Citat:
Ursprungligen postat av
Shaoa
Har någon atikeln om abort sparad någonstans? Jag har försökt hitta den i tråden och även på internet i övrigt, men det enda jag hittar är en bild på rubriken. Om någon har denna eller vet vart jag kan hitta den hade det varit väldigt uppskattat.
Jag såg i andra tråden (
(FB) Jag söker en artikel. Hjälp med att hitta en artikel. (samlingstråd /mod)) att du inte längre behöver det, men eftersom denna tråd ju gäller Fredriksson kan det vara en idé att lägga uppställningen även här, med viss uppdatering. Där söktes alltså främst Aftonbladets artikel ‘Teaterchef pressade skådespelerska till abort för en roll’. Jag tror inte det funnits en så rubricerad artikel (journalisten.se skriver ‘publicering[ar]’, inte ‘artikel’) – den borde i så fall nämnas av PO som nu inte gör det – men 2 andra saker:
> Åsa Linderborgs krönika 2017.12.5 17:24 ‘Han har styrt verksamheten med skräck och fruktan’ som innehåller påståendet “Han har till och med tvingat en skådespelare att genomgå abort.”; i pappersupplagan nästa dag under annan rubrik och med just den meningen bortplockad. Den tillfogades en fotnot av Lena Mellin (citerad av MO: “I den här artikeln återges innehållet i en löpsedel på ett missvisande sätt. Formuleringen på löpsedeln var följande:
Teaterchef pressade skådespelare till abort för en roll.”). Fotnoten finns inte med i grabbade versionen länkad nedan, då grabbningen är av äldre datum. Det är hursomhelst Linderborg som stegrar ‘press’ —> ‘tvång’.
> Löpsedeln som Lena Mellin nämner, från nästa dag 2017.12.6, enl. MO “TEATERCHEF PRESSADE skådespelare TILL ABORT FÖR EN ROLL Anställda målar upp ett skräckvälde av vd:n för kulturhuset. ‘Alla är rädda för honom’”. Den bör det finnas bilder av.
Wayback Machine har från Aftonbladet bl.a.
2017.12.5 17:24
”Jag får hjärtklappning av att skriva ner detta” / Joachim Kerpner
Teater-vd:ns hårda ledarstil har skapat tystnadskultur* / Joachim Kerpner
Han har styrt verksamheten med skräck och fruktan / Åsa Linderborg
2017.12.5 17:25
”Vi tillsätter utredning av Benny Fredriksson omedelbart” / Joachim Kerpner
2017.12.5 23:45
Teaterchef hotar och sprider rädsla / Eva Franchell
2017.12.6 06:38
Fredrikssons brev om sexuella trakasserier / Joachim Kerpner (+ Lena Mellin)
2017.12.6 09:18
Utredningen verkar riggad för Benny Fredriksson / Åsa Linderborg
2017.12.6 20:48
Fackordföranden vid Stadsteatern Gerhard Hoberstorfer avgår / Joachim Kerpner
2017.12.6 20:48
Hård kritik mot utredningen av Benny Fredriksson / Joachim Kerpner
2017.12.7 13:54
Benny Fredriksson avgår som vd för Kulturhuset Stadsteatern / Joachim Kerpner
2017.12.7 14:32
Stadsteatern har fler problem att lösa / Åsa Linderborg
2017.12.7 23:10
Kulturministern: ”Jag respekterar hans beslut” / Kerstin Nilsson
2018.3.17 22:49
Benny Fredriksson är död / Sebastian Laneby
2018.3.18 10:40
Benny Fredrikssons bortgång manar till självrannsakan / Åsa Linderborg
Märk att grabbningen av Aftonbladets
tagg ‘Benny Fredriksson’ fungerar, liksom flera relaterade.
Märk även att någon verkar försöka ta ned Aftonbladet-grabbningarna sedan de postades i andra tråden. Jag serverar därför inga nya länkar (t.ex. för att få med Lena Mellins ovannämnda fotnot; Den till 2017.12.6 06:38 Fredrikssons brev bör vara samtida).
2019.3.11
Aftonbladet fälls för publicering om Stadsteaterns förre chef / MO (dåv. PO) (tydliggör även skillnader mellan nät- & pappersutgåva.)
2019.3.11
Aftonbladet fälls för publicering om Stadsteaterns förre chef / Aftonbladet
2019.3.11
Aftonbladet fälls för publiceringarna om Fredriksson / Journalisten.se
* Det är denna artikel som citerar uppropet (utelämnat i pappersutgåvan):
Citat:
Vi som vittnat mot Benny Fredriksson anser att den givna konsekvensen av #metoo och #tystnadtagning är att rikta blickarna mot de verkliga makthavarna, i detta fall Benny Fredriksson, som suttit som fast anställd teaterchef/vd för landets största teater i 15 år.
Missförhållandena och tystnadskulturen på teatern är vida känd. Ändå sitter han där. Hur är det möjligt? Pengar? Politik? Vem är ansvarig?
Hjälp oss att frigöra alla de resurser som finns på Stockholms Stadsteater. Hjälp oss att rensa i de översta skikten för att låta konsten få ny fart. Hjälp oss att få bort Benny Fredriksson så att någon annan kan ta vid.