Har just upptäckt den utmärkta uppfinningen croissant på burk, ni vet där man bara rullar av degen varftefter, lägger på plåt och gräddar 15 min. Visserligen är croissant godast som den är, iaf på morgonen, men jag har experimenterat med lite roliga fyllningar som slängs på innan degtriangeln rullas ihop:
En ruta blockchoklad
Hackade nötter/mandel och lite honung
Socker och kanel
Äppelklyfta med kanel och lite socker.(värmde äpplena lite i kastrull först för att vara säker på att de skulle mjukna)
Pistagenötter och honung
Alla fyllningarna blev mumma! Planerar härnäst att testa nutella och mandelmassa. Skulle vara kul om fler hakade på med förslag, eller provade själva och berättade om resultatet!
Har just upptäckt den utmärkta uppfinningen croissant på burk, ni vet där man bara rullar av degen varftefter, lägger på plåt och gräddar 15 min. Visserligen är croissant godast som den är, iaf på morgonen, men jag har experimenterat med lite roliga fyllningar som slängs på innan degtriangeln rullas ihop:
En ruta blockchoklad
Hackade nötter/mandel och lite honung
Socker och kanel
Äppelklyfta med kanel och lite socker.(värmde äpplena lite i kastrull först för att vara säker på att de skulle mjukna)
Pistagenötter och honung
Alla fyllningarna blev mumma! Planerar härnäst att testa nutella och mandelmassa. Skulle vara kul om fler hakade på med förslag, eller provade själva och berättade om resultatet!
Oj då jag trodde att dessa burk-croissanter bara var skräp, vad kostar en burk? Jag tycker att fikon och kanel låter gott.
Pain saucisse (fransk korv inbakad i en croissant med en dutt ost på toppen) var en klassiker när jag studerade i Frankrike. Tidiga morgnar på hemväg från någon fest någonstans var det alltid ett bageri öppet som serverade denna delikatess. Alternativet var så klart quiche. Båda rätterna var alltid nylagade och sanslöst goda.
Prova den varianten Tjohilda !
Edit: Pain au raisin mmmmmmmmmmmmmmm - tror att jag ska flytta tillbaka söderut.
Italienska varianten på croissant, cornetto, brukas oftast fyllas med chokladkräm, vaniljkräm eller med aprikosmarmelad. Det finns en rolig historia kring det hela också. Det var en man som var på semester i Italien. Han hade lärt sig lite italienska och till frukosten beställde han en cornetto, men sade fel. "Un cornuttu, per favore". Den italienska servitrisen gav honom en kraftig örfil och gick argt därifrån. Mannen förstod ingenting, tills han senare insåg att cornuttu betydde fitta helt enkelt.