2008-10-07, 17:35
Medlem
J-ssons avatar
Jag undrar hur det ligger till med arv, främst försäljning efter dödsfall. Jag och min far har delat den här villan, men villan är skriven på far. Jag är skriven här, bor här och har min adress här.

Jag har en syster och en bror som skall ärva.

Nu har far avlidit och min bror vill sälja huset där jag bor. Frågan är om huset kan säljas så länge jag bor i det? Jag har inget upprättat kontrakt med min far som visar att jag bor här. Finns det några regler som jag kan luta mig emot?
Citera
2008-10-07, 19:56
Medlem
J-ssons avatar
Det har bara gått några dagar så ropar en släkting "huset skall säljas", "huset skall säljas"... Jag människan tar inte alls hänsyn till att jag bott här, utan skiter i det och vill mer eller mindre sparka ut mig.. Gärna så snabbt som möjligt och denne vill tjäna snabba pengar.

Det är därför jag undrar om de juridiska reglerna
Citera
2008-10-07, 21:17
Medlem
är ni tre syskon får du väl lösa ut dom andra. Är det dina helsyskon
Citera
2008-10-09, 10:27
Medlem
J-ssons avatar
Det var inte det jag frågade efter utan om man kan sälja ett hus hur som helst när någon bor i det..
Citera
2008-10-09, 10:34
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-sson
Det var inte det jag frågade efter utan om man kan sälja ett hus hur som helst när någon bor i det..

Det du frågar om är direkt beroende av hur ägarförhållandet ser ut såklart

Svaret på din fråga är ju, utan närmare specifikationer av de faktiska förhållandena, ja.

Om jag äger ett hus till 100% och det inte bor någon i det som har ett giltigt hyreskontrakt eller liknande så kan jag självklart sälja det.

Nu äger du och dina syskon (förutsatt att det inte finns testamente eller andra bröstarvingar) 1/3 var av huset. Detta innebär att huset såklart inte kan säljas rakt av om ni inte är ense.
Det vanligaste om någon vill bo kvar är ju att den personen (du) köper ut de övriga. Har du inte råd med det så kommer du nog att bli tvungen att gå med på försäljning i längden om dina syskon inte vill låta dig bo kvar i deras delägda fastighet.

Sen kan du säkert trilskas en hel del och dra ut på det men då är vi inne på slingerjuridik och det kan jag ingenting om.
Citera
2008-10-09, 21:39
Medlem
J-ssons avatar
Det du skrev var intressant! Jag vill inte lura någon på något arv, men det blir väldigt fel när syskonet redan i de första dagarna vill sparka ut mig liksom..

Då vill jag ha något att kontra med, något att säga osv bara för att trilskas!

Ni skall vet en sak; Den människa jag vill trilsaks med har sparkat ut människor från sina anställningar och sedan skrattat åt det när människorna sitter och gråter! Det är en sådan människa de flesta anställda förmodligen avskyr..
Citera
2008-10-10, 08:24
Medlem
Codens avatar
Utifrån din beskrivning låter ditt syskon som en ytterst otrevlig person så jag hoppas det reder ut sig.

Det finns garanterat lagar/paragrafer som reglerar hur en bodelning och sedemera uppdelning av lösöre/fastigheter går till. Föreslår att du kontaktar juridisk expertis som bäst kan informera dig om vad det är som gäller.
Citera
2008-10-10, 08:28
Medlem
borrizs avatar
Om jag inte är helt fel på det så är det Samäganderättslagen som gäller här (rätta mig om jag har fel). Länken nedan behandlar den fråga J-sson ställde.
http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=994
Citera
2008-10-11, 01:27
Medlem
J-ssons avatar
Det var en intressant länk.. Det fallet gällde en sommarstuga där någon ägde 25% och då gick det att sälja.

I mitt fall gäller det en åretruntbostad i vilken jag är skriven och jag efter arv äger 1/3-del.
Citera
2008-10-11, 10:15
Medlem
Codens avatar
Ja den paragrafen verkar vara lämplig i ditt fall.

Som sagt, ni kommer att hamna i en tvist om detta så jag rekommenderar dig att kontakta advokat!

En liten undran...du säger att du vill bo kvar...varför då inte bara köpa ut dina syskon?

Har du överhuvudtaget undersökt möjligheten? Du har ju bott "gratis" när du bott med din far iom att han då förmodligen har betalat eventuella lån osv.

Lite beroende av var huset finns såklart men är det inte i ett storstadsområde så borde du ju kunna få ett lån om du har ekonomin i ordning.

Det din far borde ha gjort är ju att testamentera/skänka huset till dig om tanken var att du skulle bo kvar...nu när det inte är så så tycker iaf jag att det vore orimligt att dina syskon inte skulle få ut sina arv bara för att du ska få bo kvar. Du är minoritetsägare och din vilja borde inte råda över de två som vill sälja om du själv inte kan eller vill köpa ut dem.

Kanske du kan kvitta andra delar av arvet mot delar i huset eller något?

Kontakta advokat nu!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in