2008-10-11, 17:05
Medlem
Hejsan kära Flashbackare!

Jo, jag installerade Ubuntu för några dagar sedan och grub fungerar helt enkelt inte. Vid boot står det "grub" sedan händer ingenting.

Jag ville från början ha Xp & Ubuntu körbart genom grub men eftersom det sket sig så tog jag bort windows(jag kommer åt Ubuntu genom att välja vilken hdd jag vill boota från via bios).

Så nu till mina frågor: Kan jag ta bort Grub? om inte, kan jag editera Grub så det funkar?

Såg nu också att min boot partition ligger på 20gb vilket är ganska mkt, om jag bara tar bort boot partitionen vad händer då?

Mvh Mange
Citera
2008-10-11, 21:49
Medlem
alinds avatar
Du kan ta bort grub om du vill men jag råder dig att fixa det istället.
Du kan editera /boot/grub/menu.lst om felet skulle ligga där. Eventuellt blev grub felaktigt installerad och då kan du installera om grub till mbr.

För att någon skall kunna hjälpa dig måste du posta exakt vad sudo fdisk -l ger som svar.

Tar du bort din boot-partition kan du, inte helt oväntat, inte boota
Om du är en "vanlig" linux-entusiast behöver du inte använda en separat boot-partition.
Senast redigerad av alind 2008-10-11 kl. 21:52.
Citera
2009-03-10, 07:10
Medlem
Titus pollos avatar
Jag försöker installera ren Ubuntu då och då för att börja nån slags migration till Linux men har alltid problem med denna jävla grub precis som TS har - installationen går bra utan felmeddelanden men sen när Ubuntu ska starta så står det bara Grub i övre vänstra hörnet. Tangentbordet går inte att skriva någonting med så skriva kommandon är det bara att glömma...

Nån gång lyckades jag trixa dit LILO istället och då funkade allt bra (pga hårdiskkrasch så försvann den installationen.)
Men det får bli ett senare projekt för nu är jag trött på att trixa och fixa så mycket som jag vill minnas att det var.

Finns det nåt enkelt sätt att i installationen av Ubuntu att man kan välja det fungerande LILO istället för Grub som uppenbarligen har problem med min maskin?

Citera
2009-03-13, 19:57
Medlem
Titus pollos avatar
Svarar mig själv då jag hittat en fullösning..

Tydligen är det nåt jox som jag inte förstår eftersom Linux inte visar hårddiskarnas riktiga namn utan kallar dem sba, sbc och annat obegripligt så fattade jag inte det här med bootgrejen. Det gör jag fortfarande inte men jag löste det så här:
Jag gick in i bios och flyttade upp den hårddisk jag skulle installera Ubuntu på till första plats, då funkar installationen och grub hur bra som helst.
Får visserligen inte dualboot, men det är väl nåt man får leva med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in