Jag beskyller postmodernismen för metafysikens comeback.
I och med att vi gått in i en kondratieffcykels B-fas har våra sociala strukturer fragmenterats på alla strata, vilket inte oväntat fragmenterat även våra identiteter. Detta har i sin tur gjort att vi gått från struktur till agent, för att det är det enda vi känner att vi har existentiell kontroll över i våra subjektiva livsvärldar. Det syns på många, om inte alla, sätt, men speciellt hur våra samhälleliga sanktioner förändrats på ett sätt som gjort att vi gått från från skuldkultur till skamkultur. Denna skiftning till skamkultur syns speciellt bra i det att det att vi gått från rationalitet till moralitet. Från det allmänna till det partikulära, från objektivitet till subjektivitet.
Jag är mer en ontologi-snubbe tror jag, men argumentet håller likaväl där. Vidare kan man se att andra individcentristiska perspektiv och metodologier, såsom fenomenologi och reduktionism, också genomgår en vetenskaplig rennässans. Av samma anledning.
Det är lite som att se 1950-talets USA förvandlas till 2000-talets Nordkorea.
Vilket i princip är precis vad som händer, ideologiskt.
En helt absurd förvandling egentligen, väldigt fascinerande att se på som samhällsforskare.