2010-10-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Här listar jag mina symtom med mera:
https://www.flashback.org/t1304238

Är igång och trappar ner mina Sobril.
Jag har mycket skräck för att inte kunna sova om nätterna.. det har fungerat perfekt med Sobril och Theralen.

Även min värsta ångest som dämpades utav Sobrilen lär dyka upp igen med stornsteg..

Vad finns det för mediciner jag kan föreslå för min beroendeläkare?
Lyrica? (Har jag provat på lite snabbt bara så ingen erfarenhet)
Mirtazapan(Remeron) ? Ej provat
Seroquel ? Ej provat

Några fler?
Vill alltså ha någon lugnande medicin som inte är en bensodiazepin som är lugnande/oro dämpande samt ger en lättare att koppla av till natten och sova med hjälp utav.

Tack!

Inför natten kan du be om att få Propanvan. Den ger ungefär samma eftekt som Theralen. Men jag fick inte lika stor "baksmälla" som jag fick av Theralen. Men den gör dig tröttare och hjälper dig att sova hela natten och är varken beroendeframkallande eller någon Bensodiazepin.
Citera
2010-10-02, 13:45
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Får dagligen feta ångestattacker. Har en del tabletter till mitt förfogande, men drar mig in i det sista för att ta dem. Ofta blir jag slö eller somnar rentav när jag poppar dem:

Lergigan
Stesolid
Oxascand

Eller så får jag the munchies. Vill ha en ångestdämpare utan att bli däckad och/eller bli sötsugen som en unge.
Låter som läge för avgiftning. Finns smågodis i de flesta affärer nuförtiden..

Man ska egentligen vara tolerant mot sin ångest och se det som ett sätt att komma vidare i livet. Känna in den, bejaka den och sen låta den klinga av.

Finns några enkla knep att bryta ångestattacker. Exempelvis motion, bastu och varma bad.

LYCKA TILL!!
Citera
2010-10-02, 13:50
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartimeus
Inför natten kan du be om att få Propanvan. Den ger ungefär samma eftekt som Theralen. Men jag fick inte lika stor "baksmälla" som jag fick av Theralen. Men den gör dig tröttare och hjälper dig att sova hela natten och är varken beroendeframkallande eller någon Bensodiazepin.
Visst, om det är akut så bör man så klart ta insomningshjälp. Theralen påverkar själva sömnkvaliten också. Men men, det gör enkla kosttillskott som Melatonin och ZMA också. En annan faktor som höjer sömnkvaliten är motion före klockan 18.

Min kompis rekommender en lugn joggingrunda, varmt bad, EN drink eller folköl och sen onani. Han säger att han sover som ett barn i åtta timmar efter det.
Citera
2010-10-02, 20:20
Medlem
hvuXs avatar
En näve Theralen.
Citera
2010-10-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartimeus
Tack för ditt svar.
Propavan har jag provat, atarax och lergigan också. Den enda utav dom jag känner något av är Lergiganen men Lergigan ensamt gör inte mycket.

Nu är det dock bestämt att jag ska få behålla Sobrilen och börja trappa när jag själv känner att jag är redo.
Även Suboxonen jag får dagligen hjälper sömnen + Theralen + Sobril + Lergigan.

Jag lider utav svår insomnia så dom vanliga förstagångs medicinerna som Propavan, atarax osv fungerar inte helt enkelt.
Citera
2010-10-03, 17:59
Medlem
Suleymans avatar
Midazolam intravenöst. Fick det en gång. bästa jag testat.
Citera
2010-10-07, 21:10
Bannlyst
Men är det inte så att SSRI också dämpar manier eller om man är manisk.??

maniska problem eller sjukliga fixeringar /besatthet går väl också bort av SSRI..??

det kan väl användas mot det också.
Citera
2010-10-08, 10:37
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.
Propavan har jag provat, atarax och lergigan också. Den enda utav dom jag känner något av är Lergiganen men Lergigan ensamt gör inte mycket.

Nu är det dock bestämt att jag ska få behålla Sobrilen och börja trappa när jag själv känner att jag är redo.
Även Suboxonen jag får dagligen hjälper sömnen + Theralen + Sobril + Lergigan.

Jag lider utav svår insomnia så dom vanliga förstagångs medicinerna som Propavan, atarax osv fungerar inte helt enkelt.

Nozinan ska vara väldigt effektivt för de med svåra sömnsvårigheter. Har inte provat det själv men känt andra som har provat och fått höra att det har fungerat väldigt bra. Och det är ju inte ett första hands val såsom Theralen, Propanvan osv.

Man kan även prova Zyprexa. Det är något jag själv äter (bli dock inte trött på den, men mina läkare är fruktansvärt förvånade över att jag inte har blivit det).

Båda är egentligen antipsykotiska läkemedel men man använder dem som starka lugnande också. De är besläckade med Theralen, Lergigan och Propavan fast mycket starkare. Så när du Behöver trappa ut Sobrilen mer kan ju de vara värda att prova.

Mot min ångest har jag också Lyrica. Men den ska man vara lite försiktig med har jag fått höra av min nuvarande läkare. Det har börjat komma upp diskussioner om ifall den kan vara beroendeframmkallande och borde bli narkotikaklassad. Men just nu är den inte det. Och den funkar fruktansvärt bra, men det är ju något du och din läkare får diskutera om det vore en bra idé eller inte. Men det är inte en "vid behovs medicin" utan en stående.

Glad om jag vart till nån hjälp
Citera
2010-10-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 360
Men är det inte så att SSRI också dämpar manier eller om man är manisk.??

maniska problem eller sjukliga fixeringar /besatthet går väl också bort av SSRI..??

det kan väl användas mot det också.

Vet inte säkert, men tror inte att SSRI tar bort eller dämpar manier hos en bipolär, men man kan ofta kombinera en antidepressiv medicin t. ex SSRI, med en medicin mot Bipolär t. ex Lithium.

Men är, som sagt, inte säker.
Citera
2010-10-08, 10:51
Medlem
Citat:
Här listar jag mina symtom med mera:
https://www.flashback.org/t1304238

Är igång och trappar ner mina Sobril.
Jag har mycket skräck för att inte kunna sova om nätterna.. det har fungerat perfekt med Sobril och Theralen.

Även min värsta ångest som dämpades utav Sobrilen lär dyka upp igen med stornsteg..

Vad finns det för mediciner jag kan föreslå för min beroendeläkare?
Lyrica? (Har jag provat på lite snabbt bara så ingen erfarenhet)
Mirtazapan(Remeron) ? Ej provat
Seroquel ? Ej provat

Några fler?
Vill alltså ha någon lugnande medicin som inte är en bensodiazepin som är lugnande/oro dämpande samt ger en lättare att koppla av till natten och sova med hjälp utav.

Tack!

Är det bara ångestdämpande/lugnande/sömngivande du letar efter eller även stämmningstabiliserande?

Såg att där du listade dina symptom så hade du samma problem med humöret som jag själv har. Kan svänga hur fort som helst.
Var hos min doktor igår och efter att ha legat på dosen 100mg Topimax ska jag börja trappa upp den igen. När vi först satta in den så kände jag faktiskt en skillnad, så den kan ju vara värd att prova.
Kan ju inte prata jätte gott om den eftersom jag inte haft någon dunder effekt, men har iaf haft någon effekt, och jag brukar vara ganska resistent mot mediciner.

Seroquel har jag provat under typ tre/fyra dagar men fick en super ångest som biverkning av den. Värsta biverkningen jag haft av någon medicin. Men andra jag känner som provat den har sagt att den funkar bra.

Mirtazapin fungerade inte för mig. Men det har inte någon antidepressiv gjort så har inte så mycket att säga till om. Men det har ju massa andra svarat på endå
Senast redigerad av Bartimeus 2010-10-08 kl. 11:10.
Citera
2010-12-25, 14:46
Medlem
Slingshots avatar
2 mg Iktorivil dagligen gör jobbet, har lång halveringstid så sitter i hela dagen. Fick det utskrivet efter jag hade provat Xanor Depot, har dock det inte längre på recept, men fixar det svart. SSRI/SNRI kan slänga i väggen, markant mer biverkingar, visst Iktorivil är beroendeframkallande men går alltid att trappa ut.
Senast redigerad av Slingshot 2010-12-25 kl. 14:57.
Citera
2010-12-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nach Onmi
Han ville alltså i n t e bli däckad. Låter inte helt bra om man kan köra Stilnoct som ångestdämpande samtidigt som man för en normal tillvaro...
Bara tillvänjninng. Funkar inte så bra som sömnis då men både zopiklon och stilnoct har mkt kraftig ångestlindrande verkan som 100-tals använder sig av. Tyvärr förstår inte SBU att den här verkan är markant ganska länge efter det att pillren gjort sitt som sömnmedel, de TOM förnekar att ångestlindrande effekt skulle finnas. Johej.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in