2008-10-06, 21:38
Bannlyst
Jag funderar på om det finns något sätt att bli lättare i vikt när man står på en våg utan att slänga ifrån sig något föremål. Nu tänker jag mig runt 200kg lättare så det handlar inte om några få kilon.

Min första tanke är gas. Finns där någon form av gas som i en behållare i storlek med ett badkar kan väga så pass mycket? Hade varit stor fördel om man inte dör av gasen medans den släpps ut eller att den är brandfarlig.
Citera
2008-10-06, 22:24
Medlem
Utan kunskap inom ämnet, så skulle jag påstå att det enda du behöver är något som är lättare än luft. Hur mycket av det låter jag fysikerna räkna ut.
Citera
2008-10-06, 22:32
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cker
Utan kunskap inom ämnet, så skulle jag påstå att det enda du behöver är något som är lättare än luft.
Detta är absolut den enklaste metoden.

Om volymen är begränsad skulle det nog passa med någon sorts motordriven rotor, helikopterliknande.

Någon sorts ickeförbränningsgasjet skulle knappast fungera. En tank i badkarsstorlek skulle tillföra lika mycket tyngdkraft som lyftkraft gissar jag.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWest
Jag funderar på om det finns något sätt att bli lättare i vikt när man står på en våg utan att slänga ifrån sig något föremål. Nu tänker jag mig runt 200kg lättare så det handlar inte om några få kilon.
Så du väger så mycket?
Citera
2008-10-06, 22:38
Medlem
ti4s avatar
Några tusen heliumballonger? Äldsta tricket.
Citera
2008-10-06, 23:04
Medlem
Jerka^s avatar
Luften väger runt ett kilo per kubikmeter. Enligt Arkimedes princip (som oftast tillämpas i vatten) kommer lyftkraften hos ett föremål motsvara den undanträngda luftmassan.

Sålunda behövs det en gas som är lättare än luft (vanligt förekommande är väte, helium och varmluft) och det behövs MYCKET av den eftersom man maximalt kan få ett kilos lyftkraft per kubikmeter. Titta på hur en luftballong ser ut: jättestor ballong, pytteliten korg.

För att bli 200 kg lättare skulle det krävas minst 200 kubikmeter lätt gas. Det motsvarar en sfär med 7,2 meters diameter. Man kan göra noggrannare beräkningar, men där har du storleksordningen.
Citera
2008-10-06, 23:23
Medlem
Det hela handlar ju om att bli lättare när man gör sig av med något,
inte att bli lättare med hjälp av något.

Om man har en gas som är tyngre än luft och komprimerar den i en tank,
skulle detta då kunna fungera som tyngder och således bli lättare när man släpper ut gasen?

Någon som besitter kunskaper inom ämnet?
Citera
2008-10-07, 01:11
Medlem
deafens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWest

Min första tanke är gas. Finns där någon form av gas som i en behållare i storlek med ett badkar kan väga så pass mycket? Hade varit stor fördel om man inte dör av gasen medans den släpps ut eller att den är brandfarlig.

Placera vågen på botten av ett hav och ställ dig på den
Citera
2008-10-07, 02:50
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deafen
Placera vågen på botten av ett hav och ställ dig på den
Eller månen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera