2008-10-07, 17:10
Medlem
Rospiggs avatar
Ponera att jag går in i javaprogrammeringsforumet och skriver "den här koden buggar och jag måste ha den klar imorgon, ifall någon hittar felet så lovar jag att skänka femhundra spänn till Rädda Barnen*". Är det ett brott mot 1.01? Jag betalar för att få en tjänst utförd, men den som hjälper mig får inget...

*) eller Röda Korset, Cancerfonden, Greenpeace eller liknande. Alltså inte någon liten förening som någon här kan tänkas plocka pengarna ur, typ Berras öldrickarklubb.
Citera
2008-10-07, 19:31
Medlem
ojns avatar
Beroende på hur tråden är utformad skulle jag som moderator i Systemutveckling antagligen, först och främst, slänga den.

Men till frågan hurvida den bryter mot 1.01. Tja.. Varför skulle du skänka pengar till Rädda barnen bara för att någon löser en uppgift åt dig? Låter som en ful omskrivning av "Den som hittar felet får 500 spänn" och skulle definitivt tas upp för diskussion bland moderatorerna. Ingen bryr sig om det och det finns därför ingen anledning för dig att skriva så om det inte ligger till precis så.
Citera
2008-10-07, 20:21
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag tycker att även om det inte är pengar inblandat så blir det en klockren annons då man enbart skriver inlägget för att få hjälp utanför forumet. Det finns inget diskussionsunderlag + ovanstående = annons. Att pengar är inblandade eller ej tycker iaf jag är av underordnad betydelse.

Om det inte är något kommersiellt (hjälp till egen hemsida osv) så tolkar jag det som en varning, är det kommersiellt så är det SPAM och då borde ban ligga närmare.

Jag är en av dom som verkligen hatar när forum blir förstörda av spam, spamrobotar, 1000-tals förtäckta kontakt/bilsälj/köp-annonser osv, har sett forum dö av det så därför tycker jag att sånt ska beivras och hårdare åtgärd som sagt om det är kommersiellt än om det är någon privatperson som råkar släng till en "den som kan hjälpa mig får en bira!".
Citera
2008-10-09, 08:39
Medlem
Rospiggs avatar
Förtydligande: självklart skulle inlägget även innehålla koden ifråga, annars blir det ju svårt för andra att hitta buggen som måste vara borta "imorgon". Alla diskussioner skulle alltså ske i tråden, ingenting utanför forumet.

Nåväl, jag har ändå fått svar på min fråga och jag tackar för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in