2008-10-12, 16:12
Medlem
Min sambo och jag har delade meningar angående böcker och kontorsmaterial. Ett dilemma där funktion möter stil och vi råder inte få dessa att gå ihop.

Jag har massvis med böcker; flera hyllmeter. Och jag har ett tiotal pärmar. Min dröm vore att ha en eller flera bokhyllor fyllda av böcker och pärmar - så att man enkelt och på bara några få sekunder kan plocka fram en bok.

För frun i huset vore ovanstående en mardröm. Hon vill helst inte ha en enda bok framme. Näst efter pärmar är det det fulaste som finns! Hon föreslår att jag förvarar mina böcker och pärmar i ett köksöverskåp, eller nere i förrådet. För er som delar mitt bokintresse och sinne för ordning och reda är hennes förslag helt absurt!

Så nu tänkte jag vända mig utåt. Det måste finnas något par på Flashback som har samma diskussion. Vad finns det för lösningar? Något snyggt skåp med luckor kanske? Hur gör ni?
Citera
2008-10-12, 16:16
Medlem
ariers avatar
I ett förhållande skall man ge och ta...

Du får helt enkelt skrika som en spruken gris om något hon anser vara ett måste. Jag gillar inte heller synlig förvaring men har helt enkelt byggt en möbel som tilltalar oss båda där vi förvara div skit.

Kan kasta upp en bild när den tiden är inne!
Citera
2008-10-12, 16:16
Medlem
Nu har jag nästan samma problem fast med filmer istället för böcker. Problemet löstes, precis som du föreslog, genom att förvara dem i snygga skåp.
Citera
2008-10-12, 16:25
Medlem
Liston Crests avatar
Att ha böcker framme ger ett bildat intryck. Man ska inte enbart fokusera på det rent estetiska. Då slutar det bara med att man har ett teoretiskt snyggt men totalt själlöst hem och det är inte inbjudande.
Citera
2008-10-12, 17:08
Medlem
Snövits avatar
Jag gillar inte heller att ha böcker framme i ett vardagsrum så vi har löst det så att vi har gästrummet som bibliotek där vi har både ett skrivbort och bokhyllor imörkt trä och en skön läsfåtölj. Vi har givetvis även en gästsäng eftersom det är ett gästrum men på sängen är det rätt mycket kuddar av lexington stil så hela rummet har en biblioteksinredning och vi båda är mycket nöjda.
Citera
2008-10-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanito
Hur gör ni?

Visar vem det är som bestämmer.

Toskala
Citera
2008-10-12, 17:42
Medlem
Bajsfacistens avatar
Använd dövörat?
Citera
2008-10-12, 17:48
Medlem
Sälklubbarns avatar
Släng på vitrindörrar på bokhyllorna, så blir det väl en bra kompromiss.

Fundera också på om din tant kanske har nån psykisk störning, så att du kanske ska hitta nån annan.
Citera
2008-10-12, 17:48
Medlem
Trinnits avatar
Klart att ni ska ha böckerna framme, en stor bokhylla fylld med böcker är bland det mysigaste som finns. Det är dessutom både synd och opraktiskt att slänga ner böckerna i förrådet.

Vill ni ändå dölja så känns ju det enklaste som att köpa någon snygg bokhylla/hyllsystem med luckor, eller hänga upp några fina väggskåp med dörrar. Eller, om ni har någon ledig liten skrubb någonstans, att bygga om den till ett mindre bibliotek.
Citera
2008-10-12, 18:24
Medlem
Octavianuss avatar
förstår inte riktigt vad det svåra är.Som tidigare nämnts, köp ett skåp eller hyllor med dörrar eller luckor för.
Superenkelt.
Att ha böckerna i källaren, är rent brottsligt. Nej man ska ha dem lätt till hands. Annat vore att vanhelga dem.
Citera
2008-10-12, 19:00
Medlem
rebbans avatar
Frugan har samma åsikt..
Vi löste det genom att jag har mina bokhyllor i övre hallen vilket funkar bra..
Båda nöjda och glada.
Citera
2008-10-13, 19:41
Medlem
2MissMes avatar
Klart du ska ha dina böcker så du kan se och komma åt dem lätt, men att förvara dem i skåp med dörrar eller jalusi är en bra kompromiss och så slipper man dammtorka böckerna också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in