Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Pantera körde över det allra mesta i musikväg under den första halvan av 90-talet med sin stenhårda musik. 1988 släppte de en bortglömd men högintressant skiva, Power Metal, och jag hade nu tänkt att rekommendera några låtar ifrån den skivan. Musiken skiljer sig avsevärt från plattorna som kom på 90-talet, men Dimebag Darrel visade tidigt vart skåpet skulle stå med sina gitarrsolon!
Lyssnar man på skivan så kan man tydligt höra hur bandet lät sig inspireras av Metallica och Judas Priest i sin strävan för att hitta sitt eget sound, som de sedan utvecklade på efterkommande skivor.
Pantera-låtar
Ja, det där var skönt att få stifta bekantskap med - kan inte minnas att jag någonsin har haft den skivan i min samling (har faktisk bara "Cowboys..") Thank God For YouTube, då
Och visst hörs Priest-inspirationen i Pantera anno ´88...
Kunde för övrigt inte låta bli att tänka på ett orkester som
Iced Earth (wiki-link) när jag såg den där Power Metal-titel. Power Metal har ju även blivit en sub-genre inom metal. Dock hör Iced Earth egentligen hemma i 90-talet (sett til skivsläppen) och har således ingenting att göra i denna tråd. Tänkte bara att jag ville nämna det orkestret när nu tilfället liksom gavs - har väl det mesta som har utgivits med det bandet....
Anyhow - hade lovat att köra lite AOR-tema i denna post. AOR ansågs väl nästan som en sorts
guilty pleasure i många år. Genren har dock född fram en rejäl dos partystompers (tänk:
Urgent ,
Working For The Weekend - spola fram til 02:24 och
Stone In Love (live-version). Även de mer lugna låtarna från AOR-genren har nog satt sitt märke på tonåringar från tidigt 80-tal. Ett kärlekspar eller två har val skapats til ljudet af Open Arms, Can´t Fight This Feeling, I Wanna Know What Love Is....(no need for linking, I presume?)
Tänker sluta med en trippel av lite mer (kanske) okända saker från AOR-lådan.
FM That Girl
Skagarack I´m Alone
Prism Rain
Fan vilken musikalisk guldgruva 80-talet egentligen var - don´t mind the critics, kids