2008-10-12, 16:24
Medlem
Spaders avatar
Hej jag har sedan igår nått skumt fel på mitt ljudkort/ljudkortets drivrutiner. Allt ljud spelas väldigt lågt och musik låter helt annorlunda (morphat).

Det är ett ASUS A8N-E moderkort med inbyggt ljudkort jag har
Jag har tankat både de nyaste chipset drivrutinerna (6,86 nForce winXp x64 från nvidia's hemsida) och det nyaste drivrutinerna för ljudkortet (ALC850 v5870 från Asus hemsida) samt kört med driver cleaner för att ta bort ordentligt. Problemet kvarstår dock fast jag raderar alla drivrutiner först via lägg till/ta bort -program i kontrollpanelen, och sen raderar med drivercleaner, startar om och installerar om. Jag har dessutom försökt köra med driver cleaner och sen stoppa i cd-skivan som följde med moderkortet och installera dom grejjerna.

I device manager har jag följande under sound, video and game controllers:
Audio Codecs
Legacy Audio Drivers
Legacy Video Capture Devices
Media Control Devices
MPU-401 Compatible MIDI Device
NVIDIA(r) nForce(TM) Audio Codec Interface (efter jag dragit windows automatiska drivrutinsletargrejj, innan stog det Realtek AC97 driver - men den fungera inte heller)
Unsupported Standard Game Port
Video Codecs

Vad mer? Jo AC97 är självklart påslaget i BIOS dessutom. Vet inte vad jag ska göra längre då det verkar som att det är en drivrutinskrock (dvs drivrutinsskräp kvar) men ändå inte eftersom jag kör med driver cleaner.
Vad ska jag göra nu?

/Spader
Citera
2008-10-12, 16:40
Medlem
Spaders avatar
Dessutom får jag olika mycket ljud beroende på hur långt stereokabeln är intryckt.
Citera
2008-10-12, 21:33
Medlem
Spaders avatar
Mer info:
Windows XP x64 med SP2 och DX9.0c
Jag gjorde nyss följande:
1) drog ur TPn (enligt driver cleaner en bra idé)
2) tog bort alla nVidia och ASUS-grejjer under kontrollpanelen -> lägg till/ta bort program
3) startade om i felsäkert läge
4) installerade chipset med CD:n som följde med moderkortet
inget ljus
5) uppgraderade chipset -mjukvaran med senaste som jag tankat (6.86 nForce) denna hade en ljuduppdatering till skillnad från uppdateringsgrejjen på CD:n - så jag körde "install audio drivers" dessutom.
6) restarta datorn och ljudet är fortfarande mongo: väldigt långt och det låter inte som att allt ljud kommer igenom - ungefär som att den tror jag har 5.1 -ljud fast jag kör hörlurar.

Inga konstigheter i device manager heller

Lite info från nvmixer om nuvarande setup:

NVIDIA Produktnamn: nForce VAPU / Sonata
Maskinvarumodell: nForce5
Maskinvaruversion: A2
Ljuddrivrutinsversion: 4.65 (6.14.0465.0)
Mixerversion: 1.0 ( 451)
Högtalarguideversion: 1.0 ( 451)
Microsoft DirectX version: 9.0c (4.09.00.0904)
Codec-tillverkare: Realtek
Codec-modell: ALC850
Codec-funktoner: Enstala AC'97, 8 kanaler
DSP igång: 58%
2D-röster igång: 2 av 20
3D-röster igång: 0 av 16

Vad ska jag göra nu? Formatering känns som overkill då datorn fortsätter krångla fast man installerar om drivrutinerna. Och nån system restore point har jag inte från innan detta hände.

/Spader
Citera
2008-10-12, 22:11
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Dessutom får jag olika mycket ljud beroende på hur långt stereokabeln är intryckt.

kontakten är trasig..kan hända Köp ett SB kort o tryck i så äre fixat + mycket bättre ljud
Citera
2008-10-12, 23:03
Medlem
Spaders avatar
Nej det är inte kontakten. Jag har en kontakt längst fram på datorn och den gör ingen skillnad. Ljud låter en aning mer korrekt nu iaf. Lyssnar jag på musik i winamp så låter det som att nån rör på volymknappen upp och ner hela tiden så jag tror det är drivrutinerna det är fel på.

I den där RealTek Sound manager är det något skumt också. Under connector sensing registrerar den att jag pluggat i 2 microfoner och 2 högtalare fast jag egentligen bara har pluggat i ett par stereohörlurar.

EDIT: Orka med denna skiten. Köpte mig ett SB-kort nu.

/Spader
Senast redigerad av Spader 2008-10-12 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in