2008-10-11, 09:06
Medlem
SLOBs avatar
Hej!

Jag är usel på att skapa skripts men följande skulle jag vilja uppnå:

En programstartare på skrivbordet som när jag kör den mountar en nätverkshare. Jag vill alltså kunna styra själv när sharen mountas, något som jag alltså är osäker på hur man gör.

Jag kör vanilj Ubuntu (64bit)...
Senast redigerad av SLOB 2008-10-11 kl. 09:09.
Citera
2008-10-11, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Hej!

Jag är usel på att skapa skripts men följande skulle jag vilja uppnå:

En programstartare på skrivbordet som när jag kör den mountar en nätverkshare. Jag vill alltså kunna styra själv när sharen mountas, något som jag alltså är osäker på hur man gör.

Jag kör vanilj Ubuntu (64bit)...

Behöver inte bli så komplicerat.

Enkelt sätt att lösa det på är att avinstallera gnome-volume-manager om den jävlas med dig och vill automounta.

Sen kan du editera /etc/sudoers med visudo-kommandot.
Lägga till en rad som nedan ungefär.
Citat:
%wheel ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

Se till att din användare är med i gruppen, i detta fall valde jag wheel-gruppen, men det är helt valfritt att välja annan grupp.

Sedan skapar du ett script med följande innehåll och lägger på din desktop.
Citat:
#!/bin/sh
sudo mount alfa:/home /home/urandom/alfa_home

Kommandot mountar en nfs export (/home) från en server som heter "alfa" och mount-point blir i min hemkatalog.

Nu har jag inte Ubuntu själv och det kan hända att det skiljer sig något för dig.

Vill också tillägga att jag var frikostig med rättigheterna, till gruppen wheel.
Om du vill så kan du vara betydligt mer restriktiv och bara låta användaren använda mount-kommandot.
Senast redigerad av urandom 2008-10-11 kl. 11:43.
Citera
2008-10-11, 21:29
Medlem
alinds avatar
Jag tvekar inte på att det ovan fungerar men jag använder själv "Anslut till server..." knappen i menyn under "Platser". (KISS )

Den klarar de flesta protokoll (ssh/ftp/smb...)

En windows-share (smb) brukar heta "smb://<ip/server>/<mapp>"

Väljer man sedan att spara som bokmärke har man den kvar i den menyn. Mountas genom att klicka på menyposten. Den mountas alltså inte automatiskt.
Senast redigerad av alind 2008-10-11 kl. 21:33.
Citera
2008-10-11, 21:33
Medlem
jokkaas avatar
Borde inte samba kunna vara ett alternativ? eller missuppfatta jag hela problemet?
Citera
2008-10-12, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jokkaa
Borde inte samba kunna vara ett alternativ? eller missuppfatta jag hela problemet?

Eftersom TS inte har angivit protokoll, så får vi gissa :P
Citera
2008-10-12, 07:22
Medlem
SLOBs avatar
Asch, alltid glömmer jag något. Det är en sambashare. Jag har använt "Anslut till platser", men missat möjligheten att spara som bokmärke, trots att det ligger där helt uppenbart varenda gång jag matat in adressen. Det är såklart enklaste lösningen.

Ibland känns det som om jag utgår från att allt måste vara svårt.

Tack för hjälpen, bokmärke var ju lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in