2008-10-04, 11:25
Medlem
Harry J.As avatar
Någon som kan berätta närmare vilken modell detta är och eventuellt ge ett penningvärde?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC_0179.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC_0180.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC_0181.JPG
Citera
2008-10-04, 15:02
Medlem
Har ingen aning men den var väldigt fin
Citera
2008-10-06, 09:35
Medlem
bjohos avatar
Uh, jag som brukar gilla gamla leksaker som den här. Spontant skulle jag säga att den är en Winchester 1895 .30-03 eller .30-06 (eller en .30-03 ombyggd till .30-06) med ett 4-skotts boxmagasin. Det jag inte får ihop är pipan, vet du om några ingrepp är gjorda på vapnet i frågan? Har det ett serienummer eller liknande?
Citera
2008-10-06, 16:19
Medlem
Harry J.As avatar
Vilken del av pipan är det du menar? I träet vid mynningen finns det möjliga spår av sågning, men det kan lika bra vara slitage.

Hittar tyvärr inget serienummer men jag kan skriva upp all text jag hittar:
På pipan: Nickel steel barrel, Especially for smokeless powder, 7.62 MM
Manufactured by the winchester repeating arms co: new haven, conn, USA
Patented NOV 5.95 12.95 AUG 17.97 JAN 25.98 AUG 23.98 AUG6 1907.
Citera
2008-10-06, 16:30
Medlem
bjohos avatar
Mmm, anledningen till att jag undrade om så väl pipa som trä är bytt är att winchester modell 95, patenterade 5 Nov normalt sett ser ut ungefär så här men jag får det inte att gå ihop med pipan på din bössa...
Citera
2008-10-06, 16:34
Medlem
Harry J.As avatar
"Siktpinnen" längst ute på pipan ser på något sätt hemgjord ut (mindre professionellt fastsvetsad), så det kan mycket väl vara att den är modifierad på ett sätt eller annat.
Citera
2008-10-06, 16:38
Medlem
bjohos avatar
Dammit, var är vår vapenfanatiske kusin i västern när man väl behöver honom. Ingen annan som har pejl på gamla Winchesterbössor? Nåja, om du verkligen vill veta mer föreslår jag att du tar ett par ordentliga bilder på den och skickar ett brev till armémuseum. Deras personal är i regel brutalt kunnig när det kommer till frågor som denna.
Citera
2008-10-06, 16:50
Medlem
Harry J.As avatar
Armémuseum it is.

Som tack för hjälpen får du ett par suddiga bilder, lyckas du identifiera denna med?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC_0187.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-DSC_0188.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC_0186.JPG
Citera
2008-10-06, 18:03
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Mmm, anledningen till att jag undrade om så väl pipa som trä är bytt är att winchester modell 95, patenterade 5 Nov normalt sett ser ut ungefär så här men jag får det inte att gå ihop med pipan på din bössa...

Jag är ingen expert på dessa vapen men jag är inne på samma spår som bjoho, dvs att någon modifierat pipan, bytt stock eller båda. De bössor jag sett har sett ut ungefär som bilderna i länken, och den översta varianten ser ut som den variant som användes av US Army när det begav sig. Om det är en amerikansk militärmodell borde det finnas någon form av stämplar som indikerar detta.

Det är inte helt ovanligt att gamla militärgevär har blivit modifierade genom att man kortat pipan, i USA (och kanske även i Sverige) är det t.ex. ganska vanligt att hitta svenska m/96 som blivit "sporterized" genom att man kapat pipa och stock. Ibland har det gjorts för att helt enkelt få ett kortare och mer "behändigt" gevär, i andra fall kan det ha gjorts för att geväret varit skadat. I vilket fall är det något som i de allra flesta fall sätter ner samlarvärdet markant.

Det finns många varianter av denna modell, och en del är mer åtråvärda än andra. Nu är jag som sagt ingen expert, så jag har inte en susning om vilka modeller som kan vara mer värdefulla, men om pipan är modifierad rasar värdet direkt. Jag kollade lite snabbt på gunbroker häromdagen, och det ser ut som om dessa gevär går för mellan $1500 och $3500, beroende på variant och skick. Men återigen, om pipan är avsågad har nog geväret mest bara bruks- och affektionsvärde.
Citera
2008-10-06, 18:35
Medlem
Harry J.As avatar
Har för mig att just detta exemplaret användes av ryssarna i WWI.
Är väl dom jävla känslolösa svinen som kapat av det
Citera
2008-10-08, 10:26
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Jag är ingen expert på dessa vapen men jag är inne på samma spår som bjoho, dvs att någon modifierat pipan, bytt stock eller båda. De bössor jag sett har sett ut ungefär som bilderna i länken, och den översta varianten ser ut som den variant som användes av US Army när det begav sig. Om det är en amerikansk militärmodell borde det finnas någon form av stämplar som indikerar detta.

Det är inte helt ovanligt att gamla militärgevär har blivit modifierade genom att man kortat pipan, i USA (och kanske även i Sverige) är det t.ex. ganska vanligt att hitta svenska m/96 som blivit "sporterized" genom att man kapat pipa och stock. Ibland har det gjorts för att helt enkelt få ett kortare och mer "behändigt" gevär, i andra fall kan det ha gjorts för att geväret varit skadat. I vilket fall är det något som i de allra flesta fall sätter ner samlarvärdet markant.

Det finns många varianter av denna modell, och en del är mer åtråvärda än andra. Nu är jag som sagt ingen expert, så jag har inte en susning om vilka modeller som kan vara mer värdefulla, men om pipan är modifierad rasar värdet direkt. Jag kollade lite snabbt på gunbroker häromdagen, och det ser ut som om dessa gevär går för mellan $1500 och $3500, beroende på variant och skick. Men återigen, om pipan är avsågad har nog geväret mest bara bruks- och affektionsvärde.

Ah, där kom analysen jag hade hoppats på. Mycket tyder precis som du säger på att geväret inte har något större samlarvärde i nuvarande skick, dock är det fortfarande ett förbannat fint gevär, en klassiker. =) Tack Ljungbackaerik, din kunskap om den tekniska sidan av vapen är ovärderlig på det här forumet. =)
Citera
2008-10-08, 13:22
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Tack Ljungbackaerik, din kunskap om den tekniska sidan av vapen är ovärderlig på det här forumet. =)

Äh fan, jag hittar mest på...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in