2008-10-11, 03:05
Medlem
Hej..
Jag har lite frågor till er som kan det här med juridik....

Fråga 1:
Jag har vet att min mor har sparat pengar till mej sedan jag var väldigt ung...
Men när jag frågade henne om pengarna så blir vi ovänner och allt slutar i kaos...
så mina antaganden säger mig att det "är hennes pengar" (trots att jag vet att jag har satt in pengar på det kontot) då det är i hennes namn som kontot står i?

Fråga 2:
Då jag bor ensam (Med ensam menar jag UTAN min moder/fader) med min flickvän, har jag rättighet att söka bidrag då?
Varken jag eller min föstmö har jobb
, Då både jag och hon betalar hyran med vårat "efterlevnadsstöd" / "Studiebidrag"..

Om jag har uttryckt mig otydligt på något sätt så är det bara att fråga så så ska jag svara..
TACK till all hjälp!!!!!!
Citera
2008-10-11, 03:08
Medlem
debeos avatar
Fram till det du är 18 så har dina föräldrar total kontroll över din ekonomi. Efter det du är 18 så gäller det motsatta (skaffa ett konto i ditt eget namn).

Du har rätt att söka alla sorters bidrag du kan.
Citera
2008-10-11, 03:09
Medlem
Socialdemokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wyvern
Hej..
Jag har lite frågor till er som kan det här med juridik....

Fråga 1:
Jag har vet att min mor har sparat pengar till mej sedan jag var väldigt ung...
Men när jag frågade henne om pengarna så blir vi ovänner och allt slutar i kaos...
så mina antaganden säger mig att det "är hennes pengar" (trots att jag vet att jag har satt in pengar på det kontot) då det är i hennes namn som kontot står i?

Fråga 2:
Då jag bor ensam (Med ensam menar jag UTAN min moder/fader) med min flickvän, har jag rättighet att söka bidrag då?
Varken jag eller min föstmö har jobb
, Då både jag och hon betalar hyran med vårat "efterlevnadsstöd" / "Studiebidrag"..

Om jag har uttryckt mig otydligt på något sätt så är det bara att fråga så så ska jag svara..
TACK till all hjälp!!!!!!
Du har alltså satt in pengar på din mors konto sedan du var ung eller har hon ett sparkonto där hon har satt in sina pengar?

Istället för att snylta på stöldgodset staten tvingar av alla arbetare tycker jag att du ska börja jobba. Om du söker allt som går får du jobb, om du klarar av att söka jobb och har den sociala insikten som krävs för att arbeta tillsammans med andra.

Lycka till med att söka jobb!
Citera
2008-10-11, 03:12
Medlem
Blasters avatar
Om du uttrycker dig otydligt, nej inte alls, texten och frågeställningen är solklar!

Svar1. Givetvis har du möjlighet att få bostadsbidrag av försäkringskassan, det är bara gå dit och fylla i en blankett. Det brukar dock inte vara många hundringar det rör sig om. Sen beror det ju lite på hur stort efterlevnadsstödet är.

Nu till det här med pengarna, om din mor har sparat pengar till dig när du har växt upp men sen inte vill ge dig dom har hon all rätt i världen att göra det, det är hennes pengar.

Sen förstår jag inte vad du menar med att du har satt in pengar på hennes konto. Varför och hur?

Dina pengar som du har satt in och förväntat dig att få tillbaka en dag har du kanske möjlighet att få. Varför blir det kaos när du frågar om pengarna? Har din mamma bränt dom på crazy dazy?
Citera
2008-10-11, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrati
Du har alltså satt in pengar på din mors konto sedan du var ung eller har hon ett sparkonto där hon har satt in sina pengar?

Istället för att snylta på stöldgodset staten tvingar av alla arbetare tycker jag att du ska börja jobba. Om du söker allt som går får du jobb, om du klarar av att söka jobb och har den sociala insikten som krävs för att arbeta tillsammans med andra.

Hon har/hade ett spar-konto där jag har satt in pengar sedan länge... Men iom att det står i hennes namn så antar jag att jag inte har någon rätt till de pengar jag har satt in, trots att jag har satt in mestadelen själv, på kontot?
Citera
2008-10-11, 03:15
Medlem
debeos avatar
Citat:
Hon har/hade ett spar-konto där jag har satt in pengar sedan länge... Men iom att det står i hennes namn så antar jag att jag inte har någon rätt till de pengar jag har satt in, trots att jag har satt in mestadelen själv, på kontot?

Korrekt, står kontot i hennes namn har du inte rätt till ett öre.
Citera
2008-10-11, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaster
Om du uttrycker dig otydligt, nej inte alls, texten och frågeställningen är solklar!

Fråga1. Givetvis har du möjlighet att få bostadsbidrag av försäkringskassan, det är bara gå dit och fylla i en blankett. Det brukar dock inte vara många hundringar det rör sig om. Sen beror det ju lite på hur stort efterlevnadsstödet är.

Nu till det här med pengarna, om din mor har sparat pengar till dig när du har växt upp men sen inte vill ge dig dom har hon all rätt i världen att göra det, det är hennes pengar.

Sen förstår jag inte vad du menar med att du har satt in pengar på hennes konto. Varför och hur?

Dina pengar som du har satt in och förväntat dig att få tillbaka en dag har du kanske möjlighet att få. Varför blir det kaos när du frågar om pengarna? Har din mamma bränt dom på crazy dazy?

Svar1: Mitt efterlevnadsstöd ligger på 3600kr.. och min hyra ligger på 3500 kr.. min flickväns efterlevnadsstöd ligger på 3400kr... +att vi får studiebidrag på 1050kr/person (jag och hon(2100;-)) Vi har även en hund..

Våran totala inkomst ligger på ~9500..

Svar2: Jag satte in pengar på hennes konto i tro om att jag skulle få tillbaka dessa när jag blev äldre... Men när jag frågar henne om pengarna så blir hon som en annan person och frågar om jag tror att HON skulle hålla undan det för mig, vilket jag inte tror... Men ändå så vet jag att jag har satt in pengar på kontot.. så jag är lite "nollad i skallen" så att säga...
Citera
2008-10-11, 03:30
Medlem
Citat:

Tack för det, men jag har inte tid.. jag går fulltid i skolan, tyvärr... hoppas på att det ska hjälpa min ekonomi när jag har gått ur skolan..

Tack ändå... +har du en arbetsplats som söker extra arbetskraft får du gärna hära av dej (om du bor i Västra Götalands Län) eftersom det inte går jätte bra för mej i skolan......
Citera
2008-10-11, 03:37
Medlem
Socialdemokratis avatar
Citat:
Tack för det, men jag har inte tid.. jag går fulltid i skolan, tyvärr... hoppas på att det ska hjälpa min ekonomi när jag har gått ur skolan..

Tack ändå... +har du en arbetsplats som söker extra arbetskraft får du gärna hära av dej (om du bor i Västra Götalands Län) eftersom det inte går jätte bra för mej i skolan......

Koncentrera dig isåfall på skolan! Det är viktigt som fan, du ska arbeta i 50 år efter studenten - då är det viktigt att du fixar en rejäl universitetsutbildning! Hur gammal är du? Varför får både du och din flickvän efterlevandeskydd? Vidare går det att arbeta heltid och studera heltid samtidigt.
Citera
2008-10-11, 03:51
Medlem
Citat:

8000 personer varslade på kort tid inom Göteborg/närliggande så är chanserna för arbete, där kravet på kompetens är obefintlig till medel, helt galet små. Jag har till och med problem själv att jobba extra internt på företaget jag arbetar på så den senaste tidens händelser, de märks verkligen av.

Mvh//Olliie

P.s Lycka till!
Citera
2008-10-11, 03:54
Medlem
Citat:
Koncentrera dig isåfall på skolan! Det är viktigt som fan, du ska arbeta i 50 år efter studenten - då är det viktigt att du fixar en rejäl universitetsutbildning! Hur gammal är du? Varför får både du och din flickvän efterlevandeskydd? Vidare går det att arbeta heltid och studera heltid samtidigt.

Hur gammal jag är vill jag inte gå in på direkt, men kan säga att jag är mellan 18 och 20.. Båda jag och min flickvän får efterlevnadsstöd då en av våra föräldrar dött i förtid... Jag är mer än villig att börja jobba, men då de flesta jobb kräver att man har "bra" utbildning så ligger jag inte direkt bra till.... Men jag tackar för svar!!!
Citera
2008-10-11, 10:21
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
Citat:

nu för du rycka upp dig och ta lite ansvar, fixa skolan så ordnar det sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in