2008-10-03, 13:27
Medlem
Hey. Skall opponera på en kamrats rapport. Sitter med den nu och har läst igenom ett par gånger, antecknat osv.

Behöver först och främst hjälp med att bedöma språket.

Kan man skriva:
"...Den information som detta gav ligger sen (?) som en grund till det projekt och åtgärdsförslag..."
Sen? Sedan? Sen återfinns på flera ställen, vad menar h*n med "sen"?

H*n har gjort en undersökning baserad på intervjuer. De intervjuade personerna nämns som "försökspersonerna". Jag reagerade på ordvalet, vad säger ni? Hade inte "de intervjuade personerna" passat bättre?

H*n har skapat statistik genom dessa intervjuer. Statistiken baseras på 10 personer av 60 på arbetsplatsen, 5 män och 5 kvinnor. Jag tycker det är lite tunnt att dra slutsatser utifrån statistik som är grundad av endast 10 personer, vad tycker ni?

Återkommer med mera...

Tack på förhand!
Citera
2008-10-03, 13:44
Medlem
Luxuss avatar
normalt sett så bör tyngdpunkten på opponentskapet inte ligga vid sådana formaliafel (är det mycket stavfel så kommenterar du detta men skall inte gå in och nämna alla fel). Koncentrera dig på att kontrollera metod och slutsatser, brukar vara där man kan hitta svagheter.
Citera
2008-10-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
normalt sett så bör tyngdpunkten på opponentskapet inte ligga vid sådana formaliafel (är det mycket stavfel så kommenterar du detta men skall inte gå in och nämna alla fel). Koncentrera dig på att kontrollera metod och slutsatser, brukar vara där man kan hitta svagheter.
Tack för ditt svar. Jag har hittat lite fel här och där, jag vet att jag inte ska lägga all krut på språket, men jag tänkte bedöma språk utifrån ett par punkter...
Citera
2008-10-03, 14:34
Medlem
Brandbils avatar
Jag håller mer eller mindre med dig i dina punkter, men som du redan fått höra... fundera över vad det är meningen att du ska göra.

Du kommer bara att sitta där som en idiot om du tar upp saker som att du tycker att "försöksperson" är ett dåligt ordval. Dont do it. Du kan dock påpeka det lite smidigt i en eventuell skriftlig opponering.
Citera
2008-10-03, 15:23
Medlem
Blå Rutas avatar
Jag brukar inte påpeka stavfel och liknande om det inte är så att det blir en annan betydelse, eller blir andra fel. Det är helt meningslöst. Mina lärare har dock sagt att om man vill så kan man ju skriva en lista på sådana fel och sedan ge den till personen, men övriga åhörare har inget intresse i att höra dig påpeka stavfel och lite annorlunda formuleringar.

Koncentrera dig istället på metoden och varför dom gjort på vissa sätt om det är oklart. Ta med saker du tycker saknas, och fundera på om deras slutsatser är rimliga med tanke på resultaten. Att påpeka att deras urval är litet är ett utmärkt exempel på sådant.

Ge sedan förslag på förbättringar. Är dessa 10 personer slumpmässigt utvalda? Är frågorna som ställdes neutrala?
Citera
2008-10-03, 15:36
Medlem
Tack för svar!

Allright, antecknar dessa mindre fel.. möjligen att jag lämnar över dessa till kamraten, får se hur jag gör.

Jag är rätt färsk när det gäller opponering, så det är bra att ni gett mig lite kött på benen. Ska fördjupa mig lite i hans metodval osv, skall nog kunna gräva fram lite till!

Något mer tips?
Är en ganska kort rapport, allt som allt 20 sidor, då inräknat försättsblad innehållsförteckning osv...
Citera
2008-10-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvspecial
Hey. Skall opponera på en kamrats rapport. Sitter med den nu och har läst igenom ett par gånger, antecknat osv.

Behöver först och främst hjälp med att bedöma språket.

Kan man skriva:
"...Den information som detta gav ligger sen (?) som en grund till det projekt och åtgärdsförslag..."
Sen? Sedan? Sen återfinns på flera ställen, vad menar h*n med "sen"?

H*n har gjort en undersökning baserad på intervjuer. De intervjuade personerna nämns som "försökspersonerna". Jag reagerade på ordvalet, vad säger ni? Hade inte "de intervjuade personerna" passat bättre?

H*n har skapat statistik genom dessa intervjuer. Statistiken baseras på 10 personer av 60 på arbetsplatsen, 5 män och 5 kvinnor. Jag tycker det är lite tunnt att dra slutsatser utifrån statistik som är grundad av endast 10 personer, vad tycker ni?

Återkommer med mera...

Tack på förhand!

Som tidigare har nämnt så ska du inte hacka upp dig på språket eller stavfel. Du är helt inne på att du ska fokusera på metod val, om frågeställningen besvaras.

Tips på hur du ska framställe punkterna är att ställa det hela som en fråga. "Hur tänker du när du drar generella slutsatser på 60 personer när du endast har 10 personer med i studien?"
Citera
2008-10-03, 18:05
Medlem
Deannas avatar
Det finns riktigt bra opponeringsmallar på nätet att utgå ifrån.

Sånt som jag stött på under mina opponeringar är folk som inte svarar på det problem de har ställt som grund för hela uppsatsen..
Folk som ständigt tappar tråden under uppsatsen och försvinner ut i konstiga diskussioner..
Folk som kanske inte valt rätt metod.. I detta fall kanske det är en bra metod? 10 djupintervjuer kan ge mer än 60 enkäter. (frågor-följdfrågor är ett exempel man inte kan ha i en enkät).
Finns det saker du inte förstå, kritisera inte utan be om förklaring. (personen kommer säkert att uppfatta det på ett kritiskt men på ett bättre sätt).
Försök inte gå in fördjupt på saker och ting, en kille började tjaffsa om sharialagar på ett uppsatsseminarium i företagsekonomi jag var på.. Det tyckte jag var att gå för långt.. (hade inget med uppsatsen att göra egentligen)..
Språk kan man påpeka om det är så att det verkligen stör.. Opponerade på en uppsats en gång som innehöll massor av syftningsfel och stavfel, och det störde verkligen läsningen.. Då påpekade jag det.. Fick själv kritik för att jag använt ordet man (talspråk) 24 gånger i min D-uppsats, det tycker jag var ett pinsamt påpekande (speciellt då oppoenten fått uppsatsen i elektronisk form och låtit datorn plocka ut samtliga man.. Majoriteten av dessa man syftade på det biologiska könet)..
Ett sätt att framföra sådana här småfel gällande språk och formalia är att skriva ihop ett A4 och lämna det efter opponeringen.. Ett slags "tänk på", utan att det ska tas upp offentligt under själva seminariet.

Glöm inte att ge beröm, opponering är inte det samma kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in