2013-04-24, 14:04
Medlem
Lönebidrag, hur fungerar?

Jag har blivit erbjuden ett heltidsarbete men dom vill ha lönebidrag för att jag ska få jobba. Jag håller på att bli kodad nu, det är inte 100% att det går igenom men det finns en stor chans. Kan jag då säga till min handläggare att jag blivit erbjuden ett jobb men att dom vill ha bidrag? Och hur lång tid tar denna process med bidrag osv? Någon som blivit kodad och vet hur lång tid det tar?
Citera
2013-04-24, 14:48
Medlem
Menarens avatar
Det gäller om du har något nedsatt arbetsförmåga? Arbetsförmedlingen ger alltså bidrag till arbetsgivaren så att du har möjlighet att sköta jobbet i din takt och förmåga. Det är om du varit sjukskriven precis osv. Så att arbetsgivaren ger dig lön och arbetsförmedlingen ger arbetsgivaren bidrag.

Arbetsgivaren kan inte bara sno åt sig lönebidrag. Dessutom får han ta det med din handläggare på Arbetsförmedlingen. Så att lönebidragsbeslutet går inte via dig. Så ja, säg till din handläggare att arbetsgivaren snackar om lönebidrag.
Citera
2013-04-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menaren
Det gäller om du har något nedsatt arbetsförmåga? Arbetsförmedlingen ger alltså bidrag till arbetsgivaren så att du har möjlighet att sköta jobbet i din takt och förmåga. Det är om du varit sjukskriven precis osv. Så att arbetsgivaren ger dig lön och arbetsförmedlingen ger arbetsgivaren bidrag.

Arbetsgivaren kan inte bara sno åt sig lönebidrag. Dessutom får han ta det med din handläggare på Arbetsförmedlingen. Så att lönebidragsbeslutet går inte via dig. Så ja, säg till din handläggare att arbetsgivaren snackar om lönebidrag.

Jag ska alltså be arbetsgivaren kontakta min handläggare? För om jag gör det behöver ju inte JAG berätta om det utan arbetsgivaren gör det. Eftersom jag kmr att få en kodning så har jag en sorts av funktionsnesättnong, ja.
Citera
2013-04-24, 16:01
Medlem
Menarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejdudu
Jag ska alltså be arbetsgivaren kontakta min handläggare? För om jag gör det behöver ju inte JAG berätta om det utan arbetsgivaren gör det. Eftersom jag kmr att få en kodning så har jag en sorts av funktionsnesättnong, ja.

Jo men då kan arbetsgivaren få lönebidrag om beslutet går igenom. Be istället handläggaren ta kontakt med arbetsgivaren om dom redan är inblandade, antar jag?
Citera
2013-04-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejdudu
Jag har blivit erbjuden ett heltidsarbete men dom vill ha lönebidrag för att jag ska få jobba. Jag håller på att bli kodad nu, det är inte 100% att det går igenom men det finns en stor chans. Kan jag då säga till min handläggare att jag blivit erbjuden ett jobb men att dom vill ha bidrag? Och hur lång tid tar denna process med bidrag osv? Någon som blivit kodad och vet hur lång tid det tar?

Försäk på en vanlig anställning istället, lönebidraganställda brukar tjäna under genomsnittet. Villket jobb gäller det?
Citera
2013-04-24, 18:47
Medlem
Menarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aluha85
Försäk på en vanlig anställning istället, lönebidraganställda brukar tjäna under genomsnittet. Villket jobb gäller det?

Man får väl fortfarande samma lön bara att arbetsgivaren får bidrag.
Citera
2013-04-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menaren
Man får väl fortfarande samma lön bara att arbetsgivaren får bidrag.

Om det finns kollektivavtal kan man få en vanlig lön, men annars brukar lönen sluta på 16700 som är det högsta arbetsgivaren kan få i bidrag.
Citera
2013-10-03, 15:47
Medlem
Hegamons avatar
Lönebidrag - hur mycket betalar arbetsgivaren egentligen?

Människor som av någon orsak har ett fysiskt eller psykiskt funktionshinder kan få lönebidrag. Någon som vet hur mycket det stödet är till arbetsgivaren. Ser på AF:s hemsida att det är individuellt, lön kan betalas med upp till 16400kr. Vad det nu betyder? Någon som närmare vet hur det fungerar?

Av någon orsak vill staten bygga upp en arbetsmarknad där folk jobbar för bidrag istället för lön...

Om vi säger att lönen är 100 kr timmen. Arbetsgivaren betalar normalt 200 kr timmen inklusive arbetsgivaravgift och sociala avgifter. Hur blir det med lönebidrag för arbetsgivaren vid en lön på 100 kr timmen?
Citera
2013-10-03, 16:40
Medlem
ekerilars avatar
Det beror på hur stor andel av lönen som det beviljas bidrag på.
Anställer du någon med ett lättare funktionshinderbrukar det börja på 64% för att succesivt minska.
Lönebidraget är en kompensation för att arbetsgivaren tvingas anpassa arbetsplatsen så att det skall fungera för personen det beviljats bidrag på.

Maxbeloppet ligger ungefär där du nämnde, sedan måste arbetsgivaren fylla på upp till gällande kollektivavtal.
Citera
2013-10-03, 19:35
Medlem
arbetsgivaravgiften x 2
Citera
2013-10-04, 17:27
Medlem
heinos avatar
Principen och uträkningen kan man se på AF-sidan för arbetsgivare.
http://www.arbetsformedlingen.se/For...rsattning.html

Men i fallet med funktionsnedsatta verkar inte finnas någon gräns. I allmännyttiga organisationer kan nog stödet vara 100%. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-.../?bet=2000:630
Citera
2013-12-01, 10:10
Medlem
Lönebidrag på 100% Provisionsbaserade Jobb - hur funkar detta

Ett företag som bara betalar provisionslöner typ No Cure-No Pay-
hur kan såna få lönebidrag och hur funkar detta?

Taxilönerna är ju helt provisionsbaserade dag och provisionsbaserade
jobb handlar enbart om pengar in till lägsta möjliga kostnader.

T ex så är dörrknack mot provision inte förenat med kostnader.

Vid lönebidrag på provisionsbaserade jobb blir ju konkurrensen helt sjuuk.

Hur funkar t ex lönebidrag inom taxi - då detta blivit mycket av ett lönebidragsjobb?

Eller blir det så att lönebidragarna får fast lön o tjänar bra pengar i motsats till de
andra som knappt tjänar något - det är ju också sjuukt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in