2026-06-27, 09:25
Medlem
Hitsammanställning för augusti -80

Mina favoriter:

Rolling stones – Emotional rescue på discohumör, falsettglädje, saxofon, alltihop är höggradigt läckert,
Bob Marley – Could you be loved? svängig reggae, mycket känd. Jag är ingen större reggaelyssnare, men det här är nog en av hans bästa i min smak. "Stay alive", med 9 månader kvar att leva... #32 på p300.
Tequila – Dime que me lättsam rask pop i sextiotalets anda, spanskt band
Queen – Play the game ungefär som man förväntar sig att en Queenhit ska vara, variationsrik välsjungen, jag minns den inte från tiden, men tycker den är bättre än deras mer uttjatade åttiotalshits... Slog i Israel.
Frank Sinatra – Theme from New york New york Ytterligare en låt som sällat sig till radions evergreens. Slog i Belgien.
Maukka Perusjätkä - Vaatteet ösigt om kläder (är mina åsiker) Med Hanoi rocks, saxofon och syntpuls.

Några ytterligare utmärkta:

Sheena Easton – 9 to 5 lättsamt, svängigt och romantiskt, lättpop i mellantempo, stor radiohit,
David Bowie – Ashes to ashes De där disharmoniska syntblipparna präglade väl sin tid, tillbakalutad pop, mera klang än melodi, stor radiohit,
Kelly Marie - Feels like I´m in love pigg disco, digitaltrummor, dansar som sjömän,
Martha & The muffins - Echo beach rask nyvåg. Slog i Kanada.
Renato Zero – Amico Tjusig kraftballadsschlager, "vän" passande allsångsnummer, sent framträdande i länk.
Miguel Bose – Don diablo rask, lättsam, sambaaktig, girlanger och ballonger..
Miguel Rios – Santa Lucia tjusig schlager, bra tryck i sången; slog på spanska Los 40.
Pussycat – Doin la bamba Utmärkt version med karibiskt sväng..
Jose Luis Rodriguez – Atrevete pampig, melodramatisk, kraftfullt sjungen, schlager; slog i Puerto rico, liksom...
Wilfrido Vargas – El barrigon sprittande högtempo, lättsam merengue, dansarna är sevärda, "den tjockmagade".

Överkurs för den avancerade...

Abba - The winner takes it all, svårt sliten, skilsmässomelankoli, dyster, ändå, av någon för mig obegriplig anledning: #1 på Mix megapol topp 1000 (2025), #1 Star FM topp 800 (80-tal), #45 p300...
The Jam – Start låter bra likt Beatles Taxman,
UB40 - Food for thought , länkar ny version -25, tillbakalutad långsam ska; med saxofon, musik för söndag på latsidan; slog på Nya Zeeland.
Eric Carmen – It hurts too much rask arenarock, ganska nära Springsteen, obekant men hörvärd; slog i Sydafrika.
Didier Barbelivien – Elle sentimental visa,
Sweet people – Et les oiseaux stillsam orkestermusik med fågelsång, väldigt udda som topplistemusik... Slog i Holland.
Collage – Donna Musica lågmäld, söt, italiensk schlagerballad av typiskt slag.
Massara - Margarita (-79) tuggummidisco, låter som om det var två hopblandade låtar. Lite Stars on 45 över det hela. Italiensk artist, fungerar säkert bra på dansgolvet. Slog i Mexiko. Boney M gjorde en nytolkning.
Julia Graciela – Anuncio de jornal söt... rumba? Tydligen argentinsk sångerska; slog nu i Brasilien.
The Rollets - Patinando (-79) disco från Peru.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-06-27 kl. 09:45.
Citera
2026-06-27, 12:19
Medlem
Hitsammanställning för september -80
De bästa i min smak..:

Stevie Wonder – Master blaster reggaesvängigt, högst säregen, sofistikerad, stor radiohit,
Cliff Richard – Dreamin lättsam radiopop med utmärkt refräng
ELO – All over the world svår att motstå, läcker, lättsam, rask mellantempopop, tredje hitsingeln från Xanadu. Slog i Israel.
Oliver onions – Santa Maria En av tidens största hits, fast kanske inte just i den här originalversionen, falsettsång, italiensk duo; slog i Västtyskland. Och redan månaden efter slog Roland Kaisers mer tillrättalagda tyska version...
The Kids – Hun er forelska i lærer’n tonårspop som låter som en Gyllene tiderpastisch, ja, 15 år kunde man ju vara själv; vill minnas att jag tyckte texten var lite fånig då, jag är mer mottaglig för charmen idag...
(Judas priest - United ; ingen hit, bara # 26 i England, men jag gillar den!) melodiskt med taktfast tunggung.
(AC/dc - You shook me all night long bara en halvhit (#8 i Australien) oemotståndlig, melodisk refräng, )

Elvis Presley – It´s only love (utan film) snyggt arrangerad, från -71, obekant, storslagen; slog nu plötsligt i England!? Spisarmusik.
Air supply – All out of love känd lågtempopop, snygg refräng. Slog i Usa.
Irene Cara - Fame Tv-serie, disco, megavärldshit, vann årets Oscar för bästa filmmelodi, präglade sin tid, men naturligtvis hårt sliten.
Queen – Another one bites the dust med basmelodin i fokus, mycket känd, bra men sliten,
Rettore – Kobra’ säregen mellantempopop.
Alain Bashung – Gaby, oh Gaby tidstypiska 1980-klanger. lätt tillbakalutad, saxofon,
Trust – Antisocial rask, rockig nyvåg; slog i Monte carlo.
Vazelina Bilopphöggers – Gi meg fri i kveld pigg rockabilly, egen komposition!?
Jon English – Six ribbons låter som ... medeltida engelsk ballad, mycket känd, romantisk tv-musik. Slog på svenska singellistan. "Mot alla vindar", australisk tv-serie (från -78) som nu visades i svensk tv.
Magnus Uggla - Mitt liv (utan film) säregen, rask, glammig, tidstypisk text.
Liza & Paul - Vill du med mej (utan film) obekant men pigg svensktoppslåt, lättsamt, snyggt. Svår att hitta information om. Skivan tycks saknas på alla databaser; Smdb, popfakta, discogs...
Liza Öhman - Håll mej hårt intill dej (utan film) läcker tidstypisk syntpuls, romantisk mellantempopop, Svensktoppen.

Överkurs för avancerade...

Police – Don´t stand so close to me stor radiohit som inte riktigt passar min smak. Samtidigt också... Roxanne ända från -78, slog nu äntligen i Frankrike; mycket känd,
George Benson – Give me the night sofistikerad jazzig funkpop, rullskridskor
Eric Clapton - Cocaine tunggungig arenarock, slog i Kanada, liksom...
Pete Townshend - Let my love open the door rask pop med lätta klaviaturskingor, låter 1980
Mac Davies - It´s hard to be humble Vi känner den ju i Mats Rådbergs version, lättsam country
Luciano Angeleri – Azul (utan film, -79) klangsnygg hifi, italiensk lågtemposchlager på spanska, plastiga klaviaturer, ljuv, jämför Joe Dassin, sept -79, slog nu i Costa rica.
Piero – Dos horas de polvo (-78) lågmäld harmonisk lättsam, utsökt visa, argentinare på lista i Costa rica.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-06-27 kl. 13:08.
Citera
2026-06-27, 18:37
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Hitsammanställning för september -80
De bästa i min smak..:

Stevie Wonder – Master blaster reggaesvängigt, högst säregen, sofistikerad, stor radiohit,
Cliff Richard – Dreamin lättsam radiopop med utmärkt refräng
ELO – All over the world svår att motstå, läcker, lättsam, rask mellantempopop, tredje hitsingeln från Xanadu. Slog i Israel.
Oliver onions – Santa Maria En av tidens största hits, fast kanske inte just i den här originalversionen, falsettsång, italiensk duo; slog i Västtyskland. Och redan månaden efter slog Roland Kaisers mer tillrättalagda tyska version...
The Kids – Hun er forelska i lærer’n tonårspop som låter som en Gyllene tiderpastisch, ja, 15 år kunde man ju vara själv; vill minnas att jag tyckte texten var lite fånig då, jag är mer mottaglig för charmen idag...
(Judas priest - United ; ingen hit, bara # 26 i England, men jag gillar den!) melodiskt med taktfast tunggung.
(AC/dc - You shook me all night long bara en halvhit (#8 i Australien) oemotståndlig, melodisk refräng, )

Elvis Presley – It´s only love (utan film) snyggt arrangerad, från -71, obekant, storslagen; slog nu plötsligt i England!? Spisarmusik.
Air supply – All out of love känd lågtempopop, snygg refräng. Slog i Usa.
Irene Cara - Fame Tv-serie, disco, megavärldshit, vann årets Oscar för bästa filmmelodi, präglade sin tid, men naturligtvis hårt sliten.
Queen – Another one bites the dust med basmelodin i fokus, mycket känd, bra men sliten,
Rettore – Kobra’ säregen mellantempopop.
Alain Bashung – Gaby, oh Gaby tidstypiska 1980-klanger. lätt tillbakalutad, saxofon,
Trust – Antisocial rask, rockig nyvåg; slog i Monte carlo.
Vazelina Bilopphöggers – Gi meg fri i kveld pigg rockabilly, egen komposition!?
Jon English – Six ribbons låter som ... medeltida engelsk ballad, mycket känd, romantisk tv-musik. Slog på svenska singellistan. "Mot alla vindar", australisk tv-serie (från -78) som nu visades i svensk tv.
Magnus Uggla - Mitt liv (utan film) säregen, rask, glammig, tidstypisk text.
Liza & Paul - Vill du med mej (utan film) obekant men pigg svensktoppslåt, lättsamt, snyggt. Svår att hitta information om. Skivan tycks saknas på alla databaser; Smdb, popfakta, discogs...
Liza Öhman - Håll mej hårt intill dej (utan film) läcker tidstypisk syntpuls, romantisk mellantempopop, Svensktoppen.

Police – Don´t stand so close to me stor radiohit som inte riktigt passar min smak. Samtidigt också... Roxanne ända från -78, slog nu äntligen i Frankrike; mycket känd,
George Benson – Give me the night sofistikerad jazzig funkpop, rullskridskor
Eric Clapton - Cocaine tunggungig arenarock, slog i Kanada, liksom...
Pete Townshend - Let my love open the door rask pop med lätta klaviaturskingor, låter 1980
Mac Davies - It´s hard to be humble Vi känner den ju i Mats Rådbergs version, lättsam country
Luciano Angeleri – Azul (utan film, -79) klangsnygg hifi, italiensk lågtemposchlager på spanska, plastiga klaviaturer, ljuv, jämför Joe Dassin, sept -79, slog nu i Costa rica.
Piero – Dos horas de polvo (-78) lågmäld harmonisk lättsam, utsökt visa, argentinare på lista i Costa rica.

Får lite "Vladislav Bonita på Mixcloud" av dina texter
Citera
2026-06-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Får lite "Vladislav Bonita på Mixcloud" av dina texter

Åh! Ja, nostalgi för nostalgiker... Bra tips! https://www.mixcloud.com/vladislavbonita/

Hitsammanställning för oktober -80
De bästa i mitt tycke:

Madness – Baggy trousers pigg ska,
Jona Lewie - You´ll always find me in the kitchen at parties puttrig, säregen, tidstypisk syntpop; slog i Nya zeeland.
Lio – Amoureux solitaires söt lättpop, årets klanger och såpbubblor.
Le grand orchestre du splendid – La salsa du demon festligt salsaorkesterstycke, raskt, teatraliskt, kul!
Snowstorm – Sommarnatt mellantempopop som fångade oss som var unga då; sen länk 40 år senare.
Billy Joel - Don´t ask me why Bortglömd pärla; slog nu i Peru

Ytterligare några utmärkta:

Status Quo – What you´re proposing rak, rask, svängig
Barbra Streisand – Woman in love årets kanske största radiohit, Bee gees, tjusigt, romantiskt
Original Rocky horror picture show – The time warp långskott från 1975 pigg, rask; slog nu i Australien.
Gianni Bella – Dolce uragano’ romantisk schlager,
New Trolls – Que idea schlager i mellantempo, beegeespastisch, italiensk grupp; slog i Spanien.
Kate Bush – Babooshka känd sofistikerad mellantempopop, slog i Norge.
Suzi Quatro – Rock hard glam/ rockabilly, rask, rivig; slog i Danmark.
Dag Vag - Musik (utan film) känd, ska på Poporama. utmärkt text.

Pointer sisters – He´s so shy romantisk disco med svängig refräng. Slog i Usa.
Krisma – Many kisses italiensk syntpop, pussmackar, mobiltelefon!
Sparks – When I´m with you Tidstypiska syntklanger, strömlinjeformad, lättsam pop. Slog i Frankrike.
Richie Havens – Going back to my roots svängig rask gitarrpop, säregen; låter obekant i mina öron; slog i Spanien. Svårt att tro, men angiven låtskrivare är Lamont Dozier. Det är alltså samma melodi som i september -81 slog med Odyssey!
Freddy Aguilar – Anak (-78) Filippinsk lågtempo, sentimentalt, säreget; slog i Holland.
Nalle – Amanda (sen film finns visserligen men ljudfilen svänger betydligt mer) Skriven av Kim Larsen, vital , rask, rockig, flöjt
T-Shirts - Walk On Water (utan film) svensk ska på engelska, piggt, nådde Heta högen.
Estela Nunes – No me arrepiento de nada lättsam, ljuv schlager av sjuttiotalstyp, cumbiatickande takt; mexikansk sångerska.
Jorge Alfredo – Rasta pe (utan film) somrig reggae, lättsam, mycket blås, luftig; slog i Brasilien så jag förmodar att artisterna också kommer därifrån.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-06-28 kl. 14:00.
Citera
2026-06-28, 23:52
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Hitsammanställning för oktober -80
De bästa i mitt tycke:
Som motvikt till allt det där radioskvalet kan nämnas dessa singelsläpp från september/oktober -80:

U2 - I Will Follow, även inledningsspår på debut-plattan Boy. Redan där etablerades U2's unika sound.
Joy Division - Atmosphere, världens bästa singel någonsin? Hade förvisso kommit som limiterad 7" tidigare under året men i september kom den klassiska tolvan.
Simple Minds - I Travel, här peakade Simple Minds. Snuskigt bra postpunk med industriell känsla.
Killing Joke - Wardance, downtempo-låt från första albumet, utan de karakteristiska rullande pukorna, men inte mindre mäktig för det.
Citera
2026-07-03, 15:36
Medlem
Hitsammanställning för november -80
De bästa i min smak: (Nära storslam för Sverige!)

Noice – Du lever bara en gång ösigt; tidstypisk text. Jag har många gånger hört Pumpbolaget göra den... Tacksamt allsångsnummer.
Abba – On and on and on glamboogie, rask livsbejakande, gladpop,
Gyllene Tider – När vi två blir en popreggae som blev en hel (vår) generations signaturmelodi, från och med nu är jag fullständigt hängiven detta band. #25 på Mix megapol topp 1000. Tonårspop.
David Bowie - Fashion Samma disharmoniska klangvärld som Ashes to ashes, fast raskare, svängigare. Tidiga åttiotalets livsstilstrender var lyx och flärd. Jag får ibland en känsla av att Bowies skivbolag var mera intresserat av att sälja LP-skivor än singlar. Sen länk (-02). Jag hade inte tänkt på det själv, men när jag ser att wikipedian påpekar en viss likhet med Ms "Pop muzik"(apr -79) kan jag ju hålla med.

Några ytterligare utmärkta...:

Blondie – The tide is high När till och med Blondie hoppar på reggaetrenden kan man undra om nyvågen ebbat ut... mycket stor radiohit,
Boomtown rats – Banana republic nervig reggae på nyvågvis
Abba – Super trouper mycket känd förstås, varma röster
Kate Bush – Army dreamers säregen vals, tjusig röst. Slog i Israel.
Stephanie Mills – Never knew love like this before amerikansk disco som låter nära Supremes; slog i Belgien och Holland.
Mikko Alatalo: Rikoo on riskillä ruma lättsam rask schlager, säregen, spexig, "Det är fult med trikå på en tjockis"?! Lyricstranslate.)
John Lennon – (Just like) Starting over (utan film) så efterlängtad...
Hansa Band - Mörkret faller på stunsigt driv; når Heta högen i tuff konkurrens.

Överkurs för avancerade:

Bad Manners – Special brew Tillbakalutad, lättsam ska, tempoökning mot slutet. Slog i England. Jättestor scenpersonlighet. Partymusik.
Nelson Ned – Quisiera ser un ruisenor (-78) lättsam schlager, Buster Bloodvessels raka motsats... brasilianare som nu slog i Uruguay.
Kenny Rogers – Lady lågmäld, romantisk, känd, låter onekligen som en typisk Lionel Richie-ballad.
Donna Summer – The wanderer rockeko, bortglömd, syntpuls,
Diana Ross – I´m coming out funkig disco, mycket känd, slog i Usa. Samtidigt i Holland: My old piano, obekant för mig, visst är det väl disco, men precis som med Donna Summers låt får jag en känsla av att de närmar sig "standardpopen".
Joe Dolce music theatre – Shaddap you face pubpop, svår radioplåga.
Babe – The drunken sailor lättsam discoversion, holländare,
Julien Clerc – Jungle queen lättsam, rask pop; slog i Monte carlo.
Telly Savalas – Some broken hearts never mend sentimental country, nytolkning som slog bättre än originalet,
Lars Kilevold – Livet er for kjipt norsk melankolisk åttiotalsklassiker, fastnar lätt i skallen.
Tomas Ledin - Open up (utan film) funkigt, på Heta högen.
Alf Robertson - Hundar ungar och hembryggt äppelvin måste väl ändå nämnas, svårartat sentimental svensktoppsetta,
Ingmar Nordströms - Ta din reggae en gång till (utan film) Vem kan väl motstå?
Senast redigerad av slaktarmick 2026-07-03 kl. 16:29.
Citera
2026-07-04, 09:56
Medlem
Hitsammanställning för december -80
En tämligen svag popmånad...
De bästa i min smak:

Robert Palmer – Johnny and Mary syntpop helt i takt med tiden. Slog nu i Frankrike.
Kool & the Gang – Celebration Jahoo! glad partymusik, disco, svänger!

Jona Lewie – Stop the cavalry för blåsorkester, säregen, jullåt,
Bruce Springsteen – Hungry heart jublande arenarock, unken text
The knobz - Culture elorgel och rask nyvåg; Nyazeeländskt på inhemsk lista.
The Kinks – Lola (live) utmärkt larmig version av klassikern, från live-LPn som nu var aktuell
Toto Cutogno – Solo tu , solo yo kraftballad av italiensk typ, slog i Argentina.

Överkurs för den avancerade:

I ragazzi dai capelli rossi - Anna dai capelli rossi käck, idyllisk discolåt i Boney Ms stil, påminner om Rivers of Babylon; filmen dock tecknad barnfilm (Anne på Grönkulla); slog i Italien.
Frank Duval – Angel of mine mjukrockballad i sjuttiotalsstil; slog i Västtyskland.
Rod Stewart – Passion svängig, ganska långsam discopop, melankolisk eller mystisk ton,
Magnum bonum – Radio love (utan film) rask radiopop.
Lupita D´alessio – Lo siento mi amor dramatiskt sjungen storslagen schlager, lite gråtmilt, snyggt orkesterarrangemang, mexikanska,
Who´s Who – Roll jacky roll fransk rullskridskodisco, tuggummiaktig.
Angie Bee – Plastic doll disco med digitaltrummor; slog i Mexiko.
The Paris group - Graffitti lite gospelaktig, innerlig, svårt att hitta någon info på nätet. Slog i Brasilien.
Johnny Ventura – El ron es mi medicina (utan film) svängig salsa/merengue; slog i Puerto rico. El ron = rom.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-07-04 kl. 10:36.
Citera
2026-07-04, 11:00
Medlem
Hitsammanställning för januari -81
Samtliga utgivna 1980 om inte annat anges...
De bästa i min smak...:

Adam & the ants – Antmusic nytt, fräscht, med trumpulsen i förgrunden, pigg gladpop,
John Lennon – Woman ljuv, tillbakalutad, vacker,
Phil Collins – In the air tonight (jan -81) suggestivt och högst säreget. Satte sin prägel på sin tid. Eldoradofavorit, trumslagarmusik.
Jacksons – Can you feel it jublande, storslagen pulserande discopop, topp-5 i Sydafrika redan i mitten av januari, trots att singeln inte släpptes i Usa förrän i februari (kom på Lp i sept -80), synd att det inte finns något hörvärt framträdande på youtube från 80-talet.
Stray cats – Runaway boys nya stjärnor på rockabillyhimlen,

Några andra utmärkta...:

Streisand & Barry Gibb – Guilty Tjusig lågtempoduett
Queen – Flash dramatisk, storslagen filmmusik. Slog i Israel.
Peter Maffay – Über sieben brücken musst du gehn innerlig tryckare
Noice – Bedårande barn av sin tid (slut vid 2:40) tidstypiska klanger, rask, smash hit på Poporama... liksom
Eddy Grant – Do you feel my love otvungen reggae, lättsam.
Mikael Rickfors - Tender turns tuff tidstypisk i sitt pendlande mellan reggae och nervig rask nyvåg. Poporama.
Secret Service - Ye si ca lättsam pop med karibisk ton, ska,
Anders F. Rönnblom - Jag kysste henne våldsamt (jag länkar ingen av konsertfilmerna som finns) reggae, radiohit, sugande, förtröstansfull.
Sten & Stanley – Santa Maria (utan film i länken, men en storbandsverion finns på youtube...) lysande version, stor radiohit, ljuv, årets svensktoppslåt 1981.
Svenne & Lotta – Det är en härlig feeling (utan film; jfr mars -80) idyllisk, stor nostalgi Sign. XY3000: "Finns få som kan låta så gulliga som Lotta!".

Överkurs för den avancerade:
Dr Hook – Girls can get it söt lättpop, lågtempo; slog i Australien.
Police – De do do do de da da da nonsens och lättsam pop, slog i Israel.
Michele Torr – Lui välsjungen schlagerballad,
Pecos - Senor rask lättpop eller schlager; slog i Spanien.
De aal - en barg die he un krul in de steert hörvärt uppsluppet spexnummer, man måste ju bara småle..
Boney M - Felicidad låter som ett potpurri, jultuggummidisco på spanskt vis; slog i Finland. (Jämför augusti -80.)
Sugar & The Lollipops – I can dance holländsk rask, tuggummigladpop; slog i Danmark.
Elvis Presley - Are you lonesome tonight (utgiven -80 ) stor radioplåga, lite tjatig men smittande... Enligt wikipedia är den kvinnliga bakgrundssångaren Cissy Houston! Nu på svenska singellistan.
Motvind – Som i en dimma (utan film) poprock med tidstypiska syntklanger; slog på Poporama.
George Benson – On Broadway (-78) funkigt och jazzigt; slog i Brasilien
Napoleon – Lena verde välgjord, lätt sambaaktig schlager, mexikan på inhemsk lista. Samtidigt slog på lista i Uruguay Eres svängig lättsam mjukdisco. De två låtarna är väldigt likartade...
Senast redigerad av slaktarmick 2026-07-04 kl. 11:40.
Citera
2026-07-05, 11:07
Medlem
Hitsammanställning för februari -81.
Om inte annat anges är låtarna fortfarande utgivna under 1980.
Mina favoriter:

Ultravox - Vienna Lite liknande suggestiva kraft som In the air tonight. stämningen byggs upp mot den tjusiga solskensrefrängen, mäktig lågtempo, syntpop som nog präglade sin tid. Nu har åttiotalet kommit igång på allvar... Redan nämnd 10 gånger i tråden.
Rainbow – I surrender (jan -81) Utmärkt intensitet och lysande melodi
Precious Wilson – Cr-cr-cr-cry to me rask disco som svänger bra, nytolkning av sextiotalslåt, skriven av Bert Berns, producerad av Frank Farian.
Mistakes - Pidä huolta (-81) lättsam rask nyvåg, obekant för mig men glad överraskning!

Några andra utmärkta:

Motorhead/Girlschool – (St Valentin day massacre) ... Tydligen en ep, där a-sidespåret är Please don´t touch (feb -81) kraftfull, nervig högtemporock i Ramones anda. Slog i England.
Dolly Parton – 9 to 5 Svängig filmmusik och stor radiohit
REO Speedwagon – Keep on loving you romantisk kraftballad
The nolans - Gotta pull myself together gullig lättpop, lättsamt; slog på Nya Zeeland. Engelska systrar.
Richard Sanderson – Reality (B.O la boum) ljuvt romantisk tryckare, nära "Alone again". Ännu en filmlåt av Vladimir Cosma.
Blondie - Rapture pratsjungarpionjär, funkigt,
Saskia & Serge – Mama, he´s a soldier now låter mycket som Abba... trallvänligt, lättsamt, holländsk duo,
Viola Wills – If you could read my mind ljuv disco (!), amerikanskt; slog i Belgien.
Robert Palmer - Looking For Clues nervig rask pop,

Överkurs för avancerade:

Eddie Rabbitt – I love a rainy night amerikansk arenarock på amerikansk lista
Steely Dan - Hey nineteen polerat, sofistikerat lågtempo; slog i Kanada.
Heart - Tell it like it is femtiotalsretro, ganska säreget,
Riccardo Cocciante - Cervo a primavera innerlig kraftballad, storslaget orkesterarrangemang.
Karen Cheryl – Si schlager som pendlar mellan lågtempo och mellantempo, taktfast feelgoodpop
Jean-Patrick Capdevielle – C´est dur d´etre un heros berättande tidlös poprock, slog i Monte carlo.
Juan Pardo – Amar despues de amar tidens syntklanger, påminner i början om Fame, innerligt med envetet driv...
Barclay James harvest – Life is for living symfonisk pop med tidstypiska syntklanger. Jag hade en väninna som gillade det här bandet och då fick ju jag också ge det en chans. Jag tyckte nog "Hymn" var fränare. Slog i Västtyskland.
Stars on 45 – Stars on 45 (jan -81) mycket stor radio- och världshit, mekanisk takt, potpurri, från Holland. Jag har aldrig riktigt förstått mig på konceptet, men alla som var med minns den; fick flera uppföljare...
Kelly Marie - Loving just for fun käck, lättsam, pulserande disco, digitaltrummor; slog i Danmark.
Diego Verdaguer – Yo quisiera que tu Schlager i mellantempo... mexikanskt.
Senast redigerad av slaktarmick 2026-07-05 kl. 11:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in