2008-10-09, 17:26
Medlem
Fittsparks avatar
DVD-r skiva 8x. Går det att bränna i 16x?
Citera
2008-10-09, 17:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Det är väl bata att prova... är det en film eller data du skall bänna ?
Citera
2008-10-09, 17:36
Medlem
Fittsparks avatar
Det är film.
Det är för att föra över hela min livekonsertsamling från dator till bokhyllan.

Det är ju inte så att jag vill upptäcka om ett par år när jag vill se en konsert, så är den helt kukad.
Mao, kommer jag inte märka slutresultatet förrän år efter bränning.
Citera
2008-10-09, 17:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Det är film.
Det är för att föra över hela min livekonsertsamling från dator till bokhyllan.

Det är ju inte så att jag vill upptäcka om ett par år när jag vill se en konsert, så är den helt kukad.
Mao, kommer jag inte märka slutresultatet förrän år efter bränning.
I så fall skulle jag köra på lägsta möjliga hastighet på kvalitets DVD av något känt märke. Abolut inte 8x eller 16x på ett Noname
Citera
2008-10-09, 18:05
Medlem
Det går säkert, men jag hade aldrig gjort det om jag var du.
Bränn istället på så låg hastighet som möjligt och på kvalitetsskivor. Då minimerar du i alla fall risken för en upptäckt att dom blivit felbrända.
Citera
2008-10-09, 18:39
Medlem
Det är en ren myt att skivorna håller längre eller blir bättre av att man bränner dem sakta. Skivorna skall brännas i den hastighet de är konstruerade för eller minst 80% av den hastigheten. Dvs, har du 8x-skivor bränn i 6x, har du 16x, bränn i 12x, max.
Citera
2008-10-09, 18:42
Medlem
Germanias avatar
det är ingen myt enligt erfarenhet. har diskuterats förr och du kan posta vilka länkar som helst där experter påstår nåt annat, det är och förblir det faktum konstaterat av egen erfarenhet att hastighet påverkar hur många fel det blir på brännningen.
Citera
2008-10-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
det är ingen myt enligt erfarenhet. har diskuterats förr och du kan posta vilka länkar som helst där experter påstår nåt annat, det är och förblir det faktum konstaterat av egen erfarenhet att hastighet påverkar hur många fel det blir på brännningen.

Haha din egen erfarenhet är värd såhär ---><--- mycket i en diskussion på internet.
Citera
2008-10-09, 19:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limone
Det är en ren myt att skivorna håller längre eller blir bättre av att man bränner dem sakta. Skivorna skall brännas i den hastighet de är konstruerade för eller minst 80% av den hastigheten. Dvs, har du 8x-skivor bränn i 6x, har du 16x, bränn i 12x, max.
Hållbarheten spelar mindre eller ingen roll. Tittar man på hur felkorrigeringen får jobba på en skiva skriven i 1x jämfört med 6x eller 12x så förstår man varför man skall använda låga hastigheter. Vissa DVD spelare klarar inte filmer brända i högre hastigheter så skulle man byta sin gammla mot en ny så kanske man upptäcker att alla ens filmer inte fungerar och det är ju synd...
Senast redigerad av kimdah2002 2008-10-09 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in