2008-10-13, 02:21
Medlem
Muckarduvas avatar
95, 98 och Me är grafiska skal på operativsystemet DOS (även om det är mer sofistikerat än på Win 3.x-tiden), så det är nog snarare DOS 7.x som ska gälla som versionsbenämning.
Citera
2008-10-13, 02:24
Medlem
Germanias avatar
nja , versionen på windows är versionen på windows oavsett dess funktion precis som du inte kallar win3.11 för msdos6.22 bara för att det kördes under det.
Citera
2008-10-13, 02:27
Medlem
Muckarduvas avatar
Förvisso, men dessa Windowsversioner är ju inga egna OS utan bara skal-applikationer.

Öppna en COMMAND-prompt i godtycklig version och ge VER-kommandot, så ser du vad som är "motorn" i det hela.
Citera
2008-10-13, 09:58
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
man räknar 95-ME som 4.xx

nt och servervarianter räknas inte in

Jag vet inte vad Windows 95-ME hade för versionsnummer, men dagens operativsystem är baserade på NT-kärnan och har varit så sen Windows 2000.
Fast Windows 2000 är lite svårt att säga om det var till konsumenter eller inte, fanns både i Professional och Server-versioner...

XP är iaf en uppgradering av 2000-kärnan som var baserat på NT4.
Citera
2008-10-13, 21:22
Medlem
Germanias avatar
det var inte en fråga från mion sida, men varsego' http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_4.x
Citera
2008-10-14, 00:46
Medlem
jallaballas avatar
Arbetsnamnet har nu även blivit det officiella namnet på Vistas efterföljare: http://windowsvistablog.com/blogs/wi...windows-7.aspx

Citat:
[...]since we began development of the next version of the Windows client operating system we have been referring to it by a codename, "Windows 7." But now is a good time to announce that we've decided to officially call the next version of Windows, "Windows 7."
Citera
2008-10-14, 01:05
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jallaballa
Arbetsnamnet har nu även blivit det officiella namnet

Har vi inget "vavadejasa-subforum"? ;)

https://www.flashback.org/showpost....30&postcount=6

Väntar dock på att det hela proklameras från officiell källa.

Edit: Design, bara design... Flyttade runt med min icke-grafiska ASCII-smiley.
Senast redigerad av Muckarduva 2008-10-14 kl. 01:11.
Citera
2008-10-14, 01:25
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muckarduva
Har vi inget "vavadejasa-subforum"?

https://www.flashback.org/showpost....30&postcount=6

Väntar dock på att det hela proklameras från officiell källa.

Edit: Design, bara design... Flyttade runt med min icke-grafiska ASCII-smiley.

Tills helt nyligen var allt prat om att Windows 7 skulle vara det slutgiltiga namnet bara gissnigar. Och har du kollat på länken jag postade? Det är ett blogginlägg skrivet av Mike Nash som jobbar som "Corporate VP, Windows Product Managemet". Blir det mer officiellt än så?
Citera
2008-10-14, 01:54
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jallaballa
Och har du kollat på länken jag postade?

Varför är du så brysk och humorlös?

I min bok är det dessutom fullständigt självklart att man läser postade länkar i en tråd man deltar i.

Dessutom har Mike Nash tiidigare varit en god vän till min familj innan vi flyttade tillbaka till Sverige. Han hade dock inte tillstymmelsen till den position du nu nämner på den tiden.
Citera
2008-10-14, 09:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallamejnicke
hejsan.

jag har hört om att windows 7 ska komma snart, tycker det är luite lustigt eftersom vista inte funnits allt för länge.

jag undrar

1. kommer windows 7 räknas som ett eget os eller kan man uppgradera från vista för en billig peng?

2. kommer windows 7 klara spel lika bra som vista eller är det till för andra saker?

3. tror nid et kommer va lönsamt att byta från vista till windows 7?

tack på förhand.

MVH Nicke
Min högst personliga gissning är att skillnaden mellan Vista och Windows 7 kommer att bli ungefär lika stor som mellan Win95 och Win98, och rent tidsmässigt kommer det att gå 3-4 år mellan Vista och Windows 7. Hade folk bara insett att det är XP som är undantaget och till viss del misstaget från Microsofts sida så hade det inte varit så märkligt att Vista får en ersättare så 'snart'.
Citera
2008-10-14, 11:52
Medlem
LasseKongoos avatar
Microsoft kommer troligtvis att använda sig av "ribbon" gränssnittet för Windows 7, detta är ju samma gränssnitt som används i Office 2007.

Står lite om det här: http://www.istartedsomething.com/200...d-ui-platform/

Personligen tror jag att Windows 7 kommer att bli mycket stabilare & framförallt snabbare än vad Windows Vista är idag. Jag kör själv Vista på en av mina två datorer här hemma och jag kan inte säga att 100% nöjd med det om jag ska jämföra med föregående OS (Windows XP).
Citera
2008-10-14, 13:26
Medlem
Loxuss avatar
Jag tror att Windows 7 kommer bli det operativsystem som Vista var menat att vara.
Dom spottade ut Vista bara för att få ut nåt.

Sen ang. grafiska gränssnittet vet vi ju än inte hur det kommer se ut, placering av knappar och menyer är inte riktigt samma sak :P

Enligt Wikipedia ska Windows 7 vara version 6.1.
Nån som kan spotta fram en källa på det?
Senast redigerad av Loxus 2008-10-14 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in