2008-10-12, 17:21
Medlem
Hejsan!
Sitter och leker lite med ssh på min gamla dator jag har tryckt in linux på. Har kört in putty på windows burken och kan ansluta fin fint men endast i terminalen dock. Är det möjligt att ordna så man ser X-servern också? har försökt pilla lite på det där "Forward X11 connections". Men itne lyckats så bra.

Lite tips skulle sitta fint eller eventuell länk till någon guide.

Hejsvej!
Citera
2008-10-12, 17:30
Medlem
debeos avatar
Det här kanske kan vara något?

http://www.cag.lcs.mit.edu/~wentzlaf/faq/ssh_X.html
Citera
2008-10-12, 17:44
Medlem
ProfFXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifespan
Hejsan!
Sitter och leker lite med ssh på min gamla dator jag har tryckt in linux på. Har kört in putty på windows burken och kan ansluta fin fint men endast i terminalen dock. Är det möjligt att ordna så man ser X-servern också? har försökt pilla lite på det där "Forward X11 connections". Men itne lyckats så bra.

Lite tips skulle sitta fint eller eventuell länk till någon guide.

Hejsvej!
Varfrör det, allt du kan göra via X kan du göra i terminalen?
Citera
2008-10-12, 17:56
Medlem
debeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfFX

Många ovana användare föredrar ett gui, även fast det oftast tar längre tid att utföra en uppgift därifrån jämfört med om man vet hur man gör det i terminal.

Dessutom, crossplattformsprogram går inte alltid att hantera via terminal.
Citera
2008-10-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfFX
Hej! Klart jag kan sitta på elinks och tanka ner saker om jag vill men det är väll sådär kul. Vill ju iaf få firefox att fungera.
Citera
2008-10-12, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lifespan
Hej! Klart jag kan sitta på elinks och tanka ner saker om jag vill men det är väll sådär kul. Vill ju iaf få firefox att fungera.

Om det bara är nedladdning du vill ha X för, så rekommenderar "wget" istället.

Pasta in din länk från din windows-webbläsare i putty terminalen och kör den med wget, så funkar det fint.
Citera
2008-10-12, 18:40
Medlem
Borde väl fungera om du slänger upp VNC på servern och tunnlar den porten över SSH
Citera
2008-10-12, 21:05
Medlem
Varför inte köra FreeNX?

http://www.nomachine.com/
Citera
2008-10-12, 23:34
Medlem
körde fjärrskrivet via vnc så det funkar fin fint. tack för förslagen.

Dock ett litet problem att när jag sitter i vim via putty så kan jag inte skriva åäö. Detta går doch inne i själva terminalen. Går inte i pico eller nano heller. Whats the deal?
Citera
2008-10-12, 23:48
Medlem
Zibris avatar
I inställningar för putty finns det inställningar för "Translation". Där ställer du in utf-8.
Citera
2008-10-12, 23:52
Medlem
tackelitack, ni är så snälla här inne på Övriga operativsystem! inge "justfuckinggoogleit" eller liknande. Många tack!
Citera
2008-10-13, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Data33
Borde väl fungera om du slänger upp VNC på servern och tunnlar den porten över SSH
Fast jag stör mig på att det är så långsamt, även via 100mbit lan. Finns det någon VNC-lösning som är "snabb"? (Jag har via jobbet vant mig vid windows rdp när jag tänker på snabbhet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in