Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Just innan hade jag läst en del Modernistisk litteratur och jag märkte att TR bröt tydligt mot den. TR är mycket detaljerat skriven och med ett allvetande berättarperspektiv - som visste och beskrev alla känslor hos de fyra huvudkaraktärerna.
Få frågor lämnas till läsaren att besvara. Kanske det djup du saknar?
Perfekt vet jag inte men man kan luta sig tillbaka se tavlan skickligt målas med fin pensel och många färger.
För övrigt tyckte jag det var en bra grundhistoria. Slutet kom oväntat tycker jag.
Men den blev repetiv i de våndor T och L led. Den fick mig att tänka på Sult av Hamsun (även den Naturalistisk?) - han svalt så länge och så många gånger att jag ledsnade och la ifrån mig boken.
En annn reflektion jag gjorde var att TR påminner om Brott och Straff av Dostojevski. Ett mord med påföljande samvetskval... Intressant är att de två romanerna är skriva med endast ett års mellanrum. BoS kom först. Men TR har sitt ursprung i en tidigare novell Z hade publicerat. Måhända har de två författarna läst och inspirerat varandra...
Ja, bra beskrivet! Vet inte hur mycket du läst av Zola, men
Gruvstrejken fann jag imponerande skriven, dock mycket svart.
Therese Raquin som du skriver om var förvisso också en fin historia, mer sentimental, mycket svart också som du själv beskriver, men en kortare o enklare historia. När jag läste
Gruvstrejken blev jag direkt imponerad av Zola, men
Therese Raquin berörde säkert mitt hjärta mer. Var ett tag sedan jag läste honom...
Citat:
Just innan hade jag läst en del Modernistisk litteratur och jag märkte att TR bröt tydligt mot den. TR är mycket detaljerat skriven och med ett allvetande berättarperspektiv - som visste och beskrev alla känslor hos de fyra huvudkaraktärerna.
Få frågor lämnas till läsaren att besvara. Kanske det djup du saknar?
Detta är nog en bra beskrivning. Men lite vill jag lägga till och det är hans nästan journalistiska kartläggande av fattigdom o tillhörande elände, d.v.s. att han i fattigdomen ( av det jag läst ) vägrar romantisera/ sentimentalisera eländet. Det hela blir således mycket objektivt korrekt beskrivet, men även de fattiga har ju sina glädjeämnen ibland.