2008-10-04, 07:44
Medlem
Tjohildas avatar
Har just upptäckt den utmärkta uppfinningen croissant på burk, ni vet där man bara rullar av degen varftefter, lägger på plåt och gräddar 15 min. Visserligen är croissant godast som den är, iaf på morgonen, men jag har experimenterat med lite roliga fyllningar som slängs på innan degtriangeln rullas ihop:

En ruta blockchoklad
Hackade nötter/mandel och lite honung
Socker och kanel
Äppelklyfta med kanel och lite socker.(värmde äpplena lite i kastrull först för att vara säker på att de skulle mjukna)
Pistagenötter och honung

Alla fyllningarna blev mumma! Planerar härnäst att testa nutella och mandelmassa. Skulle vara kul om fler hakade på med förslag, eller provade själva och berättade om resultatet!
Citera
2008-10-04, 08:55
Medlem
sommarlovs avatar
Det låter som en frukost man får prova när man är själv.
Ger jag detta till barnen vägrar de antaglige äta gröt härefter!
Citera
2008-10-04, 09:54
Medlem
chaoswithins avatar
En dutt äppelmos i kan ju vara något kanske.

Annars är chilismör en hit att ha i
Citera
2008-10-04, 11:19
Medlem
constants avatar
Marshmallows?
Citera
2008-10-04, 11:33
Medlem
Cantorass avatar
små spanska chorizo
Citera
2008-10-04, 13:00
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Har just upptäckt den utmärkta uppfinningen croissant på burk, ni vet där man bara rullar av degen varftefter, lägger på plåt och gräddar 15 min. Visserligen är croissant godast som den är, iaf på morgonen, men jag har experimenterat med lite roliga fyllningar som slängs på innan degtriangeln rullas ihop:

En ruta blockchoklad
Hackade nötter/mandel och lite honung
Socker och kanel
Äppelklyfta med kanel och lite socker.(värmde äpplena lite i kastrull först för att vara säker på att de skulle mjukna)
Pistagenötter och honung

Alla fyllningarna blev mumma! Planerar härnäst att testa nutella och mandelmassa. Skulle vara kul om fler hakade på med förslag, eller provade själva och berättade om resultatet!
Oj då jag trodde att dessa burk-croissanter bara var skräp, vad kostar en burk? Jag tycker att fikon och kanel låter gott.
Citera
2008-10-04, 13:03
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Oj då jag trodde att dessa burk-croissanter bara var skräp, vad kostar en burk? Jag tycker att fikon och kanel låter gott.
Kostar runt en tjuga för sex stycken. Nybakade smakar de precis som de man kan köpa på bageri eller i närköpets bake-up. Klart prisvärt!
Citera
2008-10-04, 16:11
Medlem
Softis...s avatar
Pain saucisse (fransk korv inbakad i en croissant med en dutt ost på toppen) var en klassiker när jag studerade i Frankrike. Tidiga morgnar på hemväg från någon fest någonstans var det alltid ett bageri öppet som serverade denna delikatess. Alternativet var så klart quiche. Båda rätterna var alltid nylagade och sanslöst goda.

Prova den varianten Tjohilda !

Edit: Pain au raisin mmmmmmmmmmmmmmm - tror att jag ska flytta tillbaka söderut.
Citera
2008-10-04, 16:40
Medlem
Rikard_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Kostar runt en tjuga för sex stycken. Nybakade smakar de precis som de man kan köpa på bageri eller i närköpets bake-up. Klart prisvärt!
Var finns dom? Letat men inte hittat något.
Citera
2008-10-04, 17:55
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard_
Var finns dom? Letat men inte hittat något.
Alla Ica-butiker av normal storlek eller större bör ha dom i sitt sortiment.
Citera
2008-10-14, 22:09
Medlem
Mhaels avatar
Köpte en burk idag, låg vid köttet...
Citera
2008-10-14, 22:31
Medlem
machetes avatar
Italienska varianten på croissant, cornetto, brukas oftast fyllas med chokladkräm, vaniljkräm eller med aprikosmarmelad. Det finns en rolig historia kring det hela också. Det var en man som var på semester i Italien. Han hade lärt sig lite italienska och till frukosten beställde han en cornetto, men sade fel. "Un cornuttu, per favore". Den italienska servitrisen gav honom en kraftig örfil och gick argt därifrån. Mannen förstod ingenting, tills han senare insåg att cornuttu betydde fitta helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in