Hota med stämning. Det klarar du till och med själv att genomföra om de inte hörsammar och agerar rätt efter det. Företaget i sig är nog ansett som rätt seriöst. Dom är nog mån om att göra rätt och kanske har du bara haft otur och varit i kontakt med en inkompetent person.
Släpp inte detta, glöm heller inte att hålla oss uppdaterade.
/L
Senast redigerad av loogaman 2008-10-07 kl. 00:01.
Att sälja något man inte har, är det inte bedrägeri? Är inte orderbekräftelsen en form av kontrakt/avtal? Jag kan inte låta bli att undra om det här är något ni gör systematiskt för att inte göra "dåliga auktioner". Har ni levererat någon massagestol överhuvudtaget? Levererar ni bara billigt krafs som ni tjänar bra på och har bra grejer enbart som "lockvaror"? Många frågetecken blir det! Jag kommer att undersöka möjligheten att gå vidare med detta.
Svar under dagen är samma som tidigare:
Hej A*****!
Va synd att du känner så här men vi kan lova dig att vi inte skulle hålla på med något så oetiskt. Hela tanken med enkrona.se är ju att man ska kunna göra riktiga fynd och vi skulle aldrig beröva våra kunder det. Vi ber ännu en gång om ursäkt för vad som hände, vi har haft problem i våra system med lagersaldon vilket är extra synd när det drabbar våra kunder.
Ha en trevlig dag!
Så hur ska jag gå vidare, ska jag säga att jag tänker ta kontakt med konsumentverket alt. jurist eller liknande?
Kontakta dom och kräv fullgörelse på köpet. Tala om för dem att du kontaktat en jurist som hänvisat dig vidare till konsumentombudsmannen i din kommun. Vidare kommer du även att kontakta media som säkerligen kommer att uppmärksamma saken.
Nu har jag skickat ett mail till dom, där jag skrev att jag varit i kontakt med konsumentombudsmannen (ska ringa han imorgon) och aftonbladet , expressen samt plus. Ska bli spännande och se vad dom svarar under morgon dagen.
Läser man deras allmänna villkor står det att läsa:
Citat:
Detta avtal lyder under och skall tolkas i enlighet med gällande lag i Sverige. Tvist i anledning av detta avtal skall slutligt avgöras genom skiljedom enligt Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts regler för förenklat skiljeförfarande
Så oerhört komisk läsning. Jag skulle vilja se enkrona.se försöka dra in en konsument i en sådan tvistlösning.
Så hur ska jag gå vidare, ska jag säga att jag tänker ta kontakt med konsumentverket alt. jurist eller liknande?
Fortsätter de trilskas så tar du förslagsvis upp ärendet i ARN och begär att avtalet fullgörs och att du i annat fall begär ersättning avseende ett täckköp (10 000-3700, i den mån en likvärdig massagestol kostar 10 000:-).
Citerat från ARN i ett liknande fall;
Täckningsköp
Om säljaren skulle ångra sig sedan du skrivit på och avtalet är godkänt av en ansvarig för bilfirman kan du kräva att köpet fullföljs. Om säljaren ändå inte levererar bilen har du ibland möjlighet att göra ett så kallat täckningsköp, det vill säga köpa en likvärdig bil någon annanstans och kräva ersättning av säljaren om den bil du får tag på blir dyrare. Om säljaren vägrar leverera och du åsamkas kostnader på grund av detta, har du rätt till ersättning för dessa.
Det är viktigt att du sparar kvittona på de utgifter du haft, om du eventuellt behöver driva din tvist i Allmänna reklamationsnämnden.
ni har ett avtal och enl enkrona så är det bindande. det betyder att dom MÅSTE skaffa fram en sån stol som du köpt av dom, och dom har inget val. du kan kräva stolen, inte pengarna tillbaka. det kommer att kosta dom mycket vid en stämning om dom måste betala dina omkostnader från den också.
Vill ni diskutera siten rent generellt så får ni öppna en ny tråd i något annat delforum. Här diskuterar vi så renodlade juridiska aspekter som möjligt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!