Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-04, 14:47
  #1
Medlem
Eftersom att jag började få bluescreens och datorn startade om sig ibland så bestämde jag mig för att formatera om datorn.

Sagt och gjort så bootade jag in vista skivan och formaterade hårddisken och började installera Vista.

MEN första gången får jag bluescreen med något att datorn skyddades från ett allvarligt fel. Detta hände sen några gånger.

SEDAN när inte bluescreen kommer så tar jag mig igenom själva installation och sen när datorn automatiskt startar om efter installationen så händer något utav dessa:

1. får felmeddelande om någon .sys fil, enda jag kan göra är att reboota datorn och börja om installationen.

2. Den vill att jag ska installera vista, något jag precis gjort.

3. Jag testar att ta ut CDn för att installationen inte ska börja om, då laddar den 'vista startas för första gången, vänligen vänta...' för att skärmen sedan blir svart och kommer sedan till ng error sida, tror det var ngt fel samma .sys fil som innan


Någon som vet vad problemet är och hur jag löser det?
Citera
2008-10-04, 14:59
  #2
Medlem
Andreasvbs avatar
Skriv gärna vad .sys-filen heter.

Och vad står det för fel på blåskärmen, om du hinner se det?

Kan vara grafikdrivrutinen eller kanske till hårddisken som inte finns/fungerar korrekt.

Kolla också om du har nyaste BIOS-uppdateringen.
Citera
2008-10-04, 15:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Skriv gärna vad .sys-filen heter.

Och vad står det för fel på blåskärmen, om du hinner se det?

Kan vara grafikdrivrutinen eller kanske till hårddisken som inte finns/fungerar korrekt.

Kolla också om du har nyaste BIOS-uppdateringen.

Ska testa igen och kolla upp det.

Hur vet jag om jag har senast bios updateringarna?
Citera
2008-10-04, 15:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Och vad står det för fel på blåskärmen, om du hinner se det?

Blåskärmen säger att datorn stängdes av för att förhindra ett allvarligt fel

Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Skriv gärna vad .sys-filen heter

Bara därför kom den inte upp nu...
Citera
2008-10-04, 15:43
  #5
Medlem
Drapåtrissors avatar
Hade du vista förut? Själv kan jag inte installera vista på min dator med ett Nvidia chipset och ett ATI grafikkort. Fick också samma fel och enligt moderkortstillverkaren går det inte att köra vista med den kombinationen.
Citera
2008-10-04, 16:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Hade du vista förut? Själv kan jag inte installera vista på min dator med ett Nvidia chipset och ett ATI grafikkort. Fick också samma fel och enligt moderkortstillverkaren går det inte att köra vista med den kombinationen.

Jag har bara kört med vista på denna dator, jag formaterade om datorn och vill installera med samma skiva igen. Så allt funkade fint i ca 5-6 månader.

Jag köpte datorn i paketpris från komplett.se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback