2008-10-10, 15:36
Bannlyst
Söker lite böcker av Émile Zola om hur livet var i paris under 1800-talet ska bla finnas nån där man bla får följa en plåtslager vill jag minnas nån som vet vad boken heter och vart man kan köpa den?
Gärna tips på fler läsvärda böcker av Zola
Citera
2008-10-10, 16:35
Medlem
ManOrAstroman?s avatar
Jag har bara läst Krogen men kan rekommendera den om du vill inblick i de lägre klasserna i Paris.
Citera
2008-10-10, 22:40
Medlem
Rakiis avatar
Therese Raquin är en av naturalismens hörnstenar, väldigt bra bok, dock för berusad för att orka formulera mig.
Citera
2008-10-10, 23:41
Medlem
W. Faulkners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ken_park
Söker lite böcker av Émile Zola om hur livet var i paris under 1800-talet ska bla finnas nån där man bla får följa en plåtslager vill jag minnas nån som vet vad boken heter och vart man kan köpa den?
Gärna tips på fler läsvärda böcker av Zola

Jag är ganska säker på att det är Krogen du efterlyser, där Gervaises make Coupeau till en början arbetade som någon form av plåtslagare.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127081559
Citera
2008-10-11, 16:13
Medlem
magdalenarts avatar
Jag tycker Nana är hans bästa. Rätt mycket en Parisskildring, utgår ifrån en prostituerads tillvaro.
Citera
2008-10-11, 16:23
Medlem
"Människoodjuret" och "Hallarna" kan du också läsa.
Citera
2008-10-11, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
"Människoodjuret" och "Hallarna" kan du också läsa.

Therese Raquin är kanske hans bästa.
Miljöskildringen av den torftiga butiken
och lägenheten ovanpå är klassisk. Och
parets mörka hemlighet...
Citera
2008-10-11, 19:37
Medlem
Daevass avatar
min zolafavorit är Den stora gruvstrejekn (germinal). det rekommenderar jag varmt, dock skildrar den inte Paris på ngt sätt då den utspelar sig i och vid en gruva.
Citera
2008-10-12, 15:53
Bannlyst
Tackar för alla svar, var mycket riktigt Krogen som jag letade efter men ska ta en närmare titt på dom andra böckerna ni rekomenderade.
Citera
2010-02-03, 11:22
Medlem
Framkallas avatar
Damernas paradis?
Citera
2012-02-02, 10:22
Medlem
SilverTips avatar
Hos Proust säger hertiginnan av Guermantes som Zola:

"Lägg märke till hur stort allting blir när har rör vid det ...hans dynghög är episk... han är kloakernas Homeros."

Det är elakt, men samtidigt säger det något viktigt om Zola. Han är magnifik
Jag trodde länge att han var en torr, programmatisk realist, och har undvikit honom i tron att han var tråkig. Jag hade fel.

Nu läser jag Krogen och är helt hypnotiserad av denna obarmhärtiga, doftande och vibrerande målning i ord av ett proletärt Paris, där huvudpersonerna hamnar i ett skruvstäd av fattigdom och oöverstigliga svårigheter. En alkoholistskildring utan moraliserande och en vision av en värld utan nåd. Det är lätt att inse varför denna epokgörande skildring av proletariatet inifrån slog ner som en bomb när det begav sig. Den har fortfarande sprängkraft.

Rekommenderas!
Citera
2012-02-02, 13:05
Medlem
Thérèse Raquin var fantastisk vill jag minnas. Ska ta och läsa om den nån gång framöver. Den är det enda jag läst av Zola, men jag kan verkligen rekommendera den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in