Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-06, 13:55
Medlem
th0mass avatar
Hej,

Flickvännen skulle rensa frysen på is(............ MED EN KNIV........) och råkade sticka hål på ett rör, följden blev att jag nu har inandats cyklopentan hela natten utan att veta om det

Förutom frågan om gasen är giftig, vet nån om jag harmlöst kan fylla igen hålet med nån tätning och använda frysen igen?
Senast redigerad av th0mas 2008-10-06 kl. 14:34.
Citera
2008-10-06, 14:07
Medlem
Naturvetarens avatar
http://msds.chem.ox.ac.uk/CY/cyclopentane.html

Citat:
Ursprungligen postat av MSDS
Toxicology

May be harmful if inhaled. Skin, eye and respiratory irritant. May cause defatting of skin. Typical TLV/TWA 600 ppm.

Toxicity data
(The meaning of any toxicological abbreviations which appear in this section is given here.)

Risk phrases
(The meaning of any risk phrases which appear in this section is given here.)
R11 R52 R53.

Du överlever
Citera
2008-10-06, 14:24
Medlem
th0mass avatar
Läste vidare på länken du skickade mig. står att skiten börjar brinna vid lite högre än vanlig rumstemperatur och att det är svårt att släcka med vatten Står även att man inte skall hälla ut någonting i vasken för att det finns en explotionsrisk Samt att man skall hantera det i ytterst små mängder för att om man spiller kan det senare börja brinna!!

Saken är den att.... vatten fullt med cyklopentan hällde hon ut i vasken sedan så har vi 4 handukar fulla med vatten och cyklopentan för att när vi insåg läckan(ca 2 dagar) så stängde vi av frysen och lät all is smälta så vi kunde tömma den.

hmmm skall jag få panik eller vet nån mer om cyclopentan som läcker från frysar? Kan jag låta handukarna torka och lägga dem i tvätten?(det stod att cyklopentan exploderar i temperaturer inte högre än varmt vatten så detta kanske inte är den bästa ideen?)
Citera
2008-10-06, 14:27
Medlem
th0mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
http://msds.chem.ox.ac.uk/CY/cyclopentane.html

Du överlever

med andra ord va inte så säker på det
Citera
2008-10-06, 15:04
Medlem
Finns det inte ett statlig "giftcentral" som man kan ringa till med sådana frågor? Såg en sådan lapp i våran kemisal men glömt numret. Ring 118 118 och fråga.
Citera
2008-10-06, 15:11
Medlem
th0mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalium
Finns det inte ett statlig "giftcentral" som man kan ringa till med sådana frågor? Såg en sådan lapp i våran kemisal men glömt numret. Ring 118 118 och fråga.

saken är den att jag bor i Berlin så ringa 118 188 eller nått annat nummer går liksom inte. (har bara mobil utan kredit)

tack ändå för försöket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in