Citat:
Ursprungligen postat av Connrad
Tjena!
Går rakt på sak;
Tjejens dator är obrukbar för tillfället, hon har glömt bort sitt lösenord.
Kollade om det gick att logga in Admin (admin - admin), gick ej.
Försökt ominstallera XP, fungerar ej då det kommer upp en ruta som säger "Password: |" och blockerar så jag inte kan välja start ordningen..
Hur ska jag göra? Alla filer som är viktiga har vi redan tagit ur datorn, men nu behöver vi ju få igång på den också.. Och optimalt vore att formatera om datorn och installera XP på nytt då den va full i skit och problem sen tidigare.
Någon som har några förslag på hur jag skall gå till väga?
/Conrad.
Du skriver att du har testat admin-användaren, men har du verkligen gjort rätt?
För att logga in på administratörskontot, så ska du starta upp datorn i felsäkert läge (F5 vid boot) och sen logga in med användare Administratör (Administrator för engelsk utgåva) och sen tomt lösenord. (förhoppningsvis så är inget administratörs-lösenord satt, vilket har varit vanligast för mig när jag hjälpt vänner sparka igång sina maskiner.)
För att formatera disken ska du inte behöva något lösenord. Det låter som om du försöker göra en återställning när du installerar om OS:et. Då ska den kräva lösenord, men annars vid en vanlig omformatering kan jag ej minnas att lösenord är ett krav.
Funkar inte det, så finns det många olika sätt att hjälpa dig. Hör av dig isåfall så ska jag plocka fram lite lämpliga boot-skivor åt dig