Citat:
Har det skrivits något om/någon varit på den där ön i boviken där det tidigare fanns en massa tunnlar in i berget sedan krig för hundratals år sedan? Var ute på den i somras och tänkte på det där, fan vad tråkigt att de har cementerat ihop skiten. Det är ett riktigt helgerån att cementera igen historiska lämningar av Kågehamn protecting.
Någon som var där innan det cementerades igen? Varför cementerades skiten igen? Antar att det är för att ön är ganska välbesökt på somrarna och ingen ska ramla och slå sig osv. Snackar alltså om "ön" (kanske kallas något annat då den är så liten) som fyrtornet står på. Vem äger ön, är det privat eller är det kommunen eller sjöfartsverket eller vad de heter (de som äger fyren)?
Så många frågor, och jag har så få svar. Tråkigt att det inte finns kvar de där tunnlarna, kanonerna. Förr i tiden kunde man sitta i sådana där kanongropar insprängda/ingrävda i berget vad jag vet. Och i sådana där bunkrar med bara smalt streck att titta ut ifrån varifrån man styr kanoner.
Jag har varit igenom hela anläggningen innan den revs.
på östra udden var tornet av en centurionstridsvagn monterat på en betongplatta och gömt i ett skjul.
Under det ledde 1 tunnel på ca 6meter igenom knabben
där nere var det 1 boende rum samt 1 ammo rum
samt underdelen av stridsvagnstornet (den så kallade korgen)
utanför ingången var massa taggtrådsrullar rostiga som attan ( på utsidan)
det fanns inga tunnlar i övrigt på bergskär utan ca 7-8 st bunkrar/skyttevärn för öns försvar mot typ gummibåt/grodmans attacker.
då den dömde spionen "bergling" tror jag han hette sålde ut alla kustförsvarsplatser till ryssen med karta och all och sverige drog in på försvaret.
skrotades och återställdes bergskär nån gång runt 94 av rivfirma
så är det med den saken