2008-10-08, 23:01
Medlem
Börjar närma sig release dags för ubuntu 8.10 men känner att jag börjat vilja ha lite mer frihet och ansvar. Så tänkte höra vad ni tipsar om för dist. om jag vill ha något som bara är lite mer avancerat än ubuntu men som fortfarande erbjuder en (mer eller mindre) färdig skrivbordsmiljö från start.
Citera
2008-10-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absum
Börjar närma sig release dags för ubuntu 8.10 men känner att jag börjat vilja ha lite mer frihet och ansvar. Så tänkte höra vad ni tipsar om för dist. om jag vill ha något som bara är lite mer avancerat än ubuntu men som fortfarande erbjuder en (mer eller mindre) färdig skrivbordsmiljö från start.
Ta en titt på Debian.
Citera
2008-10-08, 23:06
Medlem
Zibris avatar
Vad menar du med frihet/ansvar? Möjligheten att köra rm -rf /? Finns på Ubuntu.

Alternativa distributioner är Gentoo, Debian, Archlinux m.fl, varav alla ger dig mer kontroll än Ubuntu, eller rättare sagt: har ett lättare interface för att kontrollera saker (vid installation - väl installerat skilljer de sig inte åt så mycket, mer än pakethantering). Du blir inte påtvingad Gnome/KDE, etc.. Trött, kanske har blivit jätteflummigt. Be mig förtydliga vid behov.
Citera
2008-10-08, 23:22
Medlem
Hmm, jag kanske var lite otydlig

men på en skala
kompilera egen kernel ---------------> Windows
så vill jag ligga lite närmare kompilera egen kernel än windows. Det jag mest är ute efter är väl kanske ett pakethanteringssystem som är lite mer tillåtande mot egen kompilerade paket än vad ubuntu är. Alltså lite mer Exherbo (av vad jag har förstått om det projektet).
Citera
2008-10-09, 01:05
Medlem
Kan rekommendera sidan http://distrowatch.com
Här finns i stort sett alla distar listade med massor av information om dom. Vilket gör det lätt att hitta precis den typen av dist man är ute efter
Citera
2008-10-09, 01:36
Medlem
DrMegahertzs avatar
Personligen så rekommenderar jag gärna Arch Linux till folk som vill "gå vidare" efter Ubuntu, då jag själv har blivit väldigt förtjust i just Arch.

Den dokumentation som finns är superb och du bör inte ha några problem med att komma igång med Arch.

http://archlinux.org/
Citera
2008-10-09, 06:06
Bannlyst
Jag rekommenderar också Archlinux som ett hyfsat alternativ.
Lätt att använda och är lite av "keep it simple stupid", med det menar jag inga bloated wizards och enkla konfigurationsfiler.

Nackdelar med Archlinux är färre färdiga paket än Ubuntu (men det mesta finns) och att välja testing databasen som replika är lite som att åka bergodalbana, d v s systemet kan gå lite bananas då paketen ibland är lite dåligt testade innan du får dem.
Har hänt mig ett par gånger genom åren att nya kärnor inte bootar upp.
Då gäller det att du vet hur man rullar tillbaks till äldre kärna eller fixar problemet själv.
Citera
2008-10-09, 11:36
Medlem
http://polishlinux.org/linux/ (bra info om olika distro)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in