2008-10-10, 22:30
Medlem
b0gfettos avatar
På många forum så finns det supermoderatorer som är "halvadmins", dvs kan låsa/slänga trådar i alla forumsdelar men har inte all makt som admins har gällande avstängning m.m.
Som jag förstår det så ser alla moderatorer alla RPs i Outlaw men kan inte göra nåt åt det förutom i sin egen del, men om det hade funnits supermods så hade dom/ni kunnat åtgärda vissa saker snabbare som t.ex. narkotikahandel, annonsering, ref-länkar. Dom som startar trådarna och vill köpa/sälja/få besökare på sin sida hinner ofta få PM/massa klick (= lönande) om dom t.ex. skriver "det finns dödsknark i åmål! skicka PM!", "klicka på min länk, du får en gratis begagnad kondom" osv.

Nu är det mest annonsering/narkotikahandel jag tänker på om ni kollar i t.ex. AAS-delen senast idag.
Jag vet att modsen inte är här 24/7, så därför kanske detta vore en lösning?
Citera
2008-10-10, 22:31
Bannlyst
Tror Flashback körde med supermods ett tag, vet inte varför det lades ned?
Citera
2008-10-10, 22:40
Medlem
micaeles avatar
Har också minnen av att det fanns supermods när FB var ungt. Det är ingen dålig idé, med tanke på FB's storlek och inläggsantal per minut.

Det har ju tillsatts maktfaktorer (3 & 4) för att avlasta admin, så varför inte tillsätta någon mycket betrodd supermod eller två som kan avlasta alla moderatorer?
Citera
2008-10-10, 22:44
Medlem
b0gfettos avatar
Har för mig också att det var så förut när man var medlem med gamla kontot (för 3-4 år sen), men tänkte nu att dom inte behöver "ta över" dom vanliga moderatorernas roll utan bara "akuta" saker. T.ex. sånt jag nämnde i första inlägget.
Citera
2008-10-10, 22:48
Medlem
Dyngbagges avatar
Hände väl något med supermoderatorer som missbrukade att dom kunde söka IP:n när det begav sig, var väl därför det sprack?
Men ja jag håller med om att supermoderatorer inte vore helt dumt om de bara kan göra vad TS skrev.
Citera
2008-10-10, 22:54
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngbagge
Hände väl något med supermoderatorer som missbrukade att dom kunde söka IP:n när det begav sig, var väl därför det sprack?
Men ja jag håller med om att supermoderatorer inte vore helt dumt om de bara kan göra vad TS skrev.

Så kanske det var... Det borde väl inte vara så svåråtgärdat däremot om dom inte har tillgång att bannlysa/hitta multipla konton = behov att se ip. Såna fall får helt enkelt skickas vidare till admin?
Citera
2008-10-10, 23:08
Medlem
b0gfettos avatar
Eller (ursäkta för dubbelpost) att "super"modsen enbart kan flytta tvivelaktigatrådar till en osynlig del för oss användare och så kan den "riktiga" moderatorn avgöra ödet för den? Radering eller återställning?
Citera
2008-10-10, 23:10
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Eller (ursäkta för dubbelpost) att "super"modsen enbart kan flytta tvivelaktigatrådar till en osynlig del för oss användare och så kan den "riktiga" moderatorn avgöra ödet för den? Radering eller återställning?
Det låter mer som att öka på arbete. I sådant fall kan väl den / dom som skulle vara smods flytta trådar och ta beslut direkt? Eftersom de i sak skulle ha mer makt och därmed vara mer betrodda.
Citera
2008-10-10, 23:18
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det låter mer som att öka på arbete. I sådant fall kan väl den / dom som skulle vara smods flytta trådar och ta beslut direkt? Eftersom de i sak skulle ha mer makt och därmed vara mer betrodda.

Sant, men jag försöker komma på alternativ bara då exemplen jag tog i första inlägget ofta blir uppmärksammande då folk (däribland jag) skriver "kranfiske är förbjudet", "ref-länkar är inte tillåtna" och trådarna kommer upp i Nya inlägg.

Av nån anledning så funkade det ju inte med supermods förut pga missbruk tydligen, då kändes det här som en halv-lösning sålänge. Kom gärna på en alternativ lösning
Citera
2008-10-10, 23:57
Medlem
P.T Barnums avatar
Såvitt jag minns så försvann supermodsen ite på grund av missbruk av makt utan för att många medlemmar kände sig hotade av att mods hade extra befogenheter.
jag vet inte hur det är idag men jag skulle välkomna mods med "superkrafter" som kunde rycka in och röja när det behövs.
Citera
2008-10-11, 11:09
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.T Barnum
Såvitt jag minns så försvann supermodsen ite på grund av missbruk av makt utan för att många medlemmar kände sig hotade av att mods hade extra befogenheter.
Exakt så. Förr var det några som hade supermoderatortiteln, men det togs bort på grund av att det gav en felaktig bild vad gäller "rangordningen".
Citera
2008-10-11, 15:36
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Exakt så. Förr var det några som hade supermoderatortiteln, men det togs bort på grund av att det gav en felaktig bild vad gäller "rangordningen".

Och det kommer då inte att tas i bruk igen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in