Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Lamm tycker jag är jättegott men det är dessvärre en sådan där rätt som ofta en eller flera i ett större sällskap inte tycker om. Kör ni på lamm ändå så tycker jag tillbehören låter bra men jag skulle även göra klyftpotatis.
Du har faktiskt en poäng i det hela. Men får väl ta och göra klyftpotatis till för säkerhetskull. Annars kan man ju alltid steka på lite fläskkarré för dem som inte gillar lamm. Men klyftpotatis och karré får jag väl köra på i alla fall vid sidan om.
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Varför måste ni ha just irish coffee jag kan tänka mig att även detta är något som inte alla vill ha. Jag skulle helt enkelt ha en efterrätt sen erbjuda folk det kaffe eller the de föredrog men ha med irish coffee som ett av alternativen.
Tänkte eftersom att vi ska på fest efteråt. Så det känns som en bra drink till efterrätten men som även passar till Creme Brulee.
Citat:
Ursprungligen postat av son1cdumfan
Vad sägs om en stek i ugnen (ex. rostbiff), personen ni ska vara hos kan sätta in den typ ett antal timmar innan servering, och bara låta den pressa på runt 100 grader tills den är färdig och härligt rosa.
Pensla bara med olivolja, svartpeppar, salt och kanske lite chiliflingor, vitlök och/eller rosmarin.
Försök tima så att när köttet ska ut så har du kokat färdig mandelpotatis (skrubba så att skalet är skrovligt.
vänd potatisen i lite smält smör och salta, in med de i ugnen, rör runt lite då och då, ta ut de när skalet är brunt och krispigt.
Sås:
Finhacka 1-2 scharlottenlökar och dra i lite socker (0.5-1msk) så den karamelliseras, häll i 2-3dl kalvbuljong, och ungefär 1.5-2dl röd vin, låt småputtra tills den reducerats lite (8-10 minuter kanske), red med maizena (om du vill ha den tjockare än skysås), smaka av med salt och peppar och en klick smör för att runda av.
Drick en trevlig belgisk öl till
Rostbiff, potatis och såsen som du tipsade om (som för övrigt låter äckligt god) låter faktiskt som en väldigt bra idé. Sen så är det nog inte alla som gillar lamm heller som,
snövit säger.
Men i såna här lite större sammanhang är det lättast med helstekt?