2008-10-07, 01:34
Medlem
floaterjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Ja hur stor är egentligen risken att en svensk storbank konkar?

Att en svensk storbank går omkull ser jag som ett inte helt orimligt scenario. Vi får se när krutdimman lagt sig.

Citat:
Kommer staten överhuvudtaget låta detta ske eller kommer man gå in och hjälpa till ekonomiskt tror ni?

Här har ju ägarna en stor betydelse. Som ägare kan man välja mellan att skjuta till nytt aktiekapital genom nyemission för att täcka underskott i balansräkningen eller att låta företaget spela konkurs och därmed låta aktierna bli värdelösa.

Om man nu låter banken gå i konkurs övergår banken i kreditgivarnas ägo där även staten kommer att ha en stor fordran i och med insättningsgarantin. Jag kan tänka mig att fordringarna omvandlas till aktier och att de största fordringsägarna tillsammans tillsätter en ny styrelse som driver banken vidare. Att helt avveckla banken, lösa upp en fungerande organisation med kontorsnät osv är ingen intresserad av då detta direkt skulle förstöra stora värden. Statens ofrivilliga ägande i form av ombildade fordringar kommer så småningom att avyttras när marknadsläget förbättras. Banken försvinner alltså inte. Den tas över av nya ägare.

Citat:
Jag har avsevärt mer än de 500.000:- garantin täcker på mitt nordeakonto, bör jag skaffa fler banker för att säkra upp tillgångarna eller kan jag känna mig trygg ändå?

Köp fonder som investerar i statsobligationer så har du garderat dig mot detta. Fondandelarna kvarstannar i din ägo vad som än händer.
Citera
2008-10-07, 04:27
Medlem
the barons avatar
Citat:
Finns det någon nackdel med att ha flera banker? Tar inte varje bank ut en avgift för kontot och sånt skit?
Nejdå, dom är snarare glada av att få en ny kund, dessutom ger dom ränta.

Du ska alltid se till att alla dina pengar är skyddade av insättningsgarantin.
Dvs. max 500.000kr per bank.
Citera
2008-10-07, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the baron
Nejdå, dom är snarare glada av att få en ny kund, dessutom ger dom ränta.

Du ska alltid se till att alla dina pengar är skyddade av insättningsgarantin.
Dvs. max 500.000kr per bank.

Instämmer. Risken är grymt liten, men varför ta den?
Citera
2008-10-07, 08:48
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Jag har avsevärt mer än de 500.000:- garantin täcker på mitt nordeakonto, bör jag skaffa fler banker för att säkra upp tillgångarna eller kan jag känna mig trygg ändå?

Visa lite solidaritet och donera pengarna till dina behövande kamrater. "Mest åt de som har minst", var det väl? Eller är du oförmögen att visa altruism utan statlig tvång?
Citera
2008-10-07, 09:23
Medlem
Tjennstroums avatar
Den bank det blåst lite i är väl enbart Swedbank? Nordea står nog väldigt stadigt och funderar ju på att köpa in sig i någon isländsk bank nu.
Citera
2008-10-07, 10:21
Medlem
Öppna ett konto på Handelsbanken också, och för dit 500 000.
Därefter sätter du återstående i statsskuldsväxlar och obligationer med olika löptid. Även Riksgäldens sparkonto funkar bra.
Citera
2008-10-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Den bank det blåst lite i är väl enbart Swedbank? Nordea står nog väldigt stadigt och funderar ju på att köpa in sig i någon isländsk bank nu.

Blåser och blåser. Swedbank är Sveriges lönsammaste bank enligt våra vanligaste definitioner, dvs om man tittar på faktiska siffror snarare än påhittade siffror.
Citera
2008-10-07, 10:42
Medlem
BBMBBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum

Ja och att det har blåst runt swedbank kan man väl stor utsträckning tacka aftonbladet för då dom istället för etisk journalistik har kört på folks rädsla för att sälja ett nr extra av sin tidning och blåst upp en någorlunda liten grej till något stort och på så sätt bidragit till att förvärra allt.
Citera
2008-10-07, 10:47
Medlem
BBMBBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhe
Bara för att svenska banker inte drabbas så hårt betyder inte att krisen är överdriven. Sverige kommer drabbas av lågkonjunktur precis som alla andra.
Men som du säger lär iaf staten ta hand om våra banker.

självklart! det säger jag inget om. Jag tror det kommer komma en lång lågkonjektur men våra banker är bra mycket bättre rustade den här gången än på 90 talet och övriga storbanker runt om i världen. Är vi smarta nu så försöker vi sälja bort dom bankväxlar vi har med andra länders banker och kör med enbart mellan inhemska banker och Irländska banker
Citera
2008-10-08, 01:04
Medlem
Butterss avatar
Nu har du chansen att ge tillbaka lite till samhället. Ge dina miljoner till SBAB, vår motsvarighet till Fannie och Freddie. Går bostadspriserna ner 10-20% saknar måååååånga säkerhet för sina SBAB-lån.
Citera
2008-10-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Nu har du chansen att ge tillbaka lite till samhället. Ge dina miljoner till SBAB, vår motsvarighet till Fannie och Freddie. Går bostadspriserna ner 10-20% saknar måååååånga säkerhet för sina SBAB-lån.

Jaha? I Sverige är bolåntagarna personligt ansvariga för sina lån även om fastigheten skulle visa sig vara värdelös. Det är låntagarens betalningsförmåga som är av intresse, inte värdeutvecklingen på fastigheter.
Citera
2008-10-08, 18:36
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jaha? I Sverige är bolåntagarna personligt ansvariga för sina lån även om fastigheten skulle visa sig vara värdelös. Det är låntagarens betalningsförmåga som är av intresse, inte värdeutvecklingen på fastigheter.
Så du menar att fordran inte är osäker om säkerheten inte täcker skulden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in