2008-10-07, 23:42
Medlem
Limoncellos avatar
Min syster har precis köpt en lägenhet där badrummet totalrenoverades 2006 i samband med ett stambyte, och det är således toppfräscht. Problemet är bara att hon inte gillar färgsättningen, och vill därför göra om det helt och hållet med nytt kakel och klinker.

En god vän till vår familj är väldigt byggkunnig i allmänhet, och har under många år gjort allsköns renoveringar och ombyggnationer (inkl badrum), både hemma hos sig själv och hos andra. Hur som helst, hans förslag är att man helt enkelt sätter nytt kakel och klinker ovanpå de befintliga plattorna, eftersom fuktspärr, golvbrunn och annat är så nytt.

Nu till frågan. Kan man göra så? Personligen tycker jag att det låter som ett jävla fuskjobb, vilket jag även påtalat, men han påstår att så inte är fallet. Jag skulle därför behöva veta vad proffsen säger. Och även om det finns branschregler eller liknande som jag kan hänvisa till.

Om det är som jag tror, att det är en sniken genväg, så skulle det ändå vara intressant att veta vad som kan gå snett? Exempelvis så kan jag tänka mig att en anledning till att det inte är att rekommendera är att det är i stort sett omöjligt att vet hur underarbetet vid den tidigare renoveringen är gjort. Men låt säga att man vet att det är 100%-igt. Vad kan då gå åt helvete.

Tack på förhand.
Citera
2008-10-07, 23:46
Medlem
Giggis avatar
Jag har blivit rekommenderad att göra samma sak i mitt kök, men det skiljer sig ju iofs en del från ett badrum. Detta var också av en fackman och han hävdade att det inte var några som helst problem att kakla ovanpå det befintliga kaklet.
Citera
2008-10-07, 23:51
Medlem
Limoncellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Jag har blivit rekommenderad att göra samma sak i mitt kök, men det skiljer sig ju iofs en del från ett badrum. Detta var också av en fackman och han hävdade att det inte var några som helst problem att kakla ovanpå det befintliga kaklet.

I ett kök kan jag (som lekman) hålla med om att det inte bör vara något problem, så länge man vet att de gamla kakelplattorna sitter fast ordentligt så att inte hela klabbet rasar ner efter några månader. Detta eftersom sådant kakel endast är "dekoration", jag menar, du kan ju välja att tapetsera samma vägg (även om det naturligtvis inte är särskilt praktiskt med tanke på mat- och vattenstänk och dylikt).
Citera
2008-10-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limoncello
Min syster har precis köpt en lägenhet där badrummet totalrenoverades 2006 i samband med ett stambyte, och det är således toppfräscht. Problemet är bara att hon inte gillar färgsättningen, och vill därför göra om det helt och hållet med nytt kakel och klinker.

En god vän till vår familj är väldigt byggkunnig i allmänhet, och har under många år gjort allsköns renoveringar och ombyggnationer (inkl badrum), både hemma hos sig själv och hos andra. Hur som helst, hans förslag är att man helt enkelt sätter nytt kakel och klinker ovanpå de befintliga plattorna, eftersom fuktspärr, golvbrunn och annat är så nytt.

Nu till frågan. Kan man göra så? Personligen tycker jag att det låter som ett jävla fuskjobb, vilket jag även påtalat, men han påstår att så inte är fallet. Jag skulle därför behöva veta vad proffsen säger. Och även om det finns branschregler eller liknande som jag kan hänvisa till.

Om det är som jag tror, att det är en sniken genväg, så skulle det ändå vara intressant att veta vad som kan gå snett? Exempelvis så kan jag tänka mig att en anledning till att det inte är att rekommendera är att det är i stort sett omöjligt att vet hur underarbetet vid den tidigare renoveringen är gjort. Men låt säga att man vet att det är 100%-igt. Vad kan då gå åt helvete.

Tack på förhand.

Ja,
man kan göra så. Men det bär med sig en del, som gör att jag skulle låta riva det befintliga kaklet, iallafall väggarna.
Jag tänker då främst på alla föremål som är anpassat och kapat efter det nuvarande kaklet.

Givetvis ska man utföra ett nytt underarbete innan de nya plattorna läggs över de gamla.
Så är du inte orolig över underarbetet idag, behöver du inte vara det sedan heller.
Citera
2008-10-08, 16:02
Medlem
eskimås avatar
Citat:

Tack på förhand.

Funkar absolut att göra så, MEN då får man absolut inte lägga på ett nytt lager fuktspärr. Om man gör det så fastnar fukten emellan de 2 lagren och orsakar mögelskador.

Plattsättarna brukar bara lägga nya plattor på de gamla, det har hänt flertalet gånger då de sat fel plattor i badrummet. Och det händer oftare än ni kan tro

Ps.Har t o m jobbat med en HELT färgblind plattsättare .Ds
Citera
2008-10-08, 16:08
Medlem
RickardTheBraves avatar
Ja, det funkar!

Bara att ösa på. Det finns inget som gör kvaliteten sämre på det nya.
Citera
2008-10-08, 16:10
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Nu till frågan. Kan man göra så?

Ja, om man är 100% säker på att fuktspärren är OK under det plattlager som sitter där nu. Man får ALDRIG lägga på ett lager till, utan måste förlita sig på det ursprungliga. Om det är så pass nygjort så bör det inte vara något problem.

/capmac
Citera
2008-10-08, 16:25
Medlem
Limoncellos avatar
Det var som fan! Jag som var helt säker på att en massa folk skulle skriva att det är komplett idioti att göra så. Där ser man.

Men jag är inte helt och hållet övertygad (ännu). Och anledningen till detta är främst att det är svårt att veta vem som uttalar sig om vad på ett anonymt internetforum. Så det hade varit toppen (vilket jag naturligtvis skulle skrivit i första inlägget) om ni som svarat även kunde skriva lite om vad ni har för erfarenhet av detta.

Jag menar, det är trots allt viss skillnad mellan att säga "Det har jag gjort hemma i mitt eget badrum, och det har aldrig varit något problem" och "Jag jobbar som plattsättare och har våtrumscertifikat, och att göra på detta vis är helt ok enligt gällande branschregler".

Branschregler förresten? Finns det några sådana som tar upp denna fråga?

Och hur gör man runt golvbrunnen? Blir det inte lite knöligt där?
Citera
2008-10-08, 17:25
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Det är enklare att göra så med golv än med vägg. På väggen sitter oftast en väldigt massa prylar så som el-uttag, brytare, handdukstork, duschvägg, inspektionsluckor och dylikt. Det blir rätt jobbigt att få till det.
Citera
2008-10-08, 17:52
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Så det hade varit toppen (vilket jag naturligtvis skulle skrivit i första inlägget) om ni som svarat även kunde skriva lite om vad ni har för erfarenhet av detta. ?

Jag har ett par hundra badrum, duger det...

Inte för att vi vanligen sätter dubbla kakel, men vi hittar ganska många och det har aldrig varit mer problem med dessa, snarare tvärtom.

Så jag är ingen formell våtrumsnisse, men jag har bra statistik på min sida...

Citat:
Och hur gör man runt golvbrunnen? Blir det inte lite knöligt där?

Du fixar fast ett vanligt metall-galler (brunnslock) över den egentliga brunnen, precis som vid normal plattläggning. Eftersom det inte finns något tätskikt att ta hänsyn till mellan plattorna spelar det ingen som helst roll, bara vattnet rinner ned, och man kommer åt att rensa brunnen under.

/capmac
Citera
2008-10-08, 18:42
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
Det är enklare att göra så med golv än med vägg. På väggen sitter oftast en väldigt massa prylar så som el-uttag, brytare, handdukstork, duschvägg, inspektionsluckor och dylikt. Det blir rätt jobbigt att få till det.
Elprylarna är inga problem, det finns skarvringar att lägga i befintliga dosor för att få upp dem till rätt nivå, om det inte räcker att ta längre skruv.
Citera
2008-10-08, 18:46
Medlem
Som alla andra har sagt, inga problem alls att sätta kakel på kakel, bara att köra på!

PS: Är själv plattsättare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in