2008-10-07, 10:29
Medlem
Hej på er. Jag undrar om det finns någon risk att helt förlora sina pengar om man sätter dom i Xact Bull.

http://www.xact.se/Fonder/XACTBull.htm

Att börsen är i en nedåttrend just nu är jag medveten om. Det jag undrar över är om xact själva på något sätt kan gå i konkurs eller om deras innehav kan gå upp i rök?

Jag tycker att det känns som en bra tid att börja sätta i slantarna där nu. Kanske som någon form av månadssparande. Men om det är möjligt att konkurser och annat helt raderar ut fonden så är set naturligtvis inte aktuellt, då får det väl bli guld eller något istället.
Citera
2008-10-26, 12:52
Medlem
Jag är också intresserad av Xact bull ur ett långsiktigt perspektiv.
Anta att man köper xact bull för 10.000kr när index står på säg 600.
Om index sjunker ner till exempelvis 500. För att sedan gå upp till 600 igen, har man då sina 10.000 tillbaka?
Citera
2008-10-26, 14:25
Medlem
Xact Bear är ju annars den fond som har gått bättre, upp cirka 80% i år. Inte mycket som slår den.
Citera
2008-10-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynonap
Xact Bear är ju annars den fond som har gått bättre, upp cirka 80% i år. Inte mycket som slår den.
Till det vänder ja... Det är inte säkert att det fortsätter ner särskilt mycket.
Citera
2008-10-26, 14:41
Medlem
Är det någon skillnad på Xact Bull och en vanlig fond som bara följer index, till exempel Avanza Zero?

Börsen lär väl fortsätta ner hela nästa år också?
Citera
2008-10-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynonap
Är det någon skillnad på Xact Bull och en vanlig fond som bara följer index, till exempel Avanza Zero?
Bear/Bull har hävstång på 1,5 ggr.

Citat:
Börsen lär väl fortsätta ner hela nästa år också?
Om marknaden trodde det har det sannolikt redan blivit inprisat.
Citera
2008-10-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders.Karlsson
Hej på er. Jag undrar om det finns någon risk att helt förlora sina pengar om man sätter dom i Xact Bull.

http://www.xact.se/Fonder/XACTBull.htm

Att börsen är i en nedåttrend just nu är jag medveten om. Det jag undrar över är om xact själva på något sätt kan gå i konkurs eller om deras innehav kan gå upp i rök?

Jag tycker att det känns som en bra tid att börja sätta i slantarna där nu. Kanske som någon form av månadssparande. Men om det är möjligt att konkurser och annat helt raderar ut fonden så är set naturligtvis inte aktuellt, då får det väl bli guld eller något istället.

Som jag förstår deras innehållsredovisning så består innehavet av likvida medel samt att man ingått terminkontrakt på 1,5 ggr värdet av de likvida medlen.
Om dessa terminskontrakt dessutom avräknas mot marknaden varje dag så borde risken vara mycket låg då man genom motpartsrisk bara riskerar en dags avkastning (om den är positiv, dvs) .
Utöver det finns det väl någon form av institutionsrisk för XACT och risk för de underliggande likvida tillgångarna.
Legalt ska dom dock vara separerade från fonbolaget - men det förhindrar ju inte bedrägerier eller att nåt nötskaft satte in alla likvida medel i kaupthing....även om dom borde ha en diversifierad likviditetsportfölj.
Citera
2008-10-26, 16:14
Moderator
Siegfrids avatar
Det är väl en förvaltningsavgift som ska betalas, men den finns ju på alla fonder.
Jämfört med att köpa aktier går man miste om utdelningen, men det är ju ingen risk.
Citera
2008-10-26, 16:35
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är väl en förvaltningsavgift som ska betalas, men den finns ju på alla fonder.
Jämfört med att köpa aktier går man miste om utdelningen, men det är ju ingen risk.

Om jag investerar i XACT bear och börsen går upp 66,666...% Är mina pengar då vädelösa?
Citera
2008-10-26, 23:00
Medlem
goboondocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Om jag investerar i XACT bear och börsen går upp 66,666...% Är mina pengar då vädelösa?
nja, men antagligen är det inte så mycket kvar. Men för att dina pengar ska försvinna helt måste väl xact bear kursa, men det är omöjligt för det är inte ett företag.
Citera
2008-10-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo

En intressant fråga, ska XACT Bear viktas om varje dag så att den har en utväxling på 1,5 gånger index utveckling per dag, eller per år eller från start?
Om det viktas om varje dag så kan den aldrig bli helt värdelös om inte börsen faller 66% på en dag.
Citera
2009-01-05, 12:40
Medlem
Jag har själv lekt med tanken att slänga in en summa pengar i en fond med hävstång mot något index. Har bland annat hittat http://www.direxionshares.com/etfs som ger 3x underliggande.

Upplägget är vad jag förstår samma som xact fonderna.
Tanken från min sida var att helt enkelt sätta in pengar och ta ut om några år då marknaden borde ha stigit. Efter att ha läst fondfaktabladet för direxionshares så börjar jag dock tvivla på om det är en bombsäker lösning. Eftersom upplägget är liknande för xact fonderna så kanske samma scenarion gäller för dem. Fast till halva utväxlingen?

I fondfaktabladet till direxionshares http://www.direxionshares.com/pdfs/DRX_prospectus.pdf så finns det ett avsnitt som heter
"Daily rebalancing and market volatility risk" (pdf sida 10, 8 enligt numreringen i texten) som jag uppfattat det så tappar man pengar på en volatil marknad även om index slutar på samma nivå som det var när man gick in. Det finns två grafer som jag förstått det ska exemplifiera detta.

Hittar ingen liknande information till xacts fonder. Men principen kanske är samma?
Någon som vet? Frågan är alltså om man förlorar pengar på volatilitet i xacts fonder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in