2008-10-05, 21:30
Medlem
Tjena!

Går rakt på sak;
Tjejens dator är obrukbar för tillfället, hon har glömt bort sitt lösenord.
Kollade om det gick att logga in Admin (admin - admin), gick ej.
Försökt ominstallera XP, fungerar ej då det kommer upp en ruta som säger "Password: |" och blockerar så jag inte kan välja start ordningen..

Hur ska jag göra? Alla filer som är viktiga har vi redan tagit ur datorn, men nu behöver vi ju få igång på den också.. Och optimalt vore att formatera om datorn och installera XP på nytt då den va full i skit och problem sen tidigare.

Någon som har några förslag på hur jag skall gå till väga?

/Conrad.
Citera
2008-10-05, 21:35
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connrad
Tjena!

Går rakt på sak;
Tjejens dator är obrukbar för tillfället, hon har glömt bort sitt lösenord.
Kollade om det gick att logga in Admin (admin - admin), gick ej.
Försökt ominstallera XP, fungerar ej då det kommer upp en ruta som säger "Password: |" och blockerar så jag inte kan välja start ordningen..

Hur ska jag göra? Alla filer som är viktiga har vi redan tagit ur datorn, men nu behöver vi ju få igång på den också.. Och optimalt vore att formatera om datorn och installera XP på nytt då den va full i skit och problem sen tidigare.

Någon som har några förslag på hur jag skall gå till väga?

/Conrad.

Du skriver att du har testat admin-användaren, men har du verkligen gjort rätt?
För att logga in på administratörskontot, så ska du starta upp datorn i felsäkert läge (F5 vid boot) och sen logga in med användare Administratör (Administrator för engelsk utgåva) och sen tomt lösenord. (förhoppningsvis så är inget administratörs-lösenord satt, vilket har varit vanligast för mig när jag hjälpt vänner sparka igång sina maskiner.)

För att formatera disken ska du inte behöva något lösenord. Det låter som om du försöker göra en återställning när du installerar om OS:et. Då ska den kräva lösenord, men annars vid en vanlig omformatering kan jag ej minnas att lösenord är ett krav.

Funkar inte det, så finns det många olika sätt att hjälpa dig. Hör av dig isåfall så ska jag plocka fram lite lämpliga boot-skivor åt dig
Senast redigerad av karlan 2008-10-05 kl. 21:38.
Citera
2008-10-05, 21:40
Medlem
Beroende på vilken modell moderkort osv så finns det ofta en
resetfunktion, tex en jumper på moderkortet eller så räcker det att
ta ur CMOS-batteriet (sitter på moderkortet) i några timmar med strömkabeln urdragen.
Vill minnas att många biostillverkare har ett defaultlösenord.
Googla på datormodellen och "reset bios password".
Citera
2008-10-05, 21:43
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krom
Beroende på vilken modell moderkort osv så finns det ofta en
resetfunktion, tex en jumper på moderkortet eller så räcker det att
ta ur CMOS-batteriet (sitter på moderkortet) i några timmar med strömkabeln urdragen.
Vill minnas att många biostillverkare har ett defaultlösenord.
Googla på datormodellen och "reset bios password".
Om det nu är BIOS:en som TS inte har lösenordet till, så var det exakt det som krom sa, som jag menade ;P
Citera
2008-10-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlan
Du skriver att du har testat admin-användaren, men har du verkligen gjort rätt?
För att logga in på administratörskontot, så ska du starta upp datorn i felsäkert läge (F5 vid boot) och sen logga in med användare Administratör (Administrator för engelsk utgåva) och sen tomt lösenord. (förhoppningsvis så är inget administratörs-lösenord satt, vilket har varit vanligast för mig när jag hjälpt vänner sparka igång sina maskiner.)

För att formatera disken ska du inte behöva något lösenord. Det låter som om du försöker göra en återställning när du installerar om OS:et. Då ska den kräva lösenord, men annars vid en vanlig omformatering kan jag ej minnas att lösenord är ett krav.

Funkar inte det, så finns det många olika sätt att hjälpa dig. Hör av dig isåfall så ska jag plocka fram lite lämpliga boot-skivor åt dig

Skrev nog lite fel där
Ska för det första testa Administratör (Hade fått för mig att det va Admin - Admin)
Sen var det i Boot menyn som det krävdes lösen, vilket är en första gång för mig ;S

Hör väll av mig om det inte vill fungera efter nästa försök

Edit: Okej, Administratör kontot fungerade ( ) Men jag ska fortfarande formatera datorn och installera XP lär ju märkas ifall jag inte löser bootningen..

Tackar iaf för hjälpen,
Mvh Conrad
Senast redigerad av Connrad 2008-10-05 kl. 21:52.
Citera
2008-10-05, 22:19
Medlem
Fick igång XPskivan nu, gick att boota cd'n utan att gå in i BIOS:en.

Tackar för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in