2008-10-10, 09:30
Medlem
Bergieees avatar
Hej på er allihopa.

Sitter med en bärbar burk med windows XP(Hp dv6184 om jag kommer ihåg rätt), Tror att jag fick virus för ett tag sen. Använde då Spybot för att få bort skiten, MEN...

Efter detta så visar det sig att min dator envisas med att ställa om windowsklockan till 1987 och en dag bakåt i datuminställningen.

Kom igen boys and girls, let me see what you got?
GO TEAM SEARCH AND DESTROY!!!
Citera
2008-10-10, 13:47
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergieee
Hej på er allihopa.

Sitter med en bärbar burk med windows XP(Hp dv6184 om jag kommer ihåg rätt), Tror att jag fick virus för ett tag sen. Använde då Spybot för att få bort skiten, MEN...

Efter detta så visar det sig att min dator envisas med att ställa om windowsklockan till 1987 och en dag bakåt i datuminställningen.

Kom igen boys and girls, let me see what you got?
GO TEAM SEARCH AND DESTROY!!!

Vet du hur gammal datorn är? Oftast uppstår dessa problem pga ett dåligt CMOS batteri. Om du inte med största säkerhet kan säga att batteriet är någorlunda nytt så pröva att byta det, Hoppa även in i bios efteråt och ställ in datum och tid där innan du loggar XP.
Citera
2008-10-10, 16:13
Medlem
Bergieees avatar
batteriet?!?

Jag har haft datorn i drygt 2 år nu, vet med mig att batteriet suger dase. Har kanske en batteritid på 20-25 minuter utan sladd.(beror lite på vad jag gör, men du förstår poängen)

Ska prova BIO inställningar när jag kommer hem från jobbet, men tror du verkligen batteriet kan vara en bov i det här. Visst! Det är INTE ett bra batteri, men ändå?

Tack för inlägget!
Citera
2008-10-10, 20:16
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Jag har haft datorn i drygt 2 år nu, vet med mig att batteriet suger dase. Har kanske en batteritid på 20-25 minuter utan sladd.(beror lite på vad jag gör, men du förstår poängen)

Ska prova BIO inställningar när jag kommer hem från jobbet, men tror du verkligen batteriet kan vara en bov i det här. Visst! Det är INTE ett bra batteri, men ändå?

Tack för inlägget!

Han menar inte ditt vanliga batteri utan det som sitter på moderkortet och håller ingång realtidsklockan plus dina bios-inställningar.
Citera
2008-10-13, 09:26
Medlem
Bergieees avatar
Ah....

åhå, jag förstår...

Ja, okej. Har provat lite saker i BIOS och kollat efter virus och annat smuts på datorn, men jag har inte hittat något än.

Måste ändå fråga... Hur pass säkert är det egentligen om jag börjar pilla efter en bärbar dators moderkort. Låter i mina öron som att be efter problem, men jag är inte omöjlig.

Återkommer med svar om hur det går snart.

Ps. Tack för inlägget
Citera
2008-10-13, 10:25
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
åhå, jag förstår...

Ja, okej. Har provat lite saker i BIOS och kollat efter virus och annat smuts på datorn, men jag har inte hittat något än.

Måste ändå fråga... Hur pass säkert är det egentligen om jag börjar pilla efter en bärbar dators moderkort. Låter i mina öron som att be efter problem, men jag är inte omöjlig.

Återkommer med svar om hur det går snart.

Ps. Tack för inlägget

Att byta batteri (CMOS batteriet) är inga konstigheter alls. Det är ett knapp batteri (runt och smalt). Enkelt att hitta. Se bara till att du har en god arbetsställning samt håller reda på alla skruvar.

Garantin är ju ändå borta om han är 2år+ gammal.... så dom kan inte klaga på att du varit inne i burken menar jag.
Citera
2008-10-13, 10:48
Medlem
Om du inte märker några andra saker än att klockan ställer tillbaka sig så lutar det åt batteriet.
Citera
2008-10-14, 08:00
Medlem
Bergieees avatar
Mjahaja, tjae... Har ju inte förväntat mig att datorns garanti ska hålla för alltid, så det var inte det jag menade med mitt gnäll

Jag tänkte bara såhär. Jag har hållit på med datorer en del, anser mig iaf ha en liten hum om hur saker o ting hänger ihop. MEN jag har aldrig vart in i en bärbar och pillat förut.

Tänkte mera på hur stor risken är att jag har sönder något så att säga.

Men jag ska prova det så fort jag fått lite lön att leka med igen. Tills dess ska jag fortsätta leta efter virus, har inte provat någon Hijackthis loggning än, men det är nog nästa steg om det inte skulle vara batteriet.

Än en gång. tack för alla inlägg
Citera
2008-10-14, 13:56
Medlem
antikvetarens avatar
Lånar tråden lite...

För några månader sedan brukade min Windows-klocka hoppa framåt 3 minuter lite då och då, och då hade datorn (det är en stationär) varit igång ett tag.

Nu senast hade den hoppat tillbaka två dagar och 13 timmar. Datorn brukar hänga sig ibland också (precis allt, även muspekaren). Är det dags att byta mitt CMOS-batteri kanske?

Och vad händer om man byter ut det? Måste man göra alla inställlningar i BIOS på nytt?
Senast redigerad av antikvetaren 2008-10-14 kl. 14:03.
Citera
2008-10-16, 10:03
Medlem
Bergieees avatar
Tackar tackar...

Nu djevlar på min jeeeeb...!

Tack för all hjälp, har löst sig nu med klockan och allt runtikring.
Nästa steg på min lilla quest att förvandla datorn till en fullt fungerande igen blir att köpa en bärbar hårddisk och köra en formatering.

Att jag gör det är ungefär att likna vid att trimma busken på en tjej(65-70 år) som inte gjort det sen födseln. VÄLDIGT välbehövt med andra ord.

As you were antikvetarn.
Citera
2008-10-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antikvetaren
Lånar tråden lite...

För några månader sedan brukade min Windows-klocka hoppa framåt 3 minuter lite då och då, och då hade datorn (det är en stationär) varit igång ett tag.

Nu senast hade den hoppat tillbaka två dagar och 13 timmar. Datorn brukar hänga sig ibland också (precis allt, även muspekaren). Är det dags att byta mitt CMOS-batteri kanske?

Och vad händer om man byter ut det? Måste man göra alla inställlningar i BIOS på nytt?

Det kan vara så att BIOS glömmer inställningarna. Kommer faktiskt inte ihåg. Men jag tror inte att mushängningen beror på batteriet. Klockan ger det däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in