2008-10-07, 01:34
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Ja hur stor är egentligen risken att en svensk storbank konkar?
Att en svensk storbank går omkull ser jag som ett inte helt orimligt scenario. Vi får se när krutdimman lagt sig.
Citat:
Kommer staten överhuvudtaget låta detta ske eller kommer man gå in och hjälpa till ekonomiskt tror ni?
Här har ju ägarna en stor betydelse. Som ägare kan man välja mellan att skjuta till nytt aktiekapital genom nyemission för att täcka underskott i balansräkningen eller att låta företaget spela konkurs och därmed låta aktierna bli värdelösa.
Om man nu låter banken gå i konkurs övergår banken i kreditgivarnas ägo där även staten kommer att ha en stor fordran i och med insättningsgarantin. Jag kan tänka mig att fordringarna omvandlas till aktier och att de största fordringsägarna tillsammans tillsätter en ny styrelse som driver banken vidare. Att helt avveckla banken, lösa upp en fungerande organisation med kontorsnät osv är ingen intresserad av då detta direkt skulle förstöra stora värden. Statens ofrivilliga ägande i form av ombildade fordringar kommer så småningom att avyttras när marknadsläget förbättras. Banken försvinner alltså inte. Den tas över av nya ägare.
Citat:
Jag har avsevärt mer än de 500.000:- garantin täcker på mitt nordeakonto, bör jag skaffa fler banker för att säkra upp tillgångarna eller kan jag känna mig trygg ändå?
Köp fonder som investerar i statsobligationer så har du garderat dig mot detta. Fondandelarna kvarstannar i din ägo vad som än händer.