2008-10-06, 17:05
Medlem
Don Toros avatar
Jag läste att mitt under processen då protonerna accelereras så har de en hastighet på över 99,9 % av ljusetshastighet och väger över 7.000 gånger så mycket.

Så om man skulle vara nyfiken och "råka" stoppa in t.ex. ett ben i vägen för alla protoner (spekulera att detta vore möjligt) vad skulle då hända? Skulle de fortfarande vara tillräckligt små och bara åka rätt igenom? Eller hade de slitit sönder mitt ben som om det vore no tomorrow?
Citera
2008-10-06, 17:17
Medlem
Cryxs avatar
Händer nog ingenting skulle jag tro. Men jag vet inte, vill också veta!
Citera
2008-10-06, 17:29
Medlem
Killuskys avatar
Det är nog ganska hög säkerhet på sådana ställen, men visst kan det hända olyckor.
Här var det en som råkade stoppa in skallen i en protonström.
Överlevde gjorde han också...

http://www.wired.com/wired/archive/5.12/science.html
Citera
2008-10-06, 17:31
Avslutad
Är det inte typ -273 grader i en så där accellerator? Men bortser man från kylan så händer nog inget. Vi träffast ju av kosmisk strålning dagligen.
Citera
2008-10-06, 17:35
Bannlyst
99,9% av ljusets hastighet tror jag INTE.

Einsteins relativitets-teori säger att när något föremål med en massa uppnår ljusets hastighet ökar även dess massa till oändligt stor.

Alltså skulle massan av en partikel som har uppnått 99.9% av ljusets hastighet vara näst intill oändligt stor.

Citat:
Ursprungligen postat av http://susning.nu/Relativitetsteorin
Massökningen är en fiffig, och högst verklig, egenskap som ger ett vattentätt bevis för att inget kan färdas fortare än ljuset. Ju mer fart något får, desto mer energi får det. Den speciella relativitetsteorin förutspår allt våldsammare ökning av energin, och massan, ju närmare ljusets hastighet vi kommer. För att spränga ljusvallen skulle det slutligen krävas oändligt med energi, då objektet blir oändligt tungt, enligt ekvationen för kinetisk energi:
Senast redigerad av MyNameIsNobody 2008-10-06 kl. 17:40.
Citera
2008-10-06, 17:37
Medlem
lehrbuchs avatar
Att uppnå 99.99% av ljusets fart är inget problem då det inte kräver oändlig energi.
Citera
2008-10-06, 17:40
Medlem
Don Toros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody

Einsteins relativitets-teori säger att när något föremål med en massa uppnår ljusets hastighet ökar även dess massa till oändligt stor.

Alltså skulle massan av en partikel som har uppnått 99.9% av ljusets hastighet vara näst intill oändligt stor.

Notera att jag skrev 99,9 % och inte 99,99999999999999999 (oändligt många 9or).

Jag läste artikeln om den sovjetiska forskaren, om det där är sant så borde väll en proton näst intill ljusetshastighet också svida lite granna? För i artikeln så står det:

Citat:
From what we know about radiation, about 500 to 600 rads is enough to kill a person (though we don't know of anyone else who has been exposed to radiation in the form of a proton beam moving at about the speed of sound). The left side of his face swollen beyond recognition, Bugorski was taken to a clinic in Moscow so that doctors could observe his death over the following two to three weeks.

Även att:
Citat:
Over the next few days, skin on the back of his head and on his face just next to his left nostril peeled away to reveal the path the beam had burned through the skin, the skull, and the brain tissue. The inside of his head continued to burn away: all the nerves on the left were gone in two years, paralyzing that side of his face.
Citera
2008-10-06, 18:16
Medlem
En minut på google gav mig följande information:

Citat:
According to CERN LHC accelerator physicist Rüdiger Schmidt, who is in charge of machine protection systems, each unimpeded beam is capable of melting a 500-kilogram block of copper.

Citat:
It turns out that graphite is the only material whose low density and high melting point can resist the ravages of the proton beam. In experiments, researchers found that an 86-microsecond exposure of the beam would bore a hole 40 meters into a block of copper.

länk till hela artikeln: http://spectrum.ieee.org/print/6558

Conclusion: Det lär göra j***igt ont.
Citera
2008-10-06, 18:31
Medlem
Killuskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Toro
(...of a proton beam moving at about the speed of sound)

Hehe, det där är en rejäl tabbe av författaren alternativt av översättaren.
"speed of light" skulle det naturligtvis stått.
Protoner som rör sig med ljudets hastighet, 350 m/s är knappast högenergifysik. Några milli eV på sin höjd.
Citera
2008-10-06, 18:36
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody

Se till att du kan fysiken innan du uttalar dig i ämnet ifråga.
Lorentz-faktorn räknas ut genom denna ekvation;
γ = 1 / √(1-(c/v)²)
Stoppar vi in 99.9% får vi;
γ = 1 / √(1-0,99²) = 10
Detta innebär att tiden går 10ggr långsammare för protonerna, att massan är 10ggr så stor, längdkontraktionen är 10ggr, samt att det krävs 10ggr mer energi att accelerera upp protonerna i hastigheten än det som fås av mv²/2.
Lorentz-faktorn i det här fallet var 7000, resten kan du räkna ut...
Senast redigerad av West-en 2008-10-06 kl. 18:40.
Citera
2008-10-06, 19:21
Medlem
HRCs avatar
Vet inte om detta är gamla nyheter som avhandlats i annan tråd, men LHC har ju brakat ihop. Något började läcka helium rejält och nu har de tagit ner hela härket till "spring 2009". Hur kul är DET på en skala??

http://press.web.cern.ch/press/PressReleases/Releases2008/PR10.08E.html

http://press.web.cern.ch/press/PressReleases/Releases2008/PR09.08E.html
Citera
2008-10-06, 20:17
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Toro
Notera att jag skrev 99,9 % och inte 99,99999999999999999 (oändligt många 9or).
Fast problemet med det är väl att det krävs oändlig energi för att nå dit, alltså kommer man aldrig att komma dit, eftersom energin kommer ta slut. Det slutar verkar efter ett tag.

Samma är det med absoluta nollpunkten, det krävs ingen energi att gå ur stadiet = oändlig energi att nå stadiet = stadiet kan aldrig nås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in