2008-10-09, 20:28
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Eller kolla du vad en vitvaroservice firma tar för att fixa det, fastighetsägaren brukar godta om man fixar det själv bara det är en firma som gör jobbet. Allt betalt och klart på en gång och ingen högre hyra till den dag man flyttar från lägenheten, men flyttar man ofta blir det ju lite dyrt.

En vitvarorservice firma gör INTE utbytte av uråldrig köksblandare till en modern köksblandare för diskmaskin, det är rörmokare eller fastighetsteknikern/fastighetskötaren .Elen dras av elektriker.

Du tänker förmodligen på moderna fastigheter som är förberedda med både el ,vatten & avlopp ,där kopplar vitvarorfirman in maskinen

10 papp för låter mycket ,men det beror helt på hur mycket som behöver göras.En del lägenheter har ju tomrör förberett för eldragningen till diskmaskin och då förenklas ju jobbet.Även avloppsröret kan vara förberett för diskmaskin.
Men mellan 5 till 10 papp för både rörisen och elaren ,inklusive materiel får man lugnt räkna med.
Citera
2008-10-09, 21:31
Medlem
oppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locos

Var det inte din stackars mor som bodde i lägenheten, DU lär ju knappast betala för något...? För att nu var ltie besserwisser här....

Jo men hon har inte pengar att betala för det och jag som jobbar har råd men tycker att 10 papp är lite dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av soer
Kolla om det står nåt i ditt hyreskontrakt om att hyresvärden INTE är skyldig att komma och ge dig frukost på sängen varje dag och sen ge dig en avrunkning. Om det inte står uttryckligen att det inte är hyresvärdens ansvar så bör du anmäla värden till polisen!

Sluta vara spydig ok om du inte kan ge konstruktiva svar kan du skriva någon annanstans för jag har inte lust med sånt just nu. Nej det står inte det i avtalet det står att de ska sköta reparationer mm i huset sedan står det inget mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

10 papp för låter mycket ,men det beror helt på hur mycket som behöver göras.En del lägenheter har ju tomrör förberett för eldragningen till diskmaskin och då förenklas ju jobbet.Även avloppsröret kan vara förberett för diskmaskin.
Men mellan 5 till 10 papp för både rörisen och elaren ,inklusive materiel får man lugnt räkna med.

Det roliga är att jag var hos en kompis som bor i samma område och de har samma blandare som morsan har i sin lägenhet, så varför säger de att hon måste köpa en ny. Det har heller inte varit någon som kollat på lägenhet när det gäller detta och sagt vad som behöver göras utan detta gjorde han på telefon utan att veta vad som gäller.
Citera
2008-10-09, 21:56
Medlem
d.lundgrens avatar
Ingår inte diskmaskin som standard i lägenheten så har hyresvärden inte någon skyldighet att koppla in en diskmaskin åt din mor.
Dom kanske var snällare på såna saker förr, men vill en ha diskmaskin inkopplad så sprider det sig som en lödeld och då ska alla ha diskmaskin, det kan ju hända att dom har stoppat att hjälpa folk att koppla in maskiner som inte tillhör lägenhets standarden för tillslut så ska alla ha.

Antingen ber ni värden koppla in diskmaskinen åt er så får han ta in sina gubbar att fixa det så blir det dyrt. Eller så kontaktar ni vvsare och elektriker själva. Annars så kan man ju höra sig för i sin bekantskapkrets om någon känner eller är skäkt med en vvsare och elektriker som kan göra det svart åt er, det blir ju lite billigare då.
Citera
2008-10-09, 22:44
Medlem
oppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.lundgren
Ingår inte diskmaskin som standard i lägenheten så har hyresvärden inte någon skyldighet att koppla in en diskmaskin åt din mor.
Dom kanske var snällare på såna saker förr, men vill en ha diskmaskin inkopplad så sprider det sig som en lödeld och då ska alla ha diskmaskin, det kan ju hända att dom har stoppat att hjälpa folk att koppla in maskiner som inte tillhör lägenhets standarden för tillslut så ska alla ha.

Antingen ber ni värden koppla in diskmaskinen åt er så får han ta in sina gubbar att fixa det så blir det dyrt. Eller så kontaktar ni vvsare och elektriker själva. Annars så kan man ju höra sig för i sin bekantskapkrets om någon känner eller är skäkt med en vvsare och elektriker som kan göra det svart åt er, det blir ju lite billigare då.

så detta gäller även om andra hyresgäster tidigare har fått diskmaskin installerat, blir inte det lite orättvist?
Citera
2008-10-09, 23:02
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
En vitvarorservice firma gör INTE utbytte av uråldrig köksblandare till en modern köksblandare för diskmaskin, det är rörmokare eller fastighetsteknikern/fastighetskötaren .Elen dras av elektriker.

Du tänker förmodligen på moderna fastigheter som är förberedda med både el ,vatten & avlopp ,där kopplar vitvarorfirman in maskinen

Jag har använt mig av servicefirmor i 15år för att dra fram el och byta blandare när det har behövts och det är inte unikt för just den stad jag bor i, blanda inte ihop vitvarohandlarna med service firmor. Alla service killar har elbehörighet och en del fixar blandar byten också utan några problem.
Citera
2008-10-09, 23:17
Medlem
d.lundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opper
så detta gäller även om andra hyresgäster tidigare har fått diskmaskin installerat, blir inte det lite orättvist?

Jag vet inte men det kan ju finnas andra orsaker också, dom större bostadsbolagen har har strikta budgetar att följa. Det är sent på året nu kanske är det helt enkelt så att det finns inga penar kvar för att göra sådana installationer hos folk.

Värden har ingen skylldighet att installera diskmaskin gratis till er så det finns ingen anledning att ringa å skälla på han, är det tvärrstopp så är det ju bara att fråga om ni kan lösa det själva givetvis med riktiga fackmän som installerar diskmaskinen åt er.
Citera
2008-10-10, 02:13
Bannlyst
Citat:
Jo jag har hamnat i ett litet problem. Jag köpte en diskmaskin till min mor i födelsedagspresent för en vecka sen, då hon inte längre kan diska pga dålig rygg. Så naiv som jag var trodde jag att det skulle gå att koppla in den rätt så lätt då det var fallet när hon fick tvättmaskin men ack så fel jag hade. Kontaktade hyresvärdens felanmälan/reparationstelefon som endast har öppet en timme mellan 09:30-10:30 de var riktigt sega när jag ringde som om de inte ville komma över och kolla. Men sedan kom en snubbe till hennes lägenhet och kollade runt lite och sa att det inte fanns plats för diskmaskin där och att jag var tvungen att kalla dit en elektriker som skulle fixa det. Det var hon som pratade med honom och såklart så kunde inte hon säga emot utan lät det vara.

När jag sedan fått reda på detta så ringde jag dem fly förbannad och frågade de vad det var frågan om. Han sa då att vatten måste fixas och el mm och att det skulle kosta 10 papp något som är sjukt mycket pengar för en sådan sak. Jag tjafsade med honom ett tag men sedan lade jag på, var för arg för att snacka. Kollade upp hennes kontrakt och där står det inget om att de inte ska sköta något liknande utan endast att hyresvärden ska ansvara för underhåll mm av bostaden men klassas inte detta under den kategorin. I alla lägenheter som jag bott i innan så har detta aldrig varit ett problem utan de har fixat med kran, el mm. Vad kan jag göra åt detta kan man ta det vidare eller vad, snälle behöver hjälp hon verkligen behöva betala för detta? Kan verkas som om detta är vårat fel för att vi inte undersökte det bättre men känner en person som bor i samma område med samma hyresvärd och han har diskmaskin installerat och det var den innan han flyttade dit kostar honom endast 100 kr månad.

Mycket tacksam för svar!
lol dude vänj det med att allt kostar i liver på ett eller annat sätt
Citera
2008-10-10, 02:48
Medlem
cineramas avatar
Tyvärr, hyresvärden har rätt här.

Du kan bara göra 2 olika saker:
byt ut diskmaskinen till en bänkmodell som du kan koppla till kranen. Det brukar visserligen många hyresvärdar inte gilla för et gör någonting med vattnet, men man kan hålla tyst om det. Jag hade bänkdisk. Köpte en elektronisk, de brukar kunna ta fler kuvert än de billigare mekaniska. (kuvert = sätt att räkna hur mkt som går i maskinen) Jag var tvungen att köpa adapter så att jag kunde skruva på kranen pga olika storlek, men förutom det så gick det bra.

Sen flyttade jag till där jag bor nu, och då fanns det "hål" för slimline diskmaskin. Såg amatörmässigt gjort ut så det kan mycket väl ha varit någon tidigare hyresgäst som gjort hålet. Jag tyckte hålet såg så fult ut så jag sålde vår bänkdiskmaskin och köpte en slimmad maskin. Då anmärkte jag på att det var SKITSVÅRT att hitta slimmad diskmaskin! Fanns typ bara 2 märken och välja på i hela stan. Pga att diskmaskinen är vår egen och inte ingår i standarden så fick vi förstås göra installationen själv. Men det var ju förberett, fanns el och vatten. Var lite knepigt att få till det så det funkade. Det fanns 2-3 olika vred (2 olika på bänken varav 1 inte används alls) och många lösa rör och så, lite "mishmash" men efter lite pillande och testande fick vi det att funka.

Så, finns det plats och är förberett efter någon gammal hyresgäst är det bara att tuta o köra, finns det inte så får du betala, antingen genom hyresvärden eller anlita själv. (hyresvärden brukar kunna ordna gubbar, men man får betala likafullt)

Som någon annan här nämnt kan man få det fixat som höjande standard, och sen betala högre hyra. Men inte alla gör det. Jag bor hos en stor allmännyttig bolag, men de erbjuder ingen disk eller tvättmaskin längre. Gjorde tydligen det innan, men inte nu längre.
Citera
2008-10-10, 21:39
Medlem
2MissMes avatar
Citat:
... känner en person som bor i samma område med samma hyresvärd och han har diskmaskin installerat och det var den innan han flyttade dit kostar honom endast 100 kr månad.
Som andra har varit inne på har han säkert fått den som tillval. Olika värdar kan ha lite olika regler för det, om hennes värd har en hemsida så kolla den, ofta finns info om tillval där. Hos oss är det så att man för en diskmaskin får betala en del av den totala kostnaden för maskinen och installationen kontant, och resten av kostnaden som ett hyrespåslag i några år tills allt är betalt. Kanske skulle du lämna tillbaka diskmaskinen du köpt och betala för att värden sätter in en istället?
Citera
2008-10-11, 01:21
Medlem
J.Ks avatar
Detta är ju inte ens en sak att diskutera, men i det nya Sverige får man ju vara glad att äldre människor inte behöver sova på gatan.

Varför ska Agneta 82 få diskmaskin pga värk, när inte nya berikande Mouhammed med sina 6 barn kan få det.

Skatt my ass.
Citera
2008-10-11, 01:27
Medlem
Min hyresvärd SKB tar 500kr för att koppla in diskmaskin. Då byts eventuellt blandare och el kopplas in.

Fast till skillnad mot snåla privatvärdar så har SKB förberett sina lägenheter för sådant. Tror att runt 90% av lägenheter bygda efter 1980 har kopplingar för maskinen.

jag skruvade in både tvättmaskin och diskmaskin själv. Gick på 5minuter.
Senast redigerad av zoloth 2008-10-11 kl. 01:30.
Citera
2008-10-11, 08:14
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.lundgren
Jag vet inte men det kan ju finnas andra orsaker också, dom större bostadsbolagen har har strikta budgetar att följa. Det är sent på året nu kanske är det helt enkelt så att det finns inga penar kvar för att göra sådana installationer hos folk..........

Anledningen till att ALLA inte kan få diskmaskiner i sina lägenheter beror på byggtekniska skäl.
Finns fastigheter byggda 1960-70 som har fasta köksinredningar ,vilket gör det omöjligt att få in en golvdiskmaskin utan att hela köksinredningen rivs ut och ny inmonteras ,men så gör man inte blir för dyrt.

Många fastigheter byggda i det s.k "miljonprogrammet" under 1970 talet har också fasta köksinredningar ,men där finns det oftast ett 45 cm fritt utrymme under skärbrädan ,där man kan installera smaldiskmaskin på 45cm.Dock finns det endast två fabrikat (Electrolux & Candy) som gör sådana 45cm smaldiskmaskiner vad jag vet .

Fastigheter byggda på 1955-1960 talet och som inte är renoverade har kanske ovan 45cm "fritt utrymme" men där sticker kranarna ut ur väggen vilket gör det omöjligt utan omfattande ombyggnad av VVS systemet att montera en diskbänksblandare med uttag för diskmaskin.För dyrt helt enkelt.

Alla lägenheter som renoveras nu eller är byggda efter 1980 talet har köksinredning där man kan plocka väck ett underskåp för golvdiskmaskin ,samt att att det oftast är enkelt för el-vatten-avlopps installation om sådant inte finns eller är förberett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in