2008-10-04, 09:36
Medlem
miklons avatar
Jag är skyddsombud på min arbetsplats, är det en merit som är värd att ta upp i sitt CV, eller bör man utelämna det?
Citera
2008-10-04, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag är skyddsombud på min arbetsplats, är det en merit som är värd att ta upp i sitt CV, eller bör man utelämna det?
Det beror ju på hur länge, vad du lärde dig av det, vilka övriga meriter du har samt vilket jobb du söker.
Citera
2008-10-04, 09:43
Medlem
Varför inte? Det tyder väl på att du kan ta ansvar så jag tycker du borde skriva det.
Citera
2008-10-04, 09:43
Medlem
miklons avatar
Jo, det är väl så.

Jag tänker mig att det kan falla ut på två sätt, antingen framstår man som någon som har koll på det där med arbetsmiljö, vilket många företag säkert kan uppskatta eftersom det arbetet förmodligen är ett dåligt samvete för många.

Eller så framstår man som en jobbig jävel som kommer hålla på och påminna arbetsgivaren om hur eftersatt arbetsmiljöarbetet är.
Citera
2008-10-04, 09:48
Medlem
Citat:
Jo, det är väl så.

Jag tänker mig att det kan falla ut på två sätt, antingen framstår man som någon som har koll på det där med arbetsmiljö, vilket många företag säkert kan uppskatta eftersom det arbetet förmodligen är ett dåligt samvete för många.

Eller så framstår man som en jobbig jävel som kommer hålla på och påminna arbetsgivaren om hur eftersatt arbetsmiljöarbetet är.
Varför skulle ett seriöst företag tycka att det är dåligt att du har brytt dig om arbetsmiljön?

Om du ska ha med det får du sätta i relation till vilken övrig erfarenhet du har och vad som är relevant för jobbet. Rätta mig om jag har fel men det känns som att du inte har jätte mycket annat att ha med på CV:t
Citera
2008-10-04, 09:58
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Varför skulle ett seriöst företag tycka att det är dåligt att du har brytt dig om arbetsmiljön?

Det är väl sant och ett företag som inte bryr sig om arbetsmiljön vill man ju förmodligen inte jobba på ändå.

Citat:
Om du ska ha med det får du sätta i relation till vilken övrig erfarenhet du har och vad som är relevant för jobbet. Rätta mig om jag har fel men det känns som att du inte har jätte mycket annat att ha med på CV:t

Nja, riktigt så är det väl inte, men jag tänkte att det kunde vara bra att ha med för att bredda bilden lite bortom utbildningar och rena yrkeskunskaper, kanske för att stå ut lite från mängden.

Det är ju lite svårt att sätta det i relation till arbetet, eftersom arbetsmiljöarbetet för de allra flesta är något som man gör vid sidan av sitt ordinarie arbete.
Citera
2008-10-04, 10:02
Medlem
wildhorsess avatar
Det borde vara det - i synnerhet ett utbildat och erfaret skyddsombud, eftersom denne i regel skaffat sig en unik kunskap och kompetens som arbetsgivare själva i regel helt saknar.

Arbetsgivare som förstår vikten av att investera i god arbetsmiljö, såväl fysisk som psykosomatisk, har oerhörda summor pengar att spara och i det sammanhanget spelar skyddsombudet en nyckelroll.

Problemet är att arbetsgivare inte förstår skyddsombudets roll utan ser honom enbart som en motståndare vars livsuppgift är att försvåra det egna handlingsutrymmet. I ärlighetens namn ska väl tilläggas att många skyddsombud själva inte begriper den egna rollen, vilket naturligtvis bidrar till arbetsgivarens uppfattning.
Citera
2008-10-04, 10:05
Medlem
Citat:
Det är väl sant och ett företag som inte bryr sig om arbetsmiljön vill man ju förmodligen inte jobba på ändå.

Nja, riktigt så är det väl inte, men jag tänkte att det kunde vara bra att ha med för att bredda bilden lite bortom utbildningar och rena yrkeskunskaper, kanske för att stå ut lite från mängden.

Det är ju lite svårt att sätta det i relation till arbetet, eftersom arbetsmiljöarbetet för de allra flesta är något som man gör vid sidan av sitt ordinarie arbete.
Om du kan få ut några relevanta erfarenheter av det som du tror kan vara uppskattade av arbetsgivaren så ska det vara med men om du inte kan framställa det som något som gör en skillnad ska det inte vara med då det "tar" energi och tid från det som är viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in