2008-10-07, 22:03
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Så Stockholm var alltså de facto huvudstad 1523-1634, men "huvudstad" blev den först 1634. Då skulle jag vilja veta vad som var den officiella huvudstaden under just denna tid, eller hade Sverige ingen officiell huvudstad? Vilket i sådana fall skulle ge platsen till den som var de facto, alltså Stockholm.
Efter att ha konsulterat en historiker i frågan så hade Sverige ingen officiell huvudstad innan 1523 då Gustav Vasa red in i Stockholm, utan hoven flyttade omkring till olika slott och kungsgårdar. Att dom flyttade berodde på dålig hygien och efter ett tag var slotten obeboliga pga av skithögar och sopor som drog till sej allehanda skadedjur.

Riksdagen hade inte heller dom en fast punkt utan hölls på olika ställen. Ex hölls riksdagen i Nyköping 1611 och Örebro 1818.
Citera
2010-02-20, 17:25
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
rätta mig om jag har fel, men man talar väl bara om nationen Sverige först när Gustav Vasa befriar oss från Kristian II och kalmarunionen. Detta var 1523.

Åren 1523 - 2008 har väl Sverige alltid haft Stockholm som huvudstad? Eller? Således har Sverige endast haft en huvudstad och det är Stockholm.

Däremot så kan småriken som östra och västra götaland, svealand och liknande haft egna huvudstäder. Detta var dock inte Sverige.

Det beror ju på hur du definierar begreppet Sverige under Unionstiden.
Citera
2010-02-21, 14:35
Medlem
Robertsons avatar
Man kan säga att Sverige erkänns som ett separat kungarike i Europa först när Uppsala blir ärkebiskopssäte 1164 e.kr. och Sverige bryts ur Lunds ärkestift och blir en egen kyrkoprovins. I ett brev omtalar då påven den dåvarande svenske regenten Karl Sverkersson som rex sveorum et gothorum, alltså Svearnas och Götarnas konung. Sverkerätten hade sin maktbas i Östergötland och huserade mest på Visingsö. "Huvudstad" fanns väll dock knappast i den meningen, utan som tidigare konstaterats reste regenten runt mellan sina olika gods.
Citera
2010-02-21, 16:11
Medlem
OKPOSOs avatar
Har hört att Strömstad i norra Bohuslän också använts som huvudstad under en kort tid då Charles XII planerade sitt fälttåg mot Norge och Halden 1718(?) därifrån. Fälttåget som skulle bli hans sista.
Citera
2010-02-21, 16:40
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
....Charles...

Citera
2010-02-22, 04:44
Medlem
Citat:
Nu har jag endast läst början och orkar inte heller läsa klart, men det verkas ju mer som om malmö var de facto huvudstad, men inte huvudstad. Det är ju skillnad.

Så Stockholm var alltså de facto huvudstad 1523-1634, men "huvudstad" blev den först 1634. Då skulle jag vilja veta vad som var den officiella huvudstaden under just denna tid, eller hade Sverige ingen officiell huvudstad? Vilket i sådana fall skulle ge platsen till den som var de facto, alltså Stockholm.

I 1634 års regeringsform står det att kollegierna (departementen) ska verka i Stockholm. Det står vidare att alla landshövdingar och andra höga tjänstemän ska resa upp till Stockholm en gång om året och presentera sina räkenskaper och att en eventuell förmyndarregering ska styra från Stockholm. Därmed kan man säga att Stockholm blivit huvudstad, eftersom det från och med denna tid finns lagar som anger att olika maktcentra ska vara förlagda till Stockholm. Innan dess fanns det inga lagar som sade något om vart någonstans olika maktcentra skulle vara belägna, sålunda fanns officiellt ingen "huvudstad" före 1634.

1634 års regeringsform finns tillgänglig här för den som är intresserad:
http://sv.wikisource.org/wiki/Regeringsform_1634

Observera att riksdagarna fortsatte att hållas på olika platser i Sverige, även om Stockholm var vanligast förekommande som samlingsort, helt enkelt därför att det låg centralt och bra till.

Vissa lokalpatrioter och marknadsföringspersoner i olika kommuner i vårt avlånga land försöker ibland hävda att just deras ort var huvudstad en tid, bara för att kungen brukade hålla till där ofta, men det finns inte så mycket substans i sånna påståenden. Före Gustav Vasas regeringstid är det inte meningsfullt att tala om att det skulle funnits någon "huvudstad" i Sverige, för det var först då som det började samlas maktfunktioner mer permanent till en viss ort.
Citera
2010-02-23, 18:35
Bannlyst
Kongahälla,
Citera
2010-06-08, 22:59
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogiee
Jag vill minnas att jag har hört/läst någonstans att Uppsala varit sveriges huvudstad under någon period. Har även hört att Umeå kan ha varit huvudstad.

Jag har nu ägnat ett par timmar åt att leta efter en lista över vilka huvudstäder sverige har haft och när dessa perioder var, helt utan resultat. Jag börjar nu bli orolig för att jag har drömt allting.

Så, någon som vet om sverige har haft fler huvudstäder än den nuvarande? Om ja, när?

Göteborg ska tydligen ha varit tänkt som huvudstad av Karl X, efter erövringen av Danmark-Norge, tanken lades nog ner efter att kriget misslyckats.
Citera
2010-06-09, 15:17
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Nu har jag endast läst början och orkar inte heller läsa klart, men det verkas ju mer som om malmö var de facto huvudstad, men inte huvudstad. Det är ju skillnad.

Sverige har ingen officiell huvudstad och har aldrig haft.
Citera
2010-06-09, 15:17
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuva
Kongahälla,

Ja i Norge.
Det är ganska intressant med Kungahälla. Enligt Snorre Sturlasson skulle staden ha funnits redan på 900-talet och varit nordens största stad. Men i arkeologiska utgrävningar har man inte kunnat datera staden till tidigare än 1100-talet och man har hittat en rätt liten stad. Men tänk om man på 1100-talet flyttade staden. Kungälv har faktiskt flyttats en gång senare. Det kan faktiskt finnas en outgrävd stad någonstans.
Senast redigerad av Avsiktaren 2010-06-09 kl. 15:26.
Citera
2010-06-09, 15:57
Bannlyst
Karl XI hade vissa planer på att göra Karlskrona till huvudstad http://sv.wikipedia.org/wiki/Karlskrona#Historia

Mer som en parentes kan nämnas att det numera slumrande och bortglömda Skänninge http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4nninge under medeltiden inte alls var en för riket obetydlig stad, men huvudstad var det väl icke frågan om.
Citera
2010-07-09, 16:51
Medlem
I mitten av 1800-talet fanns det vissa ideer om att göra om Töreboda i VG till huvudstad. Detta beroende på att T var dåtidens knutpunkt mellan dåtidens viktigaste kommunikationsleder Göta Kanal samt järnvägen. Fast Töreboda blev aldrig annat än Töreboda, och få sörjer nog detta idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in