2008-10-09, 07:47
Medlem
Felixvms avatar
hejsan.

har ett litet problem med min kära dator, för ett par dagar sen så började den strula och bland annat bli löjligt långsam, program som hängde sig och emot slutet även starta om sig själv, väldigt likt hur den gjorde när jag råkade slå av strömmen fån alla fläktarna XD. men den här gången är det inte så enkelt. efter att datorn crashade så kommer jag inte förbi inloggningen längre. jag får upp ett felmedelande som säger syp "ett fel inträffade som förhindrar windows från att kontrolera licensen för programet" och sen skickas jag ut till log in screenen igen eller så hänger sig datorn där. jag har testat att köra återställning via avancerad start men som vanligt händer det inte mkt där även om datorn står och jobbar i 2 timmar med det, om jag startar den i felsäkert läge kommer jag in! så jag har kört adaware och advanced windowscare, defragmenterat skiten, rensat bort onödiga program osv.
men det går inte att starta den i felsäkert läge med nätverk så jag kan inte ladda ner nya antivirus eller liknande (skriver från jobbet nu)

finns det någon som har en bra ide på hur jag kan fixa detta? orkar inte instalera om datorn... är det windows som jäklas för att jag inte har en bill gates godkänd kopia eller är det ett virus? och tror ni det hjälper att gå in i windows i felsäkert läge och cracka windows?

tacksam för alla förslag, kör SP2
Citera
2008-10-09, 10:12
Medlem
Felixvms avatar
ingen som har någon bra ide? har testat att återställa windows till en tidigare kontroll pungt, men det hjälpte inte det heller.

hump the bump
Citera
2008-10-09, 11:43
Medlem
kavajmongots avatar
Låter riktigt jobbigt. Har du viktiga dokument som du vill spara på datorn? Annars skulle jag formaterat om helt, jag vet inte hur det är i felsäkert läge, om man kan bränna ner saker på skiva, men om det går (det borde det ju) så är det bara att formatera om så kommer allt gå bra ska du se. Förresten har du glömt ett l i din signatur
Citera
2008-10-09, 12:03
Medlem
gubbjävels avatar
Skulle jag ha en dator som strulade sådär skulle jag starkt överväga en re omformatering så man vet att det blir bra. Spara de filer du behöver, drivrutiner och annat. Förslagsvis på en extern hårddisk, usb-minne eller motsvarande.

En ominstallation tar inte alls lång tid och du får, såvida det inte är hårdvarufel, en ren och fungerande dator efteråt.
Citera
2008-10-09, 12:56
Medlem
Felixvms avatar
mm, har funderat på att omformatera den, men det är lite jobbigt, och jag är ganska lat. datorn har fått lite stryk hårdvarumessigt också så det käns knapt lönt, ska endå skaffa ny i vår, är mer ute efter en snabb lösning som fungerar för stunden, för övrigt så fungerar min cd läsare inte längre så en omformatering är lite mer jobb än vanligt
Citera
2008-10-09, 18:15
Medlem
Kör disken i en extern maskin för att checkdiska den...

Egenskaper på disken, fliken verktyg, Felkontroll
Citera
2008-10-09, 22:40
Medlem
Eller kör checkdisk när den sitter i. Felsäkert läge. Samma procedur och starta om, sen är den checkdiskad.
Citera
2008-10-10, 07:44
Medlem
Felixvms avatar
har kört alla kontroller jag kan hitta på datorn, käns som att jag måste instalera om, suck. aja, tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in