2008-10-10, 18:23
Bannlyst
Får man fonderna eller inte om swedbank går i konkurs? Jag har läst på flashback att fondpengarna är säkra, men mina föräldrar säger att de inte är säkra. Alltså att man kan glömma de pengarna om swedbank skulle gå i konkurs.

hur är det?
Citera
2008-10-10, 21:00
Medlem
appe-s avatar
Svaret på den frågan är att vid en konkurs i ett fondbolag kommer fondens förmögenhet, det vill säga värdet av fondandelsägarnas samlade tillgångar att finnas intakt i ett förvaringsinstitut. Den insättningsgaranti som gäller vid sparande i bank, kreditmarknadsbolag eller värdepappersbolag gäller därför inte vid fondsparande.

värdet av fondandelsägarens samlade tillgångar (fondernas förmögenhet) kommer samlar vid ett förvaringsinstitur.
insättningsgarantin gäller således inte.
en fond lyder under UCITS-direktivet, som i ditt fall säger att en fond inte kan gå i konkurs.
för att göra svaret enkelt så kommer man helt enkelt att byta förvaltare. robur kommer att lämna över arbetet till det utsedda förvaringsinstitut.

i teorin är det nog nästan säkrare för dig som långsiktig fondsparare.

edit: jag vill förtydliga mig.
jag är inte ekonom, utan det här är vad jag letade upp åt dig via internet (dock så är texten min egen.)
och ja, du kan förlora dina pengar på ett sätt.
då du inte kan (det här är ett antagande) sälja eller köpa under tiden den nya förvaltaren arbetar med ditt sparande, så är du utelämnad åt kursens gång. och då en fondsamling innehåller aktier som kan handlas med på annat håll, kan kursen förändras - och du kan inte göra något åt det.

någon mer utbildad får styrka det sista här.

edit igen. här kommer källor:
UCITS: (länk)
"Din fond kan inte gå i konkurs": (länk
Senast redigerad av Kivan 2008-10-12 kl. 19:32. Anledning: #2 post quote
Citera
2008-10-10, 23:59
Bannlyst
Vad betyder att de arbetar med mitt sparande?
Citera
2008-10-11, 00:20
Medlem
Realizts avatar
Eh, uttalas deras namn: "Rob you"???
Citera
2008-10-11, 00:26
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Eh, uttalas deras namn: "Rob you"???

!!!Vad fan? Jag har fonder hos dem. Så jag vill nog tro att det uttalas rob som i robban fast man slutar efter rob, sen lägger man till ur som i klocka.
Citera
2008-10-11, 00:42
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
!!!Vad fan? Jag har fonder hos dem. Så jag vill nog tro att det uttalas rob som i robban fast man slutar efter rob, sen lägger man till ur som i klocka.
Aha, "ur" som i "gröpa ur" och "urholka".
Ja, det låter ju mycket bättre...
Köp på för tusan!

Prefixen Snedbank verkar ju vara ett bra varumärke den här vekcan också.
Citera
2008-10-11, 00:48
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Aha, "ur" som i "gröpa ur" och "urholka".
Ja, det låter ju mycket bättre...
Köp på för tusan!

Prefixen Snedbank verkar ju vara ett bra varumärke den här vekcan också.
Fan också, jag har inte tillräckligt med whiskey för att kunna hantera dina inlägg på ett förlåtande sätt, du kan lika gärna komma hit och blatteråna mig direkt, jävla skitbanker!
Citera
2008-10-12, 18:43
Medlem
frobozzs avatar
Säkert

Appe har helt rätt. Robur äger inte aktierna utan det gör du som fondandelsägare. Skulle Robur konka (vilket ju inte direkt beror på börsen eftersom de inte äger aktier, utan enbart förvaltar fondandelsägarnas aktier) så tar ett i förväg utsett förvaringsinstitut över förvaltningen till dess ny förvaltare utsetts.

Summa summarum: om Robur eller någon storbank konkar kommer det inte att göra så mycket för fonderna.
Citera
2008-10-12, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frobozz
Appe har helt rätt. Robur äger inte aktierna utan det gör du som fondandelsägare. Skulle Robur konka (vilket ju inte direkt beror på börsen eftersom de inte äger aktier, utan enbart förvaltar fondandelsägarnas aktier) så tar ett i förväg utsett förvaringsinstitut över förvaltningen till dess ny förvaltare utsetts.

Summa summarum: om Robur eller någon storbank konkar kommer det inte att göra så mycket för fonderna.

Tack!

Varför skriver då tidningarna (enligt mina föräldrar, läser själv inte skiten) att fonderna går förlorade om banken går i konkurs?
Citera
2008-10-12, 19:41
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erille
Tack!

Varför skriver då tidningarna (enligt mina föräldrar, läser själv inte skiten) att fonderna går förlorade om banken går i konkurs?
1) Tidningarna ljuger
2) Dina föräldrar ljuger.
Citera
2008-10-12, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
1) Tidningarna ljuger
2) Dina föräldrar ljuger.

Jo att tidningar ljuger är ju inget nytt, men vad är syftet?
Citera
2008-10-12, 22:26
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erille
Tack!

Vilka tidningar är det som skriver det? Jag har själv aldrig läst något sådant, inte ens i svammeltidningar som Aftonbladet eller Expressen...
Men har ändå svårt att tro att dom skulle vara så dåligt plästa att dom skriver fel om något sådant, säker på att dina föräldrar helt enkelt inte bara misstolkade vad de läste..?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in