Citat:
Ursprungligen postat av tatan
Edwin "The King of KnockOut Kings" Valero.
Imponerar verkligen synd att han bara får licens att boxas i texas (Juan Dias) ligger nog illa till.
Det är väl lite osäkert om han kan boxa i USA närmsta tiden, han åkte ju dit för rattfylla i Texas för ett tag sen men stack från landet, de brukar ju vara rätt tuffa mot utländska medborgare gällande sånt, amerikanerna.
Visst imponerade han mot DeMarco, som förresten stod emot bättre än jag trodde. Skönt att han fick visa lite skills och inte bara kraft. Han är ju faktiskt en mkt skicklig boxare, något som han visade mer i början av karriären. Sen blev han kåt på knockouter och verkade på nåt märkligt sätt ha glömt bort sitt kunnande, i vissa fighter har han sett rent amatömässig ut, nästan som en nybörjare när han svingat vilt efter en KO. Men se tidiga fighter, jag har en del suddiga inspelningar med honom från hans första fighter i Venezuela, från gymnastiksalar och liknande. Där ser han nästan bättre ut än senare under karriären. Man ser även fina prov på hans skicklighet i sparringar mot bl.a Urbano Antillon, bröderna Soto-Karass och Erik Morales. Fin defensiv och en väldigt bra främre hand, i synnerhet mot Antillon. De säger att han påminner om en tidig Pacquiao i boxningen, och det kan nog stämma men jag tycker även han påminner lite om Kostya Tszyu i det att han med låg guard och relativt rakryggad och orörlig i midjan ändå lyckas undvika många slag och på nåt sätt få en förödande kraft i sina egna slag.
Nyckeln till Valeros seger var naturligtvis att han, precis som vanligt, kom in till fighten i väldigt bra form. Han tränar verkligen stenhårt den mannen, hade precis lika bra speed och kraft i 9e ronden som i första. Mycket imponerande. En kille som är van att fighterna tar slut i de första ronderna kan nog annars tänkas ta lite lätt på träningen men inte Valero. Alltid i superb kondition, både fysiskt och mentalt. En fighter ut i fingerspetsarna med riktig killer instinct. En av mina favoriter.