• 1
  • 2
2008-10-07, 11:33
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Går ju att slänga i lite enbär i den vegetarisk grytan vilket ger lite mer viltsmak men vegetarisk ren finns inte...

Renar är väl per definition vegetarianer? De äter gräs och liknande istället för kött...

Annars säger jag som de flesta andra här, satsa på Quorn som sedan smaksätts med enbär och andra liknande "viltsmaker".
Citera
2008-10-07, 12:33
Medlem
klybans avatar
Finns inget som mig veterligen någonsin som kan ersätta renskav.
Dess smak är alldeles för speciell, och inga enbär i världen kan ens komma nära renskavet smak.

Att folk på allvar försöker ge råd till att ersätta renskav låter helt obegripligt, för det finns inget man kan byta ut eller sätta till för ens få en uns av en "renskavs" liknande smak.

Ändra topic till "Vegetarisk viltsmakande gryta" då kan jag köpa snacket här.
Då kan man bråka med div kryddor man använder till vilt och på sin tur får viltsmaks-kryddningen på grytan.
Citera
2008-10-07, 12:57
Medlem
Jag hade kört på något liknande det här receptet:
http://www.tasteline.com/recept/vildgryta

Sojabitarna hade jag bytt ut mot hälsans köks grytbitar som har bra konsistens och hyfsad smak:http://www.halsanskok.se/produkt.php?page=26
Se'n kan man ju kompettera med lite rödlök, svamp etc. beroende på budget.

Och nej, det kommer antagligen inte smaka renskav, men det var väl inte det som det var frågan om?
Citera
2008-10-07, 22:23
Medlem
Herregud vad folk har svårt att läsa innantill. TS frågade alltså om ett alternativ till renskav. Det fick gärna likna renskav och kanske kan vara någon form av gräddbaserad gryta.

Ingenstans står det något om att rätten ska vara oskiljbar från vanlig renskav eller på något sätt gå att ta för vanlig renskav. Helt enkelt ett vegetariskt alternativ.

Till ts: Se bara till att alternativet inte har några äggprodukter i sig om du ska servera till veganer också. Quorn exempelvis fungerar inte i sådana fall.

Jag tycker hur som helst du bör laga något som inte liknar köttalternativet. Dels är det kul att som veg få egen mat tillagad sig istället för något substitut, dels är det vissa veg som inte gillar smaken/konsistensen av kött så det är inte alltid lyckat att försöka efterlikna det.
Citera
2008-10-07, 22:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Herregud vad folk har svårt att läsa innantill. TS frågade alltså om ett alternativ till renskav. Det fick gärna likna renskav och kanske kan vara någon form av gräddbaserad gryta.
Ja men då kan vi ju ta lite champinoner med lite grädde så har vi en vegetarisk renskavs gryta.
Sen att det inte smakar ett skit som renskav som är rätt så speciellt är en annan femma.

Det finns mig veterligen inget alternativ till renskav och dess smak, så varför jaga en sådan illusion som inte går att fixa till utan att ta renskav?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in