Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Mmm, anledningen till att jag undrade om så väl pipa som trä är bytt är att winchester modell 95, patenterade 5 Nov normalt sett ser ut ungefär
så här men jag får det inte att gå ihop med pipan på din bössa...
Jag är ingen expert på dessa vapen men jag är inne på samma spår som bjoho, dvs att någon modifierat pipan, bytt stock eller båda. De bössor jag sett har sett ut ungefär som bilderna i länken, och den översta varianten ser ut som den variant som användes av US Army när det begav sig. Om det är en amerikansk militärmodell borde det finnas någon form av stämplar som indikerar detta.
Det är inte helt ovanligt att gamla militärgevär har blivit modifierade genom att man kortat pipan, i USA (och kanske även i Sverige) är det t.ex. ganska vanligt att hitta svenska m/96 som blivit "sporterized" genom att man kapat pipa och stock. Ibland har det gjorts för att helt enkelt få ett kortare och mer "behändigt" gevär, i andra fall kan det ha gjorts för att geväret varit skadat. I vilket fall är det något som i de allra flesta fall sätter ner samlarvärdet markant.
Det finns många varianter av denna modell, och en del är mer åtråvärda än andra. Nu är jag som sagt ingen expert, så jag har inte en susning om vilka modeller som kan vara mer värdefulla, men om pipan är modifierad rasar värdet direkt. Jag kollade lite snabbt på gunbroker häromdagen, och det ser ut som om dessa gevär går för mellan $1500 och $3500, beroende på variant och skick. Men återigen, om pipan är avsågad har nog geväret mest bara bruks- och affektionsvärde.