2008-10-06, 18:24
Medlem
Cuprums avatar
Nu ska jag snart (i skrivande stund om ca 1,5h) laga middag, och basingredienserna jag har tänkt använda är pasta och nötfärs.

Nu till frågan:
Har ni några tips till rätter man kan göra som INTE är pasta bolognese?

Tacksam för svar!
Citera
2008-10-06, 18:48
Medlem
Vad är det för pasta? Vad har du tillgång till? Lasagne är ju gott annars. Eller makaronipudding typ fast med nötfärs jag brukar ha typ skinka. Annars kan du göra gammaldags köttfärssås så som min farmor gjorde. Inte bolognese eller vad det heter utan redd med grädde och colorit för färgen. Det blir gott. Inga speciella kryddor, det ska vara gammaldags, kryddor är för moderna människor.
Citera
2008-10-06, 20:10
Medlem
Slothrops avatar
Riktiga italienska köttbullar som kokas i en riktigt mustig tomatsås.

Nu blir detta inget exakt recept. Jag uppskattar alla mängder, men gissningsvis är detta lagom för ungefär 500g nötfärs.

För att göra själva tomatsåsen:

1. Stek en hackad gul lök i olja. Om man har, så bör man även blanda i hackad salami. Det ger en väldigt fin smak till såsen. Annars får man krydda med salt, peppar och gärna en buljongtärning.
2a. Om man vill göra det ordenligt, så tillsätter man tomatpuré (1-2 msk) som man på ganska hög värme kokar ihop. När såsen blir tjock så tillsätter man vatten (1-2 dl) + mer tomatpuré. Upprepa tills man har en sås på dryga litern.
2b. Om man vill göra en enklare variant använder man passerade tomater, och låter det hela koka ett tag. Minst 30-40 minuter. Det blir inte lika tjock och smakrik sås av detta.
3. Färsk basilika om man har. Annars fungerar torkad.

Köttbullarna:

1. Blanda ihop nötfärs med 1-2 msk ströbröd, 1 ägg, salt och peppar som när man ska göra vanliga köttbullar (alternativt lite persilja och riven parmesanost också).
2. Rulla köttbullar, lägg försiktigt ned i den kokande såsen.
3. Låt koka i åtminstone 20 minuter.

Servera gärna med mer färsk basilika och parmesanost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in