2008-10-12, 12:17
  #25
Medlem
magaramagaras avatar
Tror det enklaste är att bara lära sig siffrorna rakt upp och ner i ramsor bestående av smågrupper: ... fyra-tre-tre-åtta-tre-två..., ... sex-nio-tre-nio-nio... Det finns ju trots allt små lokala mönster på många ställen bland pi-decimalerna. Och så nöter man in det som vilken ramsa som helst.
Citera
2008-10-12, 13:43
  #26
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det enklaste är väl att dividera omkretsen med diametern,
det är ju så att pi är inget jämt tal det finns ett oändligt antal decimaler vilket gör att det går aldrig att lära sig hela talet för det finns alltid ett par decimaler till

Syftet är väl snarare att lära sig ett par hundra eller så, kanske för att imponera på det täckta könet eller bara för att ha något att göra?
Citera
2012-10-30, 01:35
  #27
Medlem
Puttons avatar
Fet bump, men ändå:

Jobbar till sjöss och var en gång ute några månader i sträck. Sket i angry birds och tankade istället en app där man kan träna på decimalerna i pi och spara high scores. På två månader hade jag lärt mig 1010 decimaler och kunde knappa in dessa utan ett fel.

Sen kom jag iland och sket i det där ett tag, fanns ju kjoltyg och pilsner å annat gött st tänka på! Provade igen nu när jag drog till sjöss igen, 2 år senare, då hade jag glömt ca 800 men de första 200 satt i ryggraden efter ett par övningsrundor. Nu några dagar senareligger jag på 350 igen och kör typ 20 nya om dagen.

Jag relaterar helt enkelt till mönstren man slår in talen på med keypaden i appen och till årtal. Tar 10 i taget oc när man ska spara sitt nya high score måste man knappa in alla "gamla" först ju, så det blir mycket repetition. Kan i appen även se att jag knappar in decimalerna med en snitthastighet på 0,15 sekunder/decimal och de första 200 går helt sjukt fort

Bara att nöta funkar bäst enligt mig, vill inte krångla till det med ramsor osv. Nu ska jag fortsätta iaf till 767, då de sista 6 då samtliga kommer vara siffran 9, vilket är ballt för att vara ett irrationellt tal.

Varför gör jag det? Kul grej. Märkte även som en bonus att minnet blev bättre överlag, minns allt bättre när jag håller på med detta inga telefonnummer, positioner eller liknande blandas ihop eller glöms, för jag har ett system som får mig att minnas helt enkelt!

Pi-nerd out, peace!
__________________
Senast redigerad av Putton 2012-10-30 kl. 01:46.
Citera
2012-10-30, 09:54
  #28
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag skrev en liten berättelse som funkar för mig. Nu är det ju inte särskilt många siffror att komma ihåg men man kan ju utöka det (det blir väl en roman till slut). 3.1415926535897932384626

Den fjortonde mars, klockan 3 står din 92:åriga farmor utanför ditt hus och väntar på dig.
Du kollar i brevlådan och det ligger ett pensionsblad där. Du ser rubriken "Vad gör du när du fyller 65?). Din 35-årige bror och hans 8-årige son sluter upp och ni går alla 9 våningar upp i höghuset. 79 trappsteg! ropar den lille sonen när ni kommit ända upp.
Telefonen piper i två olika toner: Deeeee,doooo,deeee (323). Du svarar. Personen i telefonen säger: Hej, vill du köpa boken (19)84 av G.Orwell? Nej tack, säger du och lägger på.
Vad blir det för mat, frågar farmor?
Jag ska steka 62 köttbullar nu, säger du.
Vi kommer vara 6 stycken till middagen.
Citera
2012-11-03, 21:23
  #29
Medlem
Läs in som röst memo på mobilen och lyssna på det när du sover
Citera
2026-05-31, 12:45
  #30
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Har precis fått ett jobb till sjöss och funderar på hur man ska kunna fördriva tiden där. Lära sig alla decimaler i pi utantill låter som en bra hobby!

Hur långt har du kommit nu några år senare? Har du lärt dig alla? När man är till sjöss är det väl mycket bögerier, är inte det störande när man håller på?


Citat:
Ursprungligen postat av Putton
Fet bump, men ändå:

Jobbar till sjöss och var en gång ute några månader i sträck. Sket i angry birds och tankade istället en app där man kan träna på decimalerna i pi och spara high scores. På två månader hade jag lärt mig 1010 decimaler och kunde knappa in dessa utan ett fel.

Sen kom jag iland och sket i det där ett tag, fanns ju kjoltyg och pilsner å annat gött st tänka på! Provade igen nu när jag drog till sjöss igen, 2 år senare, då hade jag glömt ca 800 men de första 200 satt i ryggraden efter ett par övningsrundor. Nu några dagar senareligger jag på 350 igen och kör typ 20 nya om dagen.

Jag relaterar helt enkelt till mönstren man slår in talen på med keypaden i appen och till årtal. Tar 10 i taget oc när man ska spara sitt nya high score måste man knappa in alla "gamla" först ju, så det blir mycket repetition. Kan i appen även se att jag knappar in decimalerna med en snitthastighet på 0,15 sekunder/decimal och de första 200 går helt sjukt fort

Bara att nöta funkar bäst enligt mig, vill inte krångla till det med ramsor osv. Nu ska jag fortsätta iaf till 767, då de sista 6 då samtliga kommer vara siffran 9, vilket är ballt för att vara ett irrationellt tal.

Varför gör jag det? Kul grej. Märkte även som en bonus att minnet blev bättre överlag, minns allt bättre när jag håller på med detta inga telefonnummer, positioner eller liknande blandas ihop eller glöms, för jag har ett system som får mig att minnas helt enkelt!

Pi-nerd out, peace!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in