Fet bump, men ändå:
Jobbar till sjöss och var en gång ute några månader i sträck. Sket i angry birds och tankade istället en app där man kan träna på decimalerna i pi och spara high scores. På två månader hade jag lärt mig 1010 decimaler och kunde knappa in dessa utan ett fel.
Sen kom jag iland och sket i det där ett tag, fanns ju kjoltyg och pilsner å annat gött st tänka på! Provade igen nu när jag drog till sjöss igen, 2 år senare, då hade jag glömt ca 800 men de första 200 satt i ryggraden efter ett par övningsrundor. Nu några dagar senareligger jag på 350 igen och kör typ 20 nya om dagen.
Jag relaterar helt enkelt till mönstren man slår in talen på med keypaden i appen och till årtal. Tar 10 i taget oc när man ska spara sitt nya high score måste man knappa in alla "gamla" först ju, så det blir mycket repetition. Kan i appen även se att jag knappar in decimalerna med en snitthastighet på 0,15 sekunder/decimal och de första 200 går helt sjukt fort
Bara att nöta funkar bäst enligt mig, vill inte krångla till det med ramsor osv. Nu ska jag fortsätta iaf till 767, då de sista 6 då samtliga kommer vara siffran 9, vilket är ballt för att vara ett irrationellt tal.
Varför gör jag det? Kul grej. Märkte även som en bonus att minnet blev bättre överlag, minns allt bättre när jag håller på med detta

inga telefonnummer, positioner eller liknande blandas ihop eller glöms, för jag har ett system som får mig att minnas helt enkelt!
Pi-nerd out, peace!