Svaret på den frågan är att vid en konkurs i ett fondbolag kommer fondens förmögenhet, det vill säga värdet av fondandelsägarnas samlade tillgångar att finnas intakt i ett förvaringsinstitut. Den insättningsgaranti som gäller vid sparande i bank, kreditmarknadsbolag eller värdepappersbolag gäller därför inte vid fondsparande.
värdet av fondandelsägarens samlade tillgångar (fondernas förmögenhet) kommer samlar vid ett förvaringsinstitur.
insättningsgarantin gäller således inte.
en fond lyder under UCITS-direktivet, som i ditt fall säger att en fond inte kan gå i konkurs.
för att göra svaret enkelt så kommer man helt enkelt att byta förvaltare. robur kommer att lämna över arbetet till det utsedda förvaringsinstitut.
i teorin är det nog nästan säkrare för dig som långsiktig fondsparare.
edit: jag vill förtydliga mig.
jag är inte ekonom, utan det här är vad jag letade upp åt dig via internet (dock så är texten min egen.)
och ja, du kan förlora dina pengar på ett sätt.
då du inte kan (det här är ett antagande) sälja eller köpa under tiden den nya förvaltaren arbetar med ditt sparande, så är du utelämnad åt kursens gång. och då en fondsamling innehåller aktier som kan handlas med på annat håll, kan kursen förändras - och du kan inte göra något åt det.
någon mer utbildad får styrka det sista här.
edit igen. här kommer källor:
UCITS: (
länk)
"Din fond kan inte gå i konkurs": (
länk