2020-07-20, 11:34
Medlem
”Jag blev som alla andra, jag drogs med” är rubriken i SvD nu. Åsa Linderborg ångrar hanterandet av Benny Fredriksson. Betalartikel.
Citera
2020-12-05, 18:13
Medlem
Har någon atikeln om abort sparad någonstans? Jag har försökt hitta den i tråden och även på internet i övrigt, men det enda jag hittar är en bild på rubriken. Om någon har denna eller vet vart jag kan hitta den hade det varit väldigt uppskattat.
Citera
2020-12-06, 15:26
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaoa
Har någon atikeln om abort sparad någonstans? Jag har försökt hitta den i tråden och även på internet i övrigt, men det enda jag hittar är en bild på rubriken. Om någon har denna eller vet vart jag kan hitta den hade det varit väldigt uppskattat.
Jag såg i andra tråden ((FB) Jag söker en artikel. Hjälp med att hitta en artikel. (samlingstråd /mod)) att du inte längre behöver det, men eftersom denna tråd ju gäller Fredriksson kan det vara en idé att lägga uppställningen även här, med viss uppdatering. Där söktes alltså främst Aftonbladets artikel ‘Teaterchef pressade skådespelerska till abort för en roll’. Jag tror inte det funnits en så rubricerad artikel (journalisten.se skriver ‘publicering[ar]’, inte ‘artikel’) – den borde i så fall nämnas av PO som nu inte gör det – men 2 andra saker:

> Åsa Linderborgs krönika 2017.12.5 17:24 ‘Han har styrt verksamheten med skräck och fruktan’ som innehåller påståendet “Han har till och med tvingat en skådespelare att genomgå abort.”; i pappersupplagan nästa dag under annan rubrik och med just den meningen bortplockad. Den tillfogades en fotnot av Lena Mellin (citerad av MO: “I den här artikeln återges innehållet i en löpsedel på ett missvisande sätt. Formuleringen på löpsedeln var följande: Teaterchef pressade skådespelare till abort för en roll.”). Fotnoten finns inte med i grabbade versionen länkad nedan, då grabbningen är av äldre datum. Det är hursomhelst Linderborg som stegrar ‘press’ —> ‘tvång’.

> Löpsedeln som Lena Mellin nämner, från nästa dag 2017.12.6, enl. MO “TEATERCHEF PRESSADE skådespelare TILL ABORT FÖR EN ROLL Anställda målar upp ett skräckvälde av vd:n för kulturhuset. ‘Alla är rädda för honom’”. Den bör det finnas bilder av.

Wayback Machine har från Aftonbladet bl.a.
2017.12.5 17:24 ”Jag får hjärtklappning av att skriva ner detta” / Joachim Kerpner
2017.12.5 17:24 Teater-vd:ns hårda ledarstil har skapat tystnadskultur* / Joachim Kerpner
2017.12.5 17:24 Han har styrt verksamheten med skräck och fruktan / Åsa Linderborg
2017.12.5 17:25 ”Vi tillsätter utredning av Benny Fredriksson omedelbart” / Joachim Kerpner
2017.12.5 23:45 Teaterchef hotar och sprider rädsla / Eva Franchell
2017.12.6 06:38 Fredrikssons brev om sexuella trakasserier / Joachim Kerpner (+ Lena Mellin)
2017.12.6 09:18 Utredningen verkar riggad för Benny Fredriksson / Åsa Linderborg
2017.12.6 20:48 Fackordföranden vid Stadsteatern Gerhard Hoberstorfer avgår / Joachim Kerpner
2017.12.6 20:48 Hård kritik mot utredningen av Benny Fredriksson / Joachim Kerpner
2017.12.7 13:54 Benny Fredriksson avgår som vd för Kulturhuset Stadsteatern / Joachim Kerpner
2017.12.7 14:32 Stadsteatern har fler problem att lösa / Åsa Linderborg
2017.12.7 23:10 Kulturministern: ”Jag respekterar hans beslut” / Kerstin Nilsson
2018.3.17 22:49 Benny Fredriksson är död / Sebastian Laneby
2018.3.18 10:40 Benny Fredrikssons bortgång manar till självrannsakan / Åsa Linderborg

Märk att grabbningen av Aftonbladets tagg ‘Benny Fredriksson’ fungerar, liksom flera relaterade.

Märk även att någon verkar försöka ta ned Aftonbladet-grabbningarna sedan de postades i andra tråden. Jag serverar därför inga nya länkar (t.ex. för att få med Lena Mellins ovannämnda fotnot; Den till 2017.12.6 06:38 Fredrikssons brev bör vara samtida).

2019.3.11 Aftonbladet fälls för publicering om Stadsteaterns förre chef / MO (dåv. PO) (tydliggör även skillnader mellan nät- & pappersutgåva.)
2019.3.11 Aftonbladet fälls för publicering om Stadsteaterns förre chef / Aftonbladet
2019.3.11 Aftonbladet fälls för publiceringarna om Fredriksson / Journalisten.se

* Det är denna artikel som citerar uppropet (utelämnat i pappersutgåvan):
Citat:
Vi som vittnat mot Benny Fredriksson anser att den givna konsekvensen av #metoo och #tystnadtagning är att rikta blickarna mot de verkliga makthavarna, i detta fall Benny Fredriksson, som suttit som fast anställd teaterchef/vd för landets största teater i 15 år.
Missförhållandena och tystnadskulturen på teatern är vida känd. Ändå sitter han där. Hur är det möjligt? Pengar? Politik? Vem är ansvarig?
Hjälp oss att frigöra alla de resurser som finns på Stockholms Stadsteater. Hjälp oss att rensa i de översta skikten för att låta konsten få ny fart. Hjälp oss att få bort Benny Fredriksson så att någon annan kan ta vid.
Citera
2021-02-09, 05:19
Medlem
https://www.svd.se/vill-bryta-tystna...edrikssons-dod

Snyftartiklarna över Benny Fredrikssons minne fortsätter. Faktum är att Benny var en mobbare och översittare av rang. Han har själv stått på andra sidan drevet och hetsat och krävt blod, och tyckt det varit riktigt roligt. En våldtäktsman och dålig människa som till sist fick smaka av sin egen medicin. Poetisk rättvisa som det kallas.

Annsofie von Otter framstår, likt Katarina Frostenson, som ett dumt våp som drivs av missriktad lojalitet. Tragiska individer.
Citera
2021-02-09, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
En våldtäktsman och dålig människa som till sist fick smaka av sin egen medicin.

Vem våldtog han?
Citera
2021-02-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Vem våldtog han?

Ett par (vad jag känner till) kulturarbetare som stod i beroendeställning till hans roll som chef för stadsteatern.
Citera
2021-02-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ett par (vad jag känner till) kulturarbetare som stod i beroendeställning till hans roll som chef för stadsteatern.

Vilket as. Unga tjejer då antar jag. Varför gick de inte till polisen? Pågick det kanske en polisutredning när han for till Australien?
Citera
2021-02-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Vilket as. Unga tjejer då antar jag. Varför gick de inte till polisen? Pågick det kanske en polisutredning när han for till Australien?

Ja, han var ju inte bög, vet ej hur det gått med polisutredningen.
Man han tyckte väl det var bättre att ta sitt liv än skammen att behöva få sina övergrepp diskuterade i en rättegång med mediabevakning, så man förstår att det var inga 'snälla' grejor han sysslat med.
Citera
2021-02-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ja, han var ju inte bög, vet ej hur det gått med polisutredningen.
Man han tyckte väl det var bättre att ta sitt liv än skammen att behöva få sina övergrepp diskuterade i en rättegång med mediabevakning, så man förstår att det var inga 'snälla' grejor han sysslat med.

Det finns ingen sån polisutredning.
Lite synd om såna här lögner ska stå okommenterade.
Se gärna Benny och Kulturhuset på SvT Play. Fin dokumentär som inte braskar i utan låter hela den här tragedin rulla upp sig utan överdrifter.
Johan Croneman skrev i DN att han tyckte det var märkligt att Fredriksson blev uppgiven och avgick i stället för att svara på det brutala angreppet. Det var det inte. Kulturhuset var BF:s livsverk, han började som biljettförsäljare och jobbade sig upp, la ner hela sin själ i det. Det framgår av dokun att Benny F hade en auktoritär ledarstil, eldsjäl, det krockade med MBL-Sverige. Säkert befogat att kritisera men inte på det sättet. Anklagelserna var anonyma och det måste kännas som att bli angripen av spöken. Kom igen, har man en stor tidning i ryggen kan man väl stå för vad man tycker och säger? Hur feg får man bli? Aftonbladet fälldes för grovt brott mot god publicistisk sed, det var ett av de vidrigare dreven i presshistorien.
Benny F hade en enkel bakgrund med föräldrar som inte vågade gå på teater eftersom de inte såg sig som tillräckligt fina. Det är en särskilt tragik att det är just Linderborg, en annan klassresenär, som gick i spetsen för drevet.
Citera
2021-02-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det finns ingen sån polisutredning.
Lite synd om såna här lögner ska stå okommenterade.
Se gärna Benny och Kulturhuset på SvT Play. Fin dokumentär som inte braskar i utan låter hela den här tragedin rulla upp sig utan överdrifter.
Johan Croneman skrev i DN att han tyckte det var märkligt att Fredriksson blev uppgiven och avgick i stället för att svara på det brutala angreppet. Det var det inte. Kulturhuset var BF:s livsverk, han började som biljettförsäljare och jobbade sig upp, la ner hela sin själ i det. Det framgår av dokun att Benny F hade en auktoritär ledarstil, eldsjäl, det krockade med MBL-Sverige. Säkert befogat att kritisera men inte på det sättet. Anklagelserna var anonyma och det måste kännas som att bli angripen av spöken. Kom igen, har man en stor tidning i ryggen kan man väl stå för vad man tycker och säger? Hur feg får man bli? Aftonbladet fälldes för grovt brott mot god publicistisk sed, det var ett av de vidrigare dreven i presshistorien.
Benny F hade en enkel bakgrund med föräldrar som inte vågade gå på teater eftersom de inte såg sig som tillräckligt fina. Det är en särskilt tragik att det är just Linderborg, en annan klassresenär, som gick i spetsen för drevet.

Sevärt dokumentär. Intressant för mig som jobbat i huset när det fanns en ledningsgrupp av chefer från konsten, biblioteket osv och stormöten att höra hur enväldig Benny tycks ha blivit. Tragiskt hur det blev, hur Åsa Linderborg i sin senaste bok beskriver skam över att ha ryckts med i drevet.
Citera
2021-02-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Sevärt dokumentär. Intressant för mig som jobbat i huset när det fanns en ledningsgrupp av chefer från konsten, biblioteket osv och stormöten att höra hur enväldig Benny tycks ha blivit. Tragiskt hur det blev, hur Åsa Linderborg i sin senaste bok beskriver skam över att ha ryckts med i drevet.

Intressant, jobbade du där i början av Bennys chefsskap eller innan han blev chef?
Som det verkar på dokumentären var det framförallt mot slutet som han blev för enväldig.
Ja, jag har lite svårt att köpa att Linderborg rycktes med. Det är bara att gå till läggen, hennes artiklar är pådrivande i allra högsta grad. Dagboken verkar friserad. Men jag tycker synd om henne ändå.
Citera
2021-02-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Intressant, jobbade du där i början av Bennys chefsskap eller innan han blev chef?
Som det verkar på dokumentären var det framförallt mot slutet som han blev för enväldig.
Ja, jag har lite svårt att köpa att Linderborg rycktes med. Det är bara att gå till läggen, hennes artiklar är pådrivande i allra högsta grad. Dagboken verkar friserad. Men jag tycker synd om henne ändå.

Nej, nej långt innan. På den tid som beskrevs som att ett antal enheter arbetade i samma hus, hade olika öppettider och typ inget samröre. Vilket jag inte riktigt instämmer i. När Stadsteatern låg vid Norra Bantorget. Soppteater och Unga Klara fanns på baksidan av Kulturhuset, med ingång långt från Plattan. När riksdagshuset i Gamla stan byggdes om höll riksdagen till i Kulturhuset. Vi fick äta i deras matsal tack vare passersedel. Där sågs Lennart Geijer, den generationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in