Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-13, 08:12
Medlem
Har problem med min gamla Macbook Pro 17" 2.17Ghz Dual
Den har helt plötsligt fått för sig att inte vilja starta några som helst program, förutom Safari och Aktivitetkontrollen och System Inställningar. Dessa går väldigt slött, om ibland inte alls. Den låter konstigt också, den "knackar, krasslar" ett ljud som i mina öron låter väldigt dåligt. Den indexterar även Spotlight varje gång man startar MEN den blir aldrig klar, står att den ska ta 2 min och när ungefär 80%-95% är klart då stannar den upp. Har prövat att reindex genom Spotlight inställningarna, detta gör så att det slutar indexerar MEN det hjälper inte så mycket för den stannar igen på 95%. Detta hände en helt vanlig dag, tappade inte datorn i marken eller laddade hem något konstigt. Den har fått för sig att göra uppror mot mig bara, men har ingen som helst aning vad det kan vara för fel eller vad jag skulle kunna göra åt felet. Jag har möjlighet att använda datorn ungefär 10-20min innan den helt slutar funka, den hakar upp sig "tänker så att man måste starta om den". Någon som har någon som helst aning vad det kan vara och vart jag ska vända mig? Verkar vara något konstigt med programen, att något har hänt så att inte några som helst program fungerar.
Citera
2008-10-13, 08:21
Medlem
systems avatar
Full hårddisk?
Gjort systemuppdateringar?
Reparera behörigheter?
Onödiga prylar som autostartas?
Citera
2008-10-13, 09:07
Medlem
Reparera behörighet?
System uppdateringar borde väl göras automatiskt när de väl kommer ut, hmm. Inga onödiga prylar som startas, inte vad jag vet. Kollat på aktivitetskontrollen, och det enda som autostartas är spotlight finder och några ...server någoting.

Full hårddisk kan det faktiskt bero på, har inte tänkt på det. Är väl ungefär 7GB ledigt... Men bara för det så ska det väl inte vara någonting? Vad jag är mest orolig är väl om det gått någon hårdvara har slutat fungera, hur ofta är det att detta händer? Och om så vore fallet hade väl inte datorn startat??
Citera
2008-10-13, 09:19
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorhen
… Är väl ungefär 7GB ledigt... Men bara för det så ska det väl inte vara någonting?
Prova att rensa så du har minst 10 GB ledigt. Återkom sedan.
Citera
2008-10-14, 08:03
Medlem
Har nu minst 10 GB ledigt och jag har gjort system uppdateringar stängt av spotlight etc etc. Men nu vill min kära inte ens starta, den kommer till det gråa äpplet och när det "snurrar" i en ring runt runt runt. Men sen kommer den inte längre, lät den ladda i en timma ungefär. Vad kan vara felet?!?!?!

Den låter även lite konstigt, typ klickar på vänster sida just under högtalaren. Som om det var hårddisken...

HJÄLP klara int eav en dag till utan min älskling!
Citera
2008-10-14, 09:07
Medlem
systems avatar
Jag vet inte var hårddisken sitter, men det du beskriver låter inte roligt. Inte roligt alls.
Citera
2008-10-14, 11:12
Medlem
Alltid trott att min Macbook har varit odödlig, precis som jag. Men fy fan va fel man kan ha! Så, någon som har någon aning om VART man kan vända sig? Lämna in den är kanske enda alternativet, blir väl säkert en dyr resa.
Citera
2008-10-14, 11:25
Medlem
keso_411s avatar
har du inte typ hemförsäkring som du kan ta de på med en självrisk på typ 1500:-
ja gjorde de när jag spillde öl i min mbp fick en sprillans ny med alla mina grejer på hdd =)

kolla om du kan göra så bättre än att betala en jävla massa slantar till apple
Citera
2008-10-14, 11:34
Medlem
systems avatar
Nu tror (och hoppas) jag ju inte att hemförsäkringen täcker för havererade hårddiskar, men dessa går att byta själv. Om man törs och orkar. Om det nu är disken, vill säga.

http://jasontomczak.com/2008/02/29/replacing-a-hard-drive-in-a-macbook-pro-the-good-the-bad-the-ugly/

Hur gammal är maskinen?
Senast redigerad av system 2008-10-14 kl. 11:37.
Citera
2008-10-14, 11:52
Medlem
Tack för den länken, kommer säkert behövas.
Den är inköpt 2005, så den börjar bli "gammal". Kanske dags för byte i.a.f... Men för vilka pengar? aaahhh, blir nog att lämna in den ska dock kolla med hemförsäkringen om det kanske täcker det. Men jag vill ju inte att all min data försvinner, 4 års arbete åt skogen. Jag mår dåligt
Citera
2008-10-14, 12:23
Medlem
linkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorhen
Tack för den länken, kommer säkert behövas.
Den är inköpt 2005, så den börjar bli "gammal". Kanske dags för byte i.a.f... Men för vilka pengar? aaahhh, blir nog att lämna in den ska dock kolla med hemförsäkringen om det kanske täcker det. Men jag vill ju inte att all min data försvinner, 4 års arbete åt skogen. Jag mår dåligt

Men kan man inte sätta en macdator i HDD läge? alltså du kopplar in en firewire kabel till macen och en annan MAC eller (PC osäker om det funkar). På så sätt kankse du kan komma åt dina filen och göra en backup på dom.

EDIT

Saxat från http://www.ehow.com/how_2160597_hard-drive-quick-data-transfer.html
Senast redigerad av linkus 2008-10-14 kl. 12:26.
Citera
2008-10-14, 13:00
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkus
Men kan man inte sätta en macdator i HDD läge? alltså du kopplar in en firewire kabel till macen och en annan MAC eller (PC osäker om det funkar). På så sätt kankse du kan komma åt dina filen och göra en backup på dom.

Det funkar alldeles utmärkt att göra det Mac ->> Mac, inte provat PC dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in