2009-07-02, 17:51
Medlem
gorredarres avatar
Jag och två polare hittade en lucka i eljusspåret på moröhöjden, Den var låst med ett stort hänglås.. Vi for hem och hämtade metall såg och jobbade säkert 2,5 timmar för att få upp den där luckan. Olyckliga som vi blev när vi öppnade den så va det ett ganska litet avlångt rum med en massa säkringar och sådant hehe.. Vi vart riktigt förbannade för att det inte var något intresantare:P
Citera
2009-07-02, 22:55
Medlem
Trappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorredarre
Jag och två polare hittade en lucka i eljusspåret på moröhöjden, Den var låst med ett stort hänglås.. Vi for hem och hämtade metall såg och jobbade säkert 2,5 timmar för att få upp den där luckan. Olyckliga som vi blev när vi öppnade den så va det ett ganska litet avlångt rum med en massa säkringar och sådant hehe.. Vi vart riktigt förbannade för att det inte var något intresantare:P
Hittade ni bara en? Det finns ju fler där...
Citera
2009-07-02, 23:07
Medlem
gorredarres avatar
Vi la ner all våran energi på det där låset! Vi har inte varit och kollat mer efter det :P skicka ett PM om ni vet fler luckor i eljuspåret på moröhöjden helst utan några stora tjocka hänglås^^
Citera
2009-10-11, 02:45
Medlem
hmmm

Citat:
Ursprungligen postat av gorredarre
Vi la ner all våran energi på det där låset! Vi har inte varit och kollat mer efter det :P skicka ett PM om ni vet fler luckor i eljuspåret på moröhöjden helst utan några stora tjocka hänglås^^

Skulle också vilja få lite mer info om det där... Förresten... är det någon som vet av platsen för den gamla radarplatsen som skall finnas i skellefteå, R-213

Nån dom har koll på var anläggningen vid huvudberget, intill e4:an är för nåt.. skulle gissa på en vattenreningsanläggning

p.s. är inte ute efter att förstöra eller göra intrång.. vill bara tillfredställa mitt historiska sinne
Citera
2009-10-11, 05:35
Medlem
FakeIDs avatar
Har det skrivits något om/någon varit på den där ön i boviken där det tidigare fanns en massa tunnlar in i berget sedan krig för hundratals år sedan? Var ute på den i somras och tänkte på det där, fan vad tråkigt att de har cementerat ihop skiten. Det är ett riktigt helgerån att cementera igen historiska lämningar av Kågehamn protecting.

Någon som var där innan det cementerades igen? Varför cementerades skiten igen? Antar att det är för att ön är ganska välbesökt på somrarna och ingen ska ramla och slå sig osv. Snackar alltså om "ön" (kanske kallas något annat då den är så liten) som fyrtornet står på. Vem äger ön, är det privat eller är det kommunen eller sjöfartsverket eller vad de heter (de som äger fyren)?

Så många frågor, och jag har så få svar. Tråkigt att det inte finns kvar de där tunnlarna, kanonerna. Förr i tiden kunde man sitta i sådana där kanongropar insprängda/ingrävda i berget vad jag vet. Och i sådana där bunkrar med bara smalt streck att titta ut ifrån varifrån man styr kanoner.
Citera
2009-10-11, 21:39
Medlem
Hellfir3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeID
Har det skrivits något om/någon varit på den där ön i boviken där det tidigare fanns en massa tunnlar in i berget sedan krig för hundratals år sedan?

Jag antar att du menar Bergskäret utanför Kåge?
http://www.batsidan.com/hamn/bergskaret/

Jag va iallafall där när jag va yngre och då kanonen fortfarande stod kvar. Dom hade byggt ett skjul över kanonen men det var inte låst. Man kunde även gå i en tunnel under kanonen. Tror även det fanns andra tunnlar under ön som redan då hade cementerats igen. Är osäker på årtal men bör ha varit någon gång i slutet på 90-talet.
Citera
2009-10-23, 01:09
Medlem
katois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highbeam
Finns luckor vid flygplatsen som man kommer in nåt tunnelsystem som går under flygplatsen med olika föråd och skyddsrum,finns även en hel luftvärnskanoner.

Ingen som vet var dessa luckor befinner sig?...

Läste även om tunnlar under Landskyrkan och Anderstorpkyrkan, någon som kan bekräfta detta?
Citera
2009-11-08, 22:15
Medlem
Citat:
Har det skrivits något om/någon varit på den där ön i boviken där det tidigare fanns en massa tunnlar in i berget sedan krig för hundratals år sedan? Var ute på den i somras och tänkte på det där, fan vad tråkigt att de har cementerat ihop skiten. Det är ett riktigt helgerån att cementera igen historiska lämningar av Kågehamn protecting.

Någon som var där innan det cementerades igen? Varför cementerades skiten igen? Antar att det är för att ön är ganska välbesökt på somrarna och ingen ska ramla och slå sig osv. Snackar alltså om "ön" (kanske kallas något annat då den är så liten) som fyrtornet står på. Vem äger ön, är det privat eller är det kommunen eller sjöfartsverket eller vad de heter (de som äger fyren)?

Så många frågor, och jag har så få svar. Tråkigt att det inte finns kvar de där tunnlarna, kanonerna. Förr i tiden kunde man sitta i sådana där kanongropar insprängda/ingrävda i berget vad jag vet. Och i sådana där bunkrar med bara smalt streck att titta ut ifrån varifrån man styr kanoner.

Jag har varit igenom hela anläggningen innan den revs.
på östra udden var tornet av en centurionstridsvagn monterat på en betongplatta och gömt i ett skjul.
Under det ledde 1 tunnel på ca 6meter igenom knabben
där nere var det 1 boende rum samt 1 ammo rum
samt underdelen av stridsvagnstornet (den så kallade korgen)

utanför ingången var massa taggtrådsrullar rostiga som attan ( på utsidan)

det fanns inga tunnlar i övrigt på bergskär utan ca 7-8 st bunkrar/skyttevärn för öns försvar mot typ gummibåt/grodmans attacker.

då den dömde spionen "bergling" tror jag han hette sålde ut alla kustförsvarsplatser till ryssen med karta och all och sverige drog in på försvaret.
skrotades och återställdes bergskär nån gång runt 94 av rivfirma

så är det med den saken
Citera
2009-11-13, 18:51
Medlem
Kanonen monterad såg för övrigt ut som detta ungefär

http://www.sphf.se/images/fo%20varntorn%2042.jpg
Citera
2010-03-04, 18:27
Medlem
general1337s avatar
en liten bit utanför bastuträsk finns ju också "undervattensgrottorna" som användes för att lagra vapen och dyligt, ingången är ungefär 3meter under vattenytan och man måste in typ 30meter innan man kommer in till själva "grottan" men med rätt utrustning tar man sig lätt in :P skulle vara rätt grymt att se vad som finns där, och i risliden utanför norsjö finns det en gammal militärbunker som vi har tänkt utforska i sommar
Citera
2010-04-08, 09:24
Medlem
Är denna tråd fortfarande aktiv???

Är väldigt intresserad av UE men är helt nybörjare.

skulle va kul att prova på lite
Citera
2010-05-13, 17:34
Medlem
schtaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katoi
tunnlar under Anderstorpkyrkan, någon som kan bekräfta detta?

Jo det kan jag!
Går väl inte direkt under kyrkan utan mer mellan parkeringen och klockstapeln och lär mynna ut i älvsbacken. Ligger en schiffer gång över en nergång. Det var nån handelsman som hade ett hus där i början av 1800 talet, kring när ryssen var här och härjade. Han lät bygga gången för att kunna fly via den när ryssen kom, hade visst också stuvat gången med matvaror (hur han nu höll det fräscht??) för att kunna ta med till båten vid älven.
Jag var med och byggde om kyrkan 1985 och var en av dom som la på locket och gjorde schiffer gången. Så jag har ialla fall tittat ner i det något vattenfyllda hålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in