2008-10-11, 20:54
Medlem
Flytande_argots avatar
Skulle man inte kunna införa en funktion som innebär att om X antal användare anmäler en tråd (eller inlägg) så förs den temporärt över till en karantänarea där mods sedan kan ta beslut om dess öde?

Skulle vara bra när det t.ex. postas trådar med virusslänkar i och när en användare kommer in och tokspammar en länk över hela forumet.
Citera
2008-10-11, 22:31
Medlem
micaeles avatar
Har en känsla av att en sådan funktion mest kommer användas för att tysta åsikter. T.ex. kommer de flesta kontroversiella ämnena att försvinna då och då om tillräckligt många rapporterar bara för att tysta, vilket också kommer ske.
Citera
2008-10-11, 22:37
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Har en känsla av att en sådan funktion mest kommer användas för att tysta åsikter. T.ex. kommer de flesta kontroversiella ämnena att försvinna då och då om tillräckligt många rapporterar bara för att tysta, vilket också kommer ske.

Ja det är sant. Att införa någon sorts system där okynnesanmälningar medför en varning blir kanske för struligt?

Men å andra sidan så skulle man kunna tänka sig att trådar eller inlägg som satts i karantän och sedan blivit godkända inte skulle kunna karantänsättas en gång till så det enda okynnesanmälningar skulle medföra är en tillfällig borttagning av inlägget eller tråden?
Citera
2008-10-12, 00:46
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Ja det är sant. Att införa någon sorts system där okynnesanmälningar medför en varning blir kanske för struligt?
Mycket sannolikt. En sådan arbetsbörda på ledningen skulle troligen bli för stor och omöjligen fungera smärtfritt i längden, tyvärr.

Citat:
Men å andra sidan så skulle man kunna tänka sig att trådar eller inlägg som satts i karantän och sedan blivit godkända inte skulle kunna karantänsättas en gång till så det enda okynnesanmälningar skulle medföra är en tillfällig borttagning av inlägget eller tråden?
Det är dock fortfarande en händelse som förstör diskussionsklimatet och hindrar öppenheten, då viss kontroversialitet alltid skulle placeras i karantän och inte kunna ske förren det har passerat kontrollanter. Detta med att inte kunna sättas i karantän en gång till är också en teknisk lösning som måste byggas, och vi vet ju alla hur det på sistone fungerar med tekniken och vilken tid allting tar...

Information är öppen, åsikter likaså. Hur många som än ogillar något ska det ändå finnas kvar i det öppna för att kunna åses och diskuteras.
Citera
2008-10-12, 01:48
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

Om jag inte missminner mig så är väl du likt jag en datanörd?
Varpå den uppenbara "frågan" blir "If it ain't broken, don't fix it", dvs är det här ett särskilt stort problem?
Måhända att jag bara har haft tur, men jag har inte riktigt råkat på något problem av den här karaktären...
Citera
2008-10-12, 13:31
Medlem
Deannas avatar
Vi kan (och brukar) både temporärt ta bort trådar och återställa dessa, samma sak gäller folk som spammar rejält, de kan få en tillfällig avstängning.. (om vi tex misstänker fyllespamm).
Så i princip så har vi redan den funktionen, men det var kanske inte detta du syftade på?
Citera
2008-10-12, 14:49
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Så i princip så har vi redan den funktionen, men det var kanske inte detta du syftade på?
Denna funktion syftade väl mer på att faktiskt låta en majoritet av användare bestämma när trådar / medlemmar ska placeras i karantän.
Citera
2008-10-12, 14:57
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Denna funktion syftade väl mer på att faktiskt låta en majoritet av användare bestämma när trådar / medlemmar ska placeras i karantän.

Då fattar jag.. Vet inte om jag gillar idén. Ju fler kockar destå sämre soppa om jag säger så.
Citera
2008-10-12, 16:07
Medlem
beyonds avatar
Kunde vara en bra idé!
NOD32 varnar för Win32/Ariss.A worm i denna tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=748584

Men jag ser inte vad som skulle trigga varningen?
Citera
2008-10-13, 15:19
Medlem
A-Hs avatar
Kommer inte detta att leda till att fjortisarna PM:ar varenda tråd de inte gillar så att dessa sätts i karantän?
Citera
2008-10-13, 15:44
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Kommer inte detta att leda till att fjortisarna PM:ar varenda tråd de inte gillar så att dessa sätts i karantän?

Tyvärr tror jag nog det skulle bli resultatet ja.
Kanske inte ett så stort problem i de flesta delarna av forumet, men i vissa delar där ganska infekterade diskussioner förs skulle det säkert fungera debattförstörande.
Tanken är god, men fungerar inte riktigt i praktiken tror jag.
Citera
2008-10-15, 12:24
Medlem
Flytande_argots avatar
Men om man tänker sig följande då?

Skulle man inte kunna ge den här möjligheten till en del medlemmar då? Alltså betrodda sådana, kanske f.d moderatorer. Den enda rättighet de ska ha är alltså att kunna karantänsätta inlägg (tänker alltså huvudsakligen på viruslänkar och spam) och inget annat.

Alltså ingen tillgång till outlaw eller några andra befogenheter utan bara den enkla makten att plocka undan misstänkt farliga inlägg och trådstarter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in