2008-04-02, 21:09
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjävel
ehm...."burk-Kurt" har givet vis ärvt husen av SIN mor, inte MIN mor som jag tydligen hade råkat skriva.

Han har väl ett tredje hus i Skellefteå har jag för mig, fast i bättre skick.
Citera
2008-04-02, 21:47
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djurutslepparen
Gomtjärn är inte så jätte mycket att se om ajg ska vara där*, förrutom gästboken ni bör skriva i om ni tar er upp på andra våningen.

ang. Bi-mannen var ni inte in i stora huset bredvid där alla bi-sakerna är ?

* Jag fattar inte... Varför ska du vara där?
Citera
2008-04-02, 22:20
Medlem
djurutslepparens avatar
Ska jag vara ärlig så har jag inte den blekaste vad jag menade med vad jag skrev och ber om ursäkt.
Citera
2008-04-03, 01:34
Medlem
Tomt Och Ödes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djurutslepparen
Ska jag vara ärlig så har jag inte den blekaste vad jag menade med vad jag skrev och ber om ursäkt.
HAHA, inga problem... men jag var brydd på vad du menade...
Citera
2008-04-03, 12:54
Medlem
Grumbledocks avatar
Finns ju alltid gångarna under Landskyrkan i skellefteå, sågen i myckle som sagt...chansen att träffa på någon är minimal men det har hänt ett par gånger(?!) för mig och min ppolare som bor i de gula huset mitt emot
Rent allmänt vad finns det mer att tillgå i stan?
Citera
2008-04-05, 05:05
Medlem
Hellfir3s avatar
Gångar under landskyrkan? Menar du kyrkans källare om den nu ens har en källare? Har varit i kyrkans torn men visste inte att det fanns gångar under.
Citera
2008-04-05, 13:11
Medlem
Grumbledocks avatar
Finns gamla gångar (från krigstiden, vet ej vilket krig dock ) som leder till olika ställen, en ner till älven osv. för att kunna fly om kyrkan blir belägrad. De flesta är i dåligt skick men de där ledningar för el etc. går funkar bra och underhålls av vaktmästarna som för övrigt också får vara där nere och krypa
Citera
2008-04-07, 12:51
Medlem
gubbjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbledock
Finns gamla gångar (från krigstiden, vet ej vilket krig dock ) som leder till olika ställen, en ner till älven osv. för att kunna fly om kyrkan blir belägrad. De flesta är i dåligt skick men de där ledningar för el etc. går funkar bra och underhålls av vaktmästarna som för övrigt också får vara där nere och krypa

Hm. Var har du fått nys om dessa gångar? Bekant med någon som gått i dessa eller är det mer rykten?
Gångarna, om de verkligen finns, måste väl isf ha uppkommit då kyrkan byggdes? Har lite svårt att tänka mig att man hipp som happ mitt under ett krig börjat tok-gräva under kyrkan. Inte menat att låta grinig, men det hela låter lite mycket skröna bara...
Citera
2008-04-07, 13:03
Medlem
nerdinsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxz
Det finns en gammal grotta mitt emellan jörn och bastuträsk, där militären hade någon sorts skyddsgrotta för sina tåg, kom ihåg att jag och farsan for dit när jag var liten med ficklampor och utforskade lite smått.

Kommer ej ihåg om det finns något av värde där dock.

coolt jag måste dit och kolla på det. Du vet inte exakt vars det ligger? bara mellan jörn och bastuträsk?
Citera
2008-04-07, 14:40
Medlem
Grumbledocks avatar
Citat:
Hm. Var har du fått nys om dessa gångar? Bekant med någon som gått i dessa eller är det mer rykten?
Gångarna, om de verkligen finns, måste väl isf ha uppkommit då kyrkan byggdes? Har lite svårt att tänka mig att man hipp som happ mitt under ett krig börjat tok-gräva under kyrkan. Inte menat att låta grinig, men det hela låter lite mycket skröna bara...

Har ingen aning om när de byggdes eller av vem, bara att de skulle finnas i "krigstider". Detta faktum måste ju vara välkänt i skellefteåtrakten, om du undrar mer kan man ju alltid fråga en vaktmästare eller nån annan som jobbar i kyrkan...
Citera
2008-04-07, 14:56
Medlem
gubbjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbledock
Har ingen aning om när de byggdes eller av vem, bara att de skulle finnas i "krigstider". Detta faktum måste ju vara välkänt i skellefteåtrakten, om du undrar mer kan man ju alltid fråga en vaktmästare eller nån annan som jobbar i kyrkan...

Jag är uppvuxen i skellefteåtrakten men har aldrig hört talas om ett "välkänt faktum" gällande några gångar ska finnas där. Men man ska aldrig säga aldrig, jag är av naturen bara lite skeptisk till denna ganska utbredda ryktesspridning om gångar under marken som ska finnas lite här och där. Det finns ganska gott om sådana myter här i denna forumdel.

Jag menar absolut inte att gnälla, ska självklart kolla upp det så man får tacka för tipset
Citera
2008-04-08, 01:14
Medlem
nerdinsides avatar
Citat:
Bilkyrkogården lite utanför boliden (http://www.weranda.se/sandberg.htm)
Åh jag vill veta exakt vart det ligger. det skulle vara så spännande eftersom man bor så nära Boliden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in