Citat:
Ursprungligen postat av
_sleazy_
Hade nöjet att se spaningsradarn utanför skellefteå igång idag! Finns det många såna anläggningar kvar i daglig drift i norra sverige ? Det är väl en 860?
Har observerat tre stationer under längre tid i år som ligger längre norrut i full drift. Sen finns det ytterligare som jag inte sett i år, men tidigare år har de varit i full snurr vissa tider på året. Radartäckningen är mycket överlappande och samtliga stationer behöver inte vara aktiva hela tiden. En del stationer används mer än andra. Däremot är täckningen från de halvcivila PS810 väldigt dålig norrut och därför kan jag tänka mig att 860/861-stationerna motioneras mer på daglig basis norrut (spekulation). Ganska onödigt visserligen om det ändå inte finns en incidentrote att skicka upp 24/7. Hade starka funderingar på att bli luftbevakare tidigare, men är glad att jag inte valde den vägen. Måste kännas skit och ha okänd trafik på anfallskurs och inte kunna göra någonting.
Fråga mig inte var de står, för jag vill inte säga det. Inte för att vara otrevlig men just för att det är ett starkt SO.