2013-07-02, 20:04
Medlem
Nehejs avatar
64.747530, 20.866027

Har kört förbi stället flera gånger och kan tycka att det måste ha något med kraftverket att göra,
Man kan ses ganska långt ner i en vägtunnel som går in i berget.
Senast redigerad av Nehej 2013-07-02 kl. 20:08.
Citera
2013-07-03, 00:05
Medlem
schtaans avatar
Nerfarten till kraftverket. Stort bergrum med 2 generatorer och ett kontrollrum. Allt styrs förvisso via fjärr från kontrollrummet i stan numera. Kan ha funnits plats för en ev. 3 generator, om jag minns rätt.
Citera
2013-07-07, 00:02
Medlem
Nehejs avatar
Är det öppet eller är det låst och i användning?
Citera
2013-10-31, 17:52
Medlem
_sleazy_s avatar
Hade nöjet att se spaningsradarn utanför skellefteå igång idag! Finns det många såna anläggningar kvar i daglig drift i norra sverige ? Det är väl en 860?
Citera
2013-10-31, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _sleazy_
Hade nöjet att se spaningsradarn utanför skellefteå igång idag! Finns det många såna anläggningar kvar i daglig drift i norra sverige ? Det är väl en 860?

Har observerat tre stationer under längre tid i år som ligger längre norrut i full drift. Sen finns det ytterligare som jag inte sett i år, men tidigare år har de varit i full snurr vissa tider på året. Radartäckningen är mycket överlappande och samtliga stationer behöver inte vara aktiva hela tiden. En del stationer används mer än andra. Däremot är täckningen från de halvcivila PS810 väldigt dålig norrut och därför kan jag tänka mig att 860/861-stationerna motioneras mer på daglig basis norrut (spekulation). Ganska onödigt visserligen om det ändå inte finns en incidentrote att skicka upp 24/7. Hade starka funderingar på att bli luftbevakare tidigare, men är glad att jag inte valde den vägen. Måste kännas skit och ha okänd trafik på anfallskurs och inte kunna göra någonting.

Fråga mig inte var de står, för jag vill inte säga det. Inte för att vara otrevlig men just för att det är ett starkt SO.
Citera
2013-10-31, 20:56
Medlem
_sleazy_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimson
Har observerat tre stationer under längre tid i år som ligger längre norrut i full drift. Sen finns det ytterligare som jag inte sett i år, men tidigare år har de varit i full snurr vissa tider på året. Radartäckningen är mycket överlappande och samtliga stationer behöver inte vara aktiva hela tiden. En del stationer används mer än andra. Däremot är täckningen från de halvcivila PS810 väldigt dålig norrut och därför kan jag tänka mig att 860/861-stationerna motioneras mer på daglig basis norrut (spekulation). Ganska onödigt visserligen om det ändå inte finns en incidentrote att skicka upp 24/7. Hade starka funderingar på att bli luftbevakare tidigare, men är glad att jag inte valde den vägen. Måste kännas skit och ha okänd trafik på anfallskurs och inte kunna göra någonting.

Fråga mig inte var de står, för jag vill inte säga det. Inte för att vara otrevlig men just för att det är ett starkt SO.
Jo, fattar att du inte kan säga så mycket.. Tror även att jag hittat rester av en radio/radarplats på ett berg mellan kåge och skellefteå, vet inte omfattning eller typ, men ett eller två betongbyggnader (rivna häromåret) samt markfästen för antenn el likn.
Citera
2013-11-17, 11:21
Medlem
schtaans avatar
Var finns den??

Citat:
Ursprungligen postat av _sleazy_
Citera
2013-11-17, 22:06
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Var finns den??
Den är ett SkyddsObjekt och inget man således anger läget på.
Citera
2013-11-21, 21:35
Medlem
Någon som vet vad det är för flervåningshus (4-5 våningar) som är byggda vid Mötingselberget utanför Vilhelmina? En kompis var ute och åkte på måfå längs grusvägar dn kväll och stötte på dessa. Men vet inte vad det är. Hon har hört sig för i halva Vilhelmina men ingen verkar veta något alls. Och tyvärr minns hon inte exakt var det var pga att dom körde på måfå. Men det stod Mötingselberget på en skyllt, och det var i dom trakterna. Men vi hittar inget på satelitbilder (Google)
Citera
2013-11-25, 00:16
Medlem
spldynamicss avatar
Någon som vet nåt om en 6mils lång telefon blanktrådsledning runtikring Dorotea som skulle gå till ett Vakttorn? antar att det var för att varna om brand.. hörde detta utav en gammal vän.
Citera
2014-03-15, 04:59
Medlem
http://www.nedlagt.se/?p=1093

Efter att ha varit dit ett par 3-4 gånger och alltid undrat vad det varit för ställe satt jag mig och skulle skriva och fråga vad det var för en plats. Trodde aldrig att jag skulle hitta att någon här varit och fotat en massa där! Kul att få ett svar på frågan!

Då vi endast varit där det tidiga vår/sommarhalvåret så har det alltid funnits väldigt mycket is emot väggen längst in, även hålet upp till ventilationsrummet brukar vara igenstängt av isen. Kul med lite "varmare" bilder!
Citera
2014-03-15, 17:01
Medlem
Känns som att det börjar bli tid att kika runt ute i buskarna nu.

Inte bott här så länge än men har hunnit kolla en del av ställena som beskrivs
Tack alla!
Var ute idag o körde av händelse förbi Båtsfors. Hittade ett skyddsrum i buskarna och pratade med ortsbefolkningen. Det skulle tydligen finnas mer "intressant" där ute? Tydligen för mycket snö nu för att hitta det bara.. Någon som vet?
MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in