2008-10-13, 11:49
Medlem
almymans avatar
Hej jag har funderingar på att öppna ett eget kloster och en egen munk order.

Är det någon där ute som vet hur man ska bära sig åt? vem man ska kontakta? vad som krävs? eller är det bara att öppna en byggnad och säga att vi är ..... ordern och vi är munkar och detta är vår klosterbyggnad?

Detta är seriöst jag har funderingar på att öppna ett kloster så alla konstruktiva och bra svar är som sagt bra svar.
Citera
2008-10-13, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av almyman

Är det någon där ute som vet hur man ska bära sig åt? vem man ska kontakta? vad som krävs? eller är det bara att öppna en byggnad och säga att vi är ..... ordern och vi är munkar och detta är vår klosterbyggnad?

Detta är seriöst jag har funderingar på att öppna ett kloster så alla konstruktiva och bra svar är som sagt bra svar.
Vad ska det vara för religion kanske du ska fråga dig först och sen ta kontakt med deras stiftelse eller liknande för bidrag osv...
Citera
2008-10-13, 12:10
Medlem
Jag är på, munkar brukar ju vara tysta hela dagarna och äta bara(antar det eftersom de är feta).
Citera
2008-10-13, 12:51
Medlem
Tomorrow Knowss avatar
Intressant tråd

Citat:

Om det är ett pk-kloster med inriktning mot mångkultur, "tolerans", hbt-studier, djur/växters rättigheter och feminism så kommer du nog bli hyllad av etablissemanget. Ingen skulle nog kunna röra ditt kloster då.

Om du tänker mer ett traditionellt kloster så kommer du nog behöva arbeta fram en plan med diverse stiftelser om du inte vill att de ska blir arga.

En annan idé, öppna ett kloster med asiatisk/orientalisk inriktning, kampsport, meditation osv.
Citera
2008-10-13, 13:50
Medlem
mqas avatar
Citat:

För det första, bör du ta kontakt med Svenska Kyrkan, eller Katolska Kyrkan, för att ta reda på lite grundinformation. Lycka till!
Citera
2008-10-13, 14:17
Medlem
almymans avatar
Ursäkta jag glömde skriva vilken religion det rör sig om, det är ju som en del frågat. Det var kristendom jag hade i tanke. Kanske det svåraste valet. Men kontakt med svenska kyrkan är nog det jag måste göra.
Men detta kanske bara måste göras för att få bidrag från dem och bli acepterad som en egen order inom kyrkan. Jag tror att man kan göra det helt självständingt med alltså bara öpnna ett. Problemet med detta är att det kostar nog en hel del om man då har klostret i svenska kyrkans namn så får man ju dessutom svenska kyrkskatten att ta del . Antagligen massvis med bidrag med.
Om man då på andra sidan bara öppnar ett får man ju bekosta det själv. En annan ide är ju att gå ut med det och få annhängare till sin syn på läran och via det bygga ett kloster tillsammans.
Citera
2008-10-13, 14:25
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursäkta jag glömde skriva vilken religion det rör sig om, det är ju som en del frågat. Det var kristendom jag hade i tanke. Kanske det svåraste valet. Men kontakt med svenska kyrkan är nog det jag måste göra.
Men detta kanske bara måste göras för att få bidrag från dem och bli acepterad som en egen order inom kyrkan. Jag tror att man kan göra det helt självständingt med alltså bara öpnna ett. Problemet med detta är att det kostar nog en hel del om man då har klostret i svenska kyrkans namn så får man ju dessutom svenska kyrkskatten att ta del . Antagligen massvis med bidrag med.
Om man då på andra sidan bara öppnar ett får man ju bekosta det själv. En annan ide är ju att gå ut med det och få annhängare till sin syn på läran och via det bygga ett kloster tillsammans.

Du kanske skulle börja genom att utlägga din syn på kristendomen redan här, samt beskriva hur din orden skulle se ut. Så får du se om någon nappar.

Vad gäller dina förväntningar på att bada i pengar från SvK så tror jag att du gör bäst i att glömma det. Det finn nog ingen större bugdet undanlagd för att starta nya klosterordnar. Dessutom bör du nog veta att kyrkskatten avskaffades för ungefär ett decenium sedan.
Citera
2008-10-13, 15:49
Medlem
excelsiss avatar
Ett kloster är egentligen inte mer än ett hus där människor som har vigt sitt liv åt att följa en regel bor. Det går att göra i befintlig lägenhet osv. Skall du starta ett kloster bör du alltså fundera på vilken regel ni skall följa. Den Helige Benedikts regel är ju en klassiker men det finns fler. Det finns väl möjlighet att som kommunitet bli upptagen i en orden men då gäller ju också lydnad mot orden vilket du inte verkar så sugen på (då hade ju alternativet att gå med i ett befintligt kloster funnits).

På det hela taget handlar det om att leva det kristna livet (att leva i himlen redan på jorden), för att göra detta måste man förhålla sig till kyskhet (i äktenskap eller celibat), lydnad och fattigdom. Detta plus tidebönen ser jag som det bärande i klostren och det är egentligen inget av det som inte går att leva i i vardagen som den är. Sedan kan det nog bli lättare om man har andra att dela sina strävanden med.

Klosterliv handlar väl mer om att skänka det man har än att få pengar. I den mån kloster blir stöttade är det för att de mer helhjärtat skall kunna ägna sig åt sin tjänst till människorna och till bön.

Alltså kan man väl säga att det är bara att börja. Hitta någon som delar din vision och börja leva i gemenskap och bön. Anknytning är väl bra att ha till någon biskop eller samfundsledare som ni har förtroende för, även anknytning till lokala församlingar. När man upplever att detta fungerar får man formulera en regel som man sedan svär lydnad gentemot. För att kallas orden krävs det fler kloster så det ligger en bit in i framtiden.

Ror du ihop det är jag imponerad. Känner du ett tydligt kall kan det vara poäng att kolla upp befintliga kloster och kommuniteter då det sparar en del jobb.
Citera
2008-10-13, 17:03
Medlem
Vad kan trådskaparen ha för intresse av att grunda ett kloster när han tidigare har startat trådar med följande innehåll:

- Hur många pistoler av samtiliga kalibrar får man äga /ha licens för ?

- Undrar bara om någon där ute har några roliga knep för att fixa pengar. (BORSETT FRÅN ATT JOBBA) Undrar om det finns några roliga metoder man kan ta till sig. (Gör absolut inget om de är olagliga.)

- Armhölster som skjuter ut pistolen i din hand

Det kunde ju vara trevligt att få mer information...
Citera
2011-10-19, 11:45
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerraCotta
Vad kan trådskaparen ha för intresse av att grunda ett kloster när han tidigare har startat trådar med följande innehåll:

- Hur många pistoler av samtiliga kalibrar får man äga /ha licens för ?

- Undrar bara om någon där ute har några roliga knep för att fixa pengar. (BORSETT FRÅN ATT JOBBA) Undrar om det finns några roliga metoder man kan ta till sig. (Gör absolut inget om de är olagliga.)

- Armhölster som skjuter ut pistolen i din hand

Det kunde ju vara trevligt att få mer information...
Synd att du inte fick något svar från almyman men sannolikt var detta helt oseriöst från TS.

Personligen tror jag att man skulle kunna bilda en klosterförening och få hyresbidrag, sponsorstöd från kristna församlingar, Fas-3-personal etc som gör det fullt möjligt att driva ett kloster.

Vore intressant att pröva ett år i ett bra kloster med teologiska studier, praktisk verksamhet, ta emot studiebesök etc. Men det är antagligen väldigt svårt att få en sådan möjlighet. Nån som besökt ett kloster förresten?

Mvh Carlstad
Citera
2011-10-19, 14:22
Medlem
Mankas avatar
Jag skrev ett brev till Wilfrid Stinissen, karmelitmunk. Jag ville bli munk men då jag hade omständigheter som inte lämpar sig. Nu går det också att vara fattig hemma på hyra och be dagarna i ända, det gör jag. Jag har fått en tydlig Guds ledning som säger att jag skall göra mig av med Ubuntu och köpa en Windows licens, aldrig ladda ner filmer gratis utan köpa dem. Jag tänker följa Guds ledning.
Citera
2011-10-19, 14:27
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag skrev ett brev till Wilfrid Stinissen, karmelitmunk. Jag ville bli munk men då jag hade omständigheter som inte lämpar sig. Nu går det också att vara fattig hemma på hyra och be dagarna i ända, det gör jag. Jag har fått en tydlig Guds ledning som säger att jag skall göra mig av med Ubuntu och köpa en Windows licens, aldrig ladda ner filmer gratis utan köpa dem. Jag tänker följa Guds ledning.

Det blir nog ganska svårt att bli karmelitmunk såvida du inte är katolik och har tagit emot initiationssakramenten, dop och konfirmation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in