2008-10-02, 22:59
Moderator
Humbugs avatar
Är det inte strålkastare kan det vara ett ljusfenomen där partiklar nära horisonten, exempelvis is speglas mot den nedåtgående solen. Kan bli en ganska intensiv ljusshow.

Har ingen aning om vad det kallas, dock.
Citera
2008-10-03, 00:27
Medlem
Lystrads avatar
Japp 14 Oktober närmar sig, över Göteborg idag har det varit jättemånga blixtliknande grejer, utan åska. Ungefär var tionde minut i en och en halv timma uppenbarade de sig.
Citera
2008-10-03, 00:30
Medlem
lussekattens avatar
snackade med en polare på msn förut. Han var ute och gick med sin brud den andre oktober idag alltså, och såg något gröntsken och typ "stjärnor" som hoppade omkring på natthimmeln flera gånger. Ska snacka med han mer sen imorgo, detta skedde i Mariestad
Citera
2008-10-03, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lystrad
Japp 14 Oktober närmar sig, över Göteborg idag har det varit jättemånga blixtliknande grejer, utan åska. Ungefär var tionde minut i en och en halv timma uppenbarade de sig.

Fan grabbar jag börjar seriöst bli riktigt skraj. När jag var ute för en timme sedan såg jag var 3:e minut något som verkade vara som kamerablixtrar fast över hela himlen, dom liksom fada ut och ljuset avtog. I början trodde jag att det var vanliga blixtar men det var det inte, dels för att skyn är molnfri och inga blixtrar syntes samt dom var totalt ljudlösa och det här ljuset var mer blåaktig. Tänkte skriva en tråd om det på FB men trodde inte att någon skulle ta det seriöst.
Citera
2008-10-03, 01:17
Medlem
Jag har sett mycket Norrsken och det kan faktiskt se ut precis sådär.
Men(!) det finns inte Norrsken så långt söderut som Uppsala,
så jag tror också på upplyst-fält-tesen
Citera
2008-10-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki

Kan finnas, jag bor i Varberg (sju mil söder om gbg) och här var det norrsken för några år sedan.
Citera
2008-10-03, 10:23
Medlem
Citat:

Norrsken kan ses långt nere i Europa. Ovanligt ja, men inte omöjligt. De senaste 5 åren har jag personligen sett två norrsken i Stockholm.
Citera
2008-10-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Norrsken kan ses långt nere i Europa. Ovanligt ja, men inte omöjligt. De senaste 5 åren har jag personligen sett två norrsken i Stockholm.
Det måste ha varit en bra bit utanför stockholm, för stora städer är för upplysta för att man ska kunna se något på himlen överhuvudtaget.

Kanske är det bättre att säga Aurora Borealis om man talar om "norrsken" så långt "söderut". Det är ju inte Norr-sken längre då. Dessutom är dom annorlunda desto längre norr upp man kommer. Det är därför National Geographic-snubbarna står med lång slutartid uppe vid arktis. Där ser man fler färger samtidigt, och mönstrena rör sig fortare, fantastiskt
Citera
2008-10-03, 13:52
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Kanske är det bättre att säga Aurora Borealis om man talar om "norrsken" så långt "söderut". Det är ju inte Norr-sken längre då. Dessutom är dom annorlunda desto längre norr upp man kommer. Det är därför National Geographic-snubbarna står med lång slutartid uppe vid arktis. Där ser man fler färger samtidigt, och mönstrena rör sig fortare, fantastiskt

Borealis betyder väl ändå Norr, så det blir i slutändan att säga samma sak om jag inte misstar mig helt.

Dessutom är Stockholm, och t.o.m. Södra Skåne fortfarande väldigt långt norrut i förhållande till övriga världen.
Citera
2008-10-03, 14:16
Medlem
Raschoels avatar
Citat:

varje dag så "bekräftas" detta mer och mer.. då menar jag inte under långa perioder, utan faktist dagar.. Massa konstiga "molnformationer"(t.ex. the florida sky phenomen) och andra naturfenomen som inte går att förklara.
Citera
2008-10-03, 19:55
Medlem
svampdamps avatar
Skriver media om detta?
Citera
2008-10-03, 20:12
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Fan grabbar jag börjar seriöst bli riktigt skraj. När jag var ute för en timme sedan såg jag var 3:e minut något som verkade vara som kamerablixtrar fast över hela himlen, dom liksom fada ut och ljuset avtog. I början trodde jag att det var vanliga blixtar men det var det inte, dels för att skyn är molnfri och inga blixtrar syntes samt dom var totalt ljudlösa och det här ljuset var mer blåaktig. Tänkte skriva en tråd om det på FB men trodde inte att någon skulle ta det seriöst.

Öhh om det är lite stört att jag såg de hör ljudlösa blixtarna för nån timme sen när jag var ute på balkongen då... Satt och väntade på att höra nån knall eller nåt om det var nå snorunge med smällare eller nåt... men icke... helt ljudlös... kanske var en kamera iofs :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in